17

روایت صادق خرازی از دلیل موافقت مسؤولان کشور با جنگ شهرها

  • کد خبر : 2640
روایت صادق خرازی از دلیل موافقت مسؤولان کشور با جنگ شهرها
وی که در ستاد تبلیغات جنگ در کنار عمویش کمال خرازی فعالیت کرده و در خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز حضور داشت، در این گفت‌وگو در خصوص دلایل تشکیل ستاد تبلیغات جنگ گفت: علت تشکیل این ستاد، سیاست‌گذاری و کنترل تولیدات خبری، تبلیغی و هنری در رابطه با جنگ بود.

به گزارش ما آنلاین، آنچه ستاد تبلیغات جنگ در اختیار داشت بسیار بسیار بیشتر از آنی است که الان وجود دارد. منتهی فضای سیاسی جامعه امروز با جامعه آن‌روز متفاوت بود. همه رسانه‌ها سعی می‌کردند در مقوله جنگ و حماسه دفاع مقدس خودشان را از قافله ایثار و اخلاص ملت ایران عقب‌تر نبینند و جنگ و دفاع یک پدیده ارزشی در ذهن آحاد ملت ایران بود.
او همچنین چارت تشکیلاتی ستاد تبلیغات جنگ اظهار داشت: در ستاد تبلیغات جنگ چارت تشکیلاتی متغیر داشتیم که به مرور زمان به صورت تدریجی گام‌های تکمیلی خود را طی کرد. این ستاد متشکل از بخش‌های شورای‌عالی اخبار جنگ، بخش‌های استا‌ن‌ها، امور بین‌الملل، مرکز اسناد، گروه چهل شاهد، گروه چاپ و انتشارات و بخش هنری تشکیل شده بود و سطح وظایف هر کدام مشخص بود. برای مثال ستاد برای انسجام اخبار جنگ و هماهنگی و سیاست‌گذاری بین مطبوعات و رسانه‌های مهم و رسانه ملی لازم دید که شورای اخبار جنگ تشکیل شود. این شورا در واقع نقش سخنگویی اخبار جنگ را داشت و سیاست‌گذاری و مسؤولیت اطلاع‌رسانی در زمان عملیات‌ها و در زمان بین عملیات‌ها و وضعیت عادی را بر عهده داشت.
صادق خرازی با بیان خاطره‌ای از امام راحل، بر حساس بودن شیوه اطلاع‌رسانی در دوران دفاع مقدس تأکید کرد و گفت: به یاد دارم روزی با اعضای ستاد تبلیغات جنگ خدمت حضرت امام رسیدیم. ایشان فرمودند چرا اینقدر تبلیغ می‌کنید که صدام پایش لب سقوط است؟ چرا تبلیغ می‌کنید که صدام آدم زبون است؟ شما بایست برای مردم مشخص کنید که صدام آدم وحشی و خطرناکی است. اگر از دستش برآید، به هیچ کس رحم نمی‌کند. ناموس ملت اسلام در معرض خطر است. آنگاه که مردم احساس خطر کنند، قیام و قعودشان مفهوم پیدا می‌کند. شما بایست واقعیت‌ها را برای مردم تشریح کنید؛ تنهایی ملت ایران، مظلومیت مردم ایران و در مقابلش دنیای استکبار که با ابزار و اهرم صدام حسین قصد دارند با استقلال و امنیت مردم ایران مقابله کنند. جنگ امری جدی است.
معاون ستاد تبلیغات جنگ همچنین با اشاره به موضوع جنگ شهارها در جنگ تحمیلی گفت: به یاد دارم که آقای دکتر خرازی هنگامی که بحث جنگ شهرها مطرح بود، خدمت حضرت امام برای کسب تکلیف رسیدند. بیش از هجده استان کشور و شهرهای تابعه در تیررس دشمن قرار داشت و همه این شهر‌ها با موشک‌های کوتاه و میان‌برد هدف قرار گرفته بود. بخش‌های غیر نظامی جنگ یا به قولی civil بر خلاف همه کنوانسیون‌های جنگ هدف حملات وحشیانه قرار داشت. حضرت امام در مقابله به مثل مقاومت می‌کردند تا اینکه این بحث در فرماندهی جنگ توسط آیت‌الله خامنه ای و آقای هاشمی به صورت جدی مطرح شد که یک اقدام بازدارنده بایست صورت بگیرد. با استناد به آیه شریفه «الشهر الحرام بالشهر الحرام والحرمات قصاص فمن اعتدى علیکم فاعتدوا علیه بمثل» حضرت امام قانع شدند، مشروط به اینکه ایران شروع‌کننده نباشد. ایشان فرمودند دستگاه تبلیغاتی و جنگ روانی چند روز به مردم آن مناطق اطلاع‌رسانی کنند که ایران حق خود می‌داند مقابله به مثل کند، توپ‌های دور برد ارتش اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌هایی به زبان عربی و کردی به روی شهرهای هدف بریزند و مردم را از حملات ایران مطلع کنند. بنابراین ایشان به صورت مشروط موافقت فرمودند. آن شب حمله موشکی ایران به بغداد و به بانک رافدین شب عجیبی بود که خدمت امام، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و جناب آقای هاشمی رفسنجانی لحظه به لحظه گزارشات را منتقل می‌کردیم. امام و آقای خامنه‌ای خیلی نگران اطلاع‌رسانی به مردم بودند.
وی ادامه داد: وقتی مطلع شدیم رادیو ایران با موج‌های مختلف به شهر‌های مختلف داخلی عراق این پیام را منتقل کرده است و سیل مهاجرت از شهر‌ها شروع شده بود، یگان موشکی و نیروی هوایی جمهوری اسلامی وارد مرحله عملیات شدند.
صادق خرازی با تأکید بر نقش مؤثر افکار و سخنان امام خمینی(ره) در جبهه‌ها خاطرنشان کرد: حضرت امام علی‌رغم حمایت از تکثر سیاسی و فکری، مخالف انتقال اختلافات فکری، سیاسی به جبهه‌ها بودند که این نکته مهم و پسندیده‌ایست. جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها جای اختلافات و منازعات فکری نبوده و نیست. دفاع مقدس ورای بازی‌های سیاسی باید تعریف می‌شد.
معاون ستاد تبلیغات جنگ در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه رسانه‌های دنیا در اختیار صدام و همدستانش بود، گفت: جنگ تبلیغاتی و امکانات فنی رسانه‌ای گسترده، همه و همه در خدمت عراق بود. ما عملیات می‌کردیم، پیروز می‌شدیم، اسیر می‌گرفتیم، غنیمت می‌گرفتیم اما نتیجه را وارونه جلوه می‌دادند. عراق از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی استفاده می‌کرد، دو پهلو خبرش را درز می‌دادند. از پارادوکس‌ها و تناقضات خبری و تبلیغاتی جنگ می‌توان صدها وجیزه و رساله ملی بیرون آورد و صد تأسف که بدان پرداخته نشده است.
وی ادامه داد: رسانه‌های مهم بین‌المللی در کنترل نظام خبری سلطه هستند. نمی‌شود انتظار استقلال محض از آنها داشت. به هنگام عملیات های رزمندگان اسلام، خبرنگاران خارجی می‌آمدند و گزارش‌های جالبی تهیه می‌کردند ولی وقتی به اطاق خبر آن رسانه می‌رفت، شکل و قیافه خبر متفاوت می‌شد و قلب واقعیت‌ها آشکارا خودش را نشان می‌داد. اطاق فکری خبری جهان سر سازگاری با توفیقات ایران به عنوان پیشقراول استقلال‌خواهی دنیای اسلام نداشت.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=2640

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.