20

زنان زیبا برای مجری گری خبرهای جدی مناسب نیستند!

  • کد خبر : 3028
زنان زیبا برای مجری گری خبرهای جدی مناسب نیستند!
تمایل صنعت رسانه در غرب در سال‌های اخیر به استفاده از جذابیت زنان برای جذب مخاطب بیشتر، توجه محققان و کارشناسان را به تحقیق در این باره جلب کرده است. از دهه ١٩٨٠، موارد مربوط به تبعیض جنسیتی در اتاق‌های خبر در سراسر آمریکا پدیدار شد.

به گزارش ما آنلاین، در سال ١٩٨٣، «کریستین کرفت» نخستین #مجری زنی بود که قربانی سن‌گرایی شد و موقعیت شغلی خود را در شبکه تلویزیونی کانزانس از دست داد. بر اساس شهادت او در دادگاه، رئیس‌اش گفته بود که او بسیار پیر، غیر جذاب و برای مردم یک زن معمولی است.

حتی شبکه‌های تلویزیونی‌ای که اخبار مربوط به آب‌وهوا را منتشر می‌کنند نیز در دادگاه پرونده‌های متعددی مبنی بر شکایت مجریان زن دارند. وکیل «مارنی استینر» ۴۱ ساله پس از اخراج موکلش به رسانه‌ها گفت که شبکه weather channel او را اخراج کرده چراکه به گفته مسؤولانش خبرنگار جوانی می‌خواستند که جذاب‌تر باشد و با لباسی مد روزتر در برابر دوربین حاضر شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که تبعیض و نگاه جنسیتی به #زنان خبرنگار/ #روزنامه_نگار در رسانه‌ها شدیدا حاکم است و حتی در شرایطی انتخاب و گزینش خبرنگاران زن، بر اساس میزان جذابیتی است که این افراد برای مردان دارند.

در تجزیه و تحلیل برنامه‌های خبری یک شبکه‌ تلویزیونی (Nitz et al) در سال ٢٠٠٧، مشخص شد که پوشش ۶۴ درصد از مجریان زن اغواکننده و تنها ٨ درصد پوششی رسمی و پوشیده دارند. همچنین ٨٨ درصد از #گزارشگران زن دارای جذابیت‌های فیزیکی بسیار بالا هستند و تنها ١٢ درصد از مجریان مرد از جذابیت نسبی ظاهری برخوردارند. حتی به لحاظ رفتاری نیز زنان با ٢۵ درصد، بیش از مردان (۵ درصد) در سخنان خود از گوشه و کنایه‌های جذاب استفاده می‌کنند. در موارد فنی نیز میزان استفاده از تکنیک‌های دوربین برای برجسته کردن جذابیت‌های زنان مجری ٩٨/۵ درصد اعلام شده است.

«الیزابت گریپ» استاد علوم ارتباطات و «لیلی سامسون» عضو دپارتمان ارتباطات دانشکده هنر و علوم آمریکا، در تحقیقات خود تاثیر اجرای یک مجری زن ٢۴ ساله را طی دو اجرا روی مخاطبان بررسی کردند. در نوبت اول، مجری با لباسی کاملا پوشیده و آراشی محدود در مقابل دوربین ظاهر شد و در نوبت دوم با ظاهری متفاوت. نتیجه جالب بود. ۴٠٠ مخاطب در این تحقیق شرکت کرده بودند و از هر دو نفر یکی معتقد بود که مجری با ظاهر دوم، حرفه‌ای تر به نظر می‌رسید. به اعتقاد محققان این تحقیق، نتیجه این تحقیقات و تحقیقات مشابه نشان می‌دهد که چرا امروزه صنعت رسانه بیش از پیش به سوی استفاده ابزاری از ظاهر زنان حرکت می‌کند. همچنین مشخص شده که مخاطبان مرد، نسبت به توانایی خبرنگاران زن در گزارش موضوعات بسیار مهم (هاردنیوز) چندان خوش‌بین نیستند.

گریپ در این باره می‌گوید: «ما شاهد یک تقسیم #جنسیتی کاملا واضح در تحقیقات و نتایج آن بودیم. مردان معتقد بودند که زنان ظریف با ظاهر زیبا و وسوسه‌کننده برای گزارش کردن خبرهای جدی (سخت) مانند اخبار سیاسی و اقتصادی مناسب نیستند و به نظر می‌رسد که برای مردان جدی گرفتن زنانی از این دست بسیار دشوار است.»

منبع: محبی، بهاره، تبعیض جنسیتی و سن گرایی، کابوس خبرنگاران زن، #ماهنامه_مدیریت_ارتباطات ، شماره ٣١

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3028
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.