20

ظهور وب ۳ و اینترنت اشیاء

  • کد خبر : 3169
ظهور وب ۳ و اینترنت اشیاء
در ژانویه سال ۲۰۰۵، هیچ‌کس برای آغاز دوره دوم ریاست‌جمهوری جرج دبلیو بوش، حتی یک ویدئو نیز در یوتیوب بارگذاری نکرد. هنگامی که ایتالیا فرانسه را شکست داد و فاتح بازی پایانی جام جهانی ۲۰۰۶ فیفا شد، هواداران توئیت نکردند، حتی یک بار!

به گزارش ما آنلاین، هیچ یک از شهروندان اروپا در فیسبوک اشاره‌ای به این موضوع نکرد. هیچ‌ کس بر روی آیفون عکس «فابیو گروسو» زننده گل پیروزی جام را نداشت. هیچ کس از جی‌میل استفاده نکرد تا با دوستان فرانسوی خود ابراز همدردی کند. هیچ کس به سراغ «پیام‌رسان بلک بری» برای تبریک گفتن به دوستان ایتالیایی‌اش نرفت.

در مدت زمانی چنین کوتاه، همه چیز تغییر کرده است، اما انقلاب فناوری هنوز کامل نشده است. شواهد و قرائن نشان می‌دهند که فناوری در این دهه بسیار سریع‌تر از گذشته به پیش خواهد تاخت.

من در چند جای مختلف، اشاره به «وب ۳» را دیده‌ام. تصور غالب این است که وب ۳ همان وب ۲ است که به واقع خوب اجرا شده است! اما، چنین نیست. وب ۳ نام رایجی برای یک فناوری است که با نام «وب معنایی» شناخته می‌شود. این وب به نوبه خود، معنای محتوای وب۱ و مشارکت اجتماعی وب ۲ را به خوبی «می‌داند». خواهش می‌کنم یک دقیقه به آن فکر کنید. مبادا فکر کنید که من در آینده‌ای فرضی زندگی می‌کنم. این دگردیسی هم اکنون در حال وقوع است. آمازون، آن را انجام می‌دهد. گوگل، دوستش دارد و وب‌سایت data.gove.uk از ابتدا با آن زندگی کرده است.

ما در جریان وب ۲ کوشیدیم معانی را در پست‌ها و اظهارنظرهای درج شده در وبلاگ‌ها، توئیت‌ها، لایک‌ها و آپدیت‌های فیسبوک، مرور محصولات، و غیره دسته‌بندی کنیم. اما، تحلیل قدرتمند اجتماعی این امکان را فراهم ساخت تا در استنتاج‌ها و نتیجه‌گیری‌ها، یک تصویر کلی -که نسبی است نه قطعی- ایجاد شود. اکنون با ظهور وب معنایی، به جای آنکه صرفاً امکان ارتباط در قالب‌های قابل خواندن توسط انسان وجود داشته باشد، «انتظار می‌رود» که بتوان به روش‌های وب معنایی ارتباط برقرار کرد.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3169

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.