3
‍ در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک توسط دکتر مریم سلیمی

مقاله «تأثیرات هوش مصنوعی بر آینده ارتباطات تصویری» ارایه خواهد شد

  • کد خبر : 9457
مقاله «تأثیرات هوش مصنوعی بر آینده ارتباطات تصویری» ارایه خواهد شد
مریم سلیمی، دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و پژوهشگر ارتباطی در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک به ارایه مقاله‌ای با عنوان «تأثیرات هوش مصنوعی بر آینده ارتباطات تصویری» خواهند پرداخت.

در چکیده این مقاله آمده؛
هدف این تحقیق بررسی تأثیرات هوش مصنوعی بر آینده ارتباطات تصویری است. دغدغه اصلی این است که با توسعه هوش مصنوعی، بهره گیری از واسطه‌های مغز و کامپیوتر و کم شدن فاصله بین تصور و تصویر و دیگر تحولات پیشرو، در عین تسهیل و تسریع در خلق آثار بصری، این اتفاقات بر روند فعالیت طراحان گرافیک و فعالان حوزه بصری، دارای تأثیراتی منفی باشد. در این پژوهش از روش‌های کتابخانه‌ای و مصاحبه عمیق بهره گرفته شده است جامعه آماری آن را طراحان فعال در حوزه گرافیک آشنا با هوش مصنوعی و روش نمونه‌گیری در دسترس است.
محقق در پی پاسخ به این سوالات اصلی است که هوش مصنوعی چه تأثیراتی می‌تواند بر آینده ارتباطات تصویری و فعالیت فعالان این حوزه داشته باشد؟ راهکارهای بهره‌گیری از فرصت‌ها و مدیریت تهدیدها کدامند؟ برای تداوم فعالیت‌ها در این حوزه، نیاز به چه مهارت‌ها و توانمندی‌هایی است؟
نتایج این بررسی در بخش کتابخانه‌ای نشان می‌دهد که هوش مصنوعی ضمن تسریع و تسهیل امور فرصت بیشتری برای خلاقیت فراهم کرده، هرچند زمینه استفاده نامناسب از آن نیز فراهم شده که تولید آثار بصری جعلی و ویدئوهای اساساً جعلی مبتنی بر «جعل عمیق» است. بر این اساس، هوش مصنوعی هم به مثابه زهر و هم پادزهر عمل در خصوص تولید یا تشخیص آثار بصری جعلی عمل می‌کند.
لازمه مواجهه طراحان با پدیده هوش مصنوعی، توجه بیش از پیش به خلاقیت، ارتقای مهارت‌هایی همچون راهبری هوش مصنوعی برای بهره‌گیری از آن در حوزه تولید محتواهای بصری است. همگامی با تحولات تکنولوژیکی، به روز بودن و انعطاف‌پذیری در برابر تغییرات از دیگر بایدها در این حوزه است.
نتایج این تحقیق طی مصاحبه عمیق با سه طراح فعال در آمریکا، فرانسه و هلند حکایت از آن دارد که هوش مصنوعی یک ابزار یا یک پشتیبان یا یک دستیار در خدمت فعالان حوزه بصری است که به آنها امکان و فرصت خلاقیت بیشتر و حذف محدودیت در مهارت‌ها را می‌دهد. آنها معتقد نبودند که هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین طراحان گرافیک شود. کما اینکه بر لزوم راهبری هوش مصنوعی توسط انسان، ضرورت هوشیاری نسبت به چگونگی استفاده از هوش مصنوعی و لزوم حفظ نظارت انسان بر فرایند فعالیت هوش مصنوعی، عدم اتکای بیش از حد به آن، بهره‌گیری از آن در چارچوب‌های اخلاقی، انسانی و قانونی و… تأکید کردند.
بر این اساس، نگاه‌های منفی و مثبت مختلفی نسبت به هوش مصنوعی و توانایی و کاربردهای آن و نیز تهدید یا فرصت بودن آن در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های بصری وجود دارد. واقعیت این است که هنوز هوش مصنوعی به مراحل ابراز احساسات، خودآگاهی و خلق خلاقانه آثار نرسیده است و تأکید بر قابلیت‌های انسانی و خلاقیت می‌توانند برگ برنده‌ای در این شرایط باشند. کما اینکه از هوش مصنوعی در حوزه‌های بصری در سطوح مختلف از مرحله ایده‌یابی تا مرحله اجرا و ویرایش می‌توان بهره گرفت ولی در کلیه این مراحل، نظارت انسانی و توجه به قابلیت‌های انسانی همچنان ضروری است.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9457
  • نویسنده : روابط عمومی
  • منبع : دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط عمومی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.