12

چگونه از شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری کنیم؟

  • کد خبر : 3370
چگونه از شبکه‌های اجتماعی بهره‌برداری کنیم؟
ارتباطات شبکه‌ای و شبکه‌سازی اجتماعی، ضرورتی برای توسعۀ جامعۀ اطلاعاتی است. هر شبکۀ اجتماعی قواعد و منطق خاص ارتباطی و تعاملی خود را دارد‌. اثرگذاری و نتیجه‌بخشی در اشتراک‌گذاری پیام در هر شبکه متناسب با نیاز و هدف‌گذاری هر کمپین متفاوت خواهد بود‌.

به گزارش ما آنلاین، بنابراین، حرفه‌ای‌گرایی اقتضا می‌کند در شبکه‌های اجتماعی (به‌عنوان یک فناوری ارتباطی، تسهیل‌گر روابط و تسریع‌کنندۀ مناسبات و تعاملات) حضوری هدفمند داشته باشیم و از آن برای توسعۀ فردی و اجتماعی و ترویج هویت حرفه‌ای و برندینگ سازمانی، آگاهی‌بخشی، اعتبار‌افزایی و ارتقای جایگاه و موقعیت، سهم‌یابی بیشتر از بازار و جذب مخاطب و نیز نقش‌آفرینی مؤثر برای نیکی اجتماعی (Social Good) و فعالیت‌های انسان‌دوستانه و گسترش ارتباطات انسانی و نیل به مفاهمه و انسجام اجتماعی بهره ببریم.
همۀ ما بنا بر نقش و موقعیتی که در جامعه داریم، چه به صورت امر شخصی یا جنبۀ شغلی، باید واجد رویکردی حرفه‌ای باشیم. در هر حال، ملزم به تبعیت از ارزش‌ها و هنجارها هستیم و برای حضور و مشارکت در بافت و ساختار اجتماعی از ظرفیت‌ها و امکانات شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنیم‌. این فرصت بی‌نظیری است برای دربرگیری اجتماعی بالا به منظور برقراری تعاملات مفید و به‌هنگام، فراگیرسازی اجتماعی دیدگاه‌ها، محصولات و خدمات در محیطی که مبادله و نشر پیام با سرعتی فوق‌العاده تأثیری برجسته بر جای می‌گذارد.
دولت‌ها برای حکمروایی خوب (Good Governance)، ظرفیت‌سازی و ایجاد محیط استعدادپرور و بهره‌مندی از قابلیت‌های مردمی و ایجاد فضای بهینۀ مشارکتی باید سیاست مدونی برای توسعۀ ارتباطات شبکه‌ای داشته باشند. حضور هوشمندانۀ همه، اعم از دولت و حکومت، نهادهای مدنی و مردمی و بخش‌های خصوصی و تجاری در شبکه‌های اجتماعی لازم و بایسته است.
شبکه‌های اجتماعی بدون مسلح شدن به دانش و سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی موجب فرهیخنگی، رشد و پرورش فکری نمی‌شوند. برخورد منفعلانه در مواجهه با انبوه اطلاعات هوشمندی نیست. اینکه بتوان اطلاعات درست را از نادرست تشخیص داد و میزان نیاز به اطلاعات مناسب و مرتبط را تعیین کرد اهمیت دارد. ذهنی که پر از اطلاعات پراکنده، درهم و ازهم‌گسیخته است، نامنظم، آشفته و متشتت است و واجد ویژگی هوشمندی نیست. اینکه بتوان اطلاعات را به نحوی مطلوب جمع‌آوری و پردازش و از آن در مواقع مناسب بهره‌برداری کرد، هوشمندی است. انبوه اطلاعات واقعی یا جعلی در فضای مجازی به‌وفور یافت می‌شود، که انسانی منفعل را آماج قرار داده می‌تواند بر فکر، نگرش و منش او اثر سوء بگذارد. تصمیم‌های ما در زندگی متأثر از اندوخته‌ها و دریافت‌های اطلاعاتی ماست. اگر نتوانیم به طور صحیح اطلاعات مناسب و کافی را دریافت کنیم، نمی‌توانیم تصمیم‌های درست، انتخاب‌های دقیق و رفتارهای ثمربخش داشته باشیم.
با این تفاسیر راهکار بهره‌گیری مناسب و شایسته از شبکه‌های اجتماعی تعیین رژیم مصرف، قدرت تجزیه و تحلیل (تفکر محاسباتی) و تفکر انتقادی (سنجش‌گری) در مواجهه با پیام‌های دریافتی و مدیریت بارشناختی، از توجه تا پذیرش پیام‌ها، پالایش آلودگی‌های اطلاعاتی (Information Pollution) و مدیریت اضافه بار اطلاعاتی (Information Overload) است. نباید منفعلانه با شبکه‌های اجتماعی برخورد کرد و مانند توده مغلوب رسانه‌ها شد، بلکه با گرینش‌گری و مواجهۀ فعالانه و نقادانه باید برساخت اجتماعی عموم را تقویت کرد و فردیت در جمعیت را واجد کنش عقلانی و تصمیم خردمندانه ساخت. نباید مغلوب شبکه‌های اجتماعی شد و تحت‌تأثیر تظاهرات رفتاری و همجه‌های اطلاعاتی قرار گرفت. باید با شناخت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این شبکه‌ها و انتظارات و خواسته‌های معقول برای نیل به توسعۀ فردی و اجتماعی، به تعریفی مشخص رسید و رفتاری حرفه‌ای را شروع و دنبال کرد تا بتوان از نتایج آن به نفع جنبه‌های مختلف زندگی و رشد و بالندگی بهره برد.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3370
  • منبع : سیدتقی کمالی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.