19

ژاپن رکورد سرعت اینترنت را شکست!

  • کد خبر : 5820
ژاپن رکورد سرعت اینترنت را شکست!
محققان ژاپنی اخیرا توانسته اند داده‌ها را توسط یک کابل فیبر نوری چند هسته‌ای سفارشی با سرعت ۱.۰۲ پتابیت بر ثانیه به فاصله ۵۱.۷ کیلومتری ارسال کنند. این میزان معادل ۱۲۷۵۰۰ گیگابایت داده در هر ثانیه است و به گفته محققان، این ظرفیت برای بیش از ۱۰ میلیون کانال پخش 8K در هر ثانیه کافی است.

به گزارش ما آنلاین، محققان ژاپنی به تازگی رکورد جدیدی را در انتقال داده توسط فیبر نوری ثبت کرده اند. پیاده سازی این فناوری در دنیای واقعی امکان پذیر است و فقط به شرایط آزمایشگاهی محدود نمی‌شود.

محققان مؤسسه ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات ژاپن (NICT) توانستند داده‌ها را توسط یک کابل فیبر نوری چند هسته‌ای سفارشی با سرعت ۱.۰۲ پتابیت بر ثانیه به فاصله ۵۱.۷ کیلومتری ارسال کنند. این میزان معادل ۱۲۷۵۰۰ گیگابایت داده در هر ثانیه است و به گفته محققان، این ظرفیت برای بیش از ۱۰ میلیون کانال پخش ۸K در هر ثانیه کافی است.

این سرعت صد هزار برابر سریعتر از نسل بعدی اینترنت پرسرعت گیگابیتی برای کاربران خانگی است. NICT در در دسامبر ۲۰۲۰ اولین انتقال موفقیت آمیز داده با سرعت ۱ پتابیت بر ثانیه را از طریق کابل فیبر نوری با قطر استاندارد انجام داد. اکنون پس از یک سال و نیم دستیابی به سرعت ۱.۰۲ پتابیت بر ثانیه، پیشرفت بسیار چشمگیری است.

محققان NICT در سال ۲۰۲۰ توانستند داده‌ها را به کابل فیبر نوری با یک هسته ارسال کنند، آن‌ها با استفاده از یک تکنیک چند حالته توانستند چند سیگنال را با یکدیگر ترکیب کنند. در مجموع ۱۵ حالت مختلف بر روی فیبر ارسال شد. این تکنیک برای استخراج داده‌های قابل استفاده نیاز به سخت افزار خاص، مدار‌های جدید و هزینه بالایی داشت.

این بار، محققان رویکرد سیگنال مختلط و چند حالته را کنار گذاشتند و در عوض انتقال را به تنها چهار حالت کاهش دادند.آنها این روش را به یک نی پلاستیکی که با چهار نی نازک با طعم‌های مختلف پر شده است، تشبیه کردند. محققان علاوه بر کابل چند هسته ای، بر روی برخی از سیستم‌های فنی تقویت نوری نیز تاکید کردند. اگر این فناوری در مقیاس عملی عرضه شود، باید مدار‌های مجتمع اختصاصی برای این کار در نظر گرفته شوند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=5820
  • منبع : فرارو

ثبت دیدگاه