22
آنچه یک مدیر روابط‌عمومی باید بداند

۸ کلید غیرکاری برای موفقیت‌کاری

  • کد خبر : 6103
۸ کلید غیرکاری برای موفقیت‌کاری
بسیاری از کارآفرینان معتقدند توجه به بخش‌های دیگر زندگی مانند خانواده، تندرستی، داشتن برنامه ورزشی منظم و گذراندن زمان با اعضای خانواده و دوستان نزدیکی که همیشه حامیانشان بوده‌اند، انگیزه مضاعفی برای موفقیت در کسب‌وکار برایشان فراهم کرده است.
به گزارش ما آنلاین، اغلب اوقات وقتی به کارآفرینان بسیار موفق دنیا نگاه‌می‌کنیم، شاید این تصور برایمان به وجود بیاید که این افراد حتما همه زندگی خود را وقف کار و تلاش شبانه‌روزی کرده‌اند که توانسته‌اند تا این حد در کارشان موفق باشند. اما با کمی جست‌وجو در زندگی این افراد سرشناس می‌بینیم در همه موارد هم اوضاع به این منوال نبوده است.
حتی بسیاری از کارآفرینان معتقدند توجه به بخش‌های دیگر زندگی مانند خانواده، تندرستی، داشتن برنامه ورزشی منظم و گذراندن زمان با اعضای خانواده و دوستان نزدیکی که همیشه حامیانشان بوده‌اند، انگیزه مضاعفی برای موفقیت در کسب‌وکار برایشان فراهم کرده است. در ادامه هشت کلید طلایی موفقیت کارآفرینان را که شاید کمتر به آن توجه کرده‌اید بررسی خواهیم کرد. یادتان باشد برای موفق بودن نیازی به موقعیت یا امکانات خیلی عجیب و غریب نیست، گاهی نوع نگاه ما در زندگی می‌تواند مسیر رسیدن به موفقیت را ساده و هموار کند.

میزان درآمدتان شاخص مناسبی برای سنجش موفقیت نیست!
اکثر ما میزان موفقیت خود را با معیار درآمدمان می‌سنجیم. اما یادتان باشد زمانی که مسائل را سخت نگیرید و همواره تلاش کنید دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنید، پول هم به سوی شما
خواهد آمد.

این تصور اشتباهی است که همه کارآفرینان باید میزان موفقیت‌شان را بر اساس میزان درآمد و سودآوری مشخص کنند؛ زیرا نه تنها همه کارآفرینان از چنین معیاری استفاده نمی‌کنند، درست هم نیست که بخواهند از این روش خود را ارزیابی کنند. اگر از کارآفرینان بزرگ دنیا در این مورد بپرسید با این پاسخ روبه‌رو می‌شوید که اغلب آن‌ها فقط برای کسب درآمد وارد دنیای کسب‌وکار نشده‌اند.
مهم نیست تا این لحظه در زندگی‌تان چه چیز‌هایی به دست آورده‌ید. باید همیشه فکر کنید هنوز کار‌های بسیار بزرگ‌تری در پیش دارید. موفقیت هدفی متحرک است و برای رسیدن به آن باید استقامت زیادی در طول مسیر داشته باشید. اما در عین حال هر لحظه نیز از آنچه به دست آورده‌اید لذت ببرید.
گفت‌وگوی رو در رو را به گفتگو در فضای مجازی ترجیح دهید
همه ما دوست داریم از امکانات متنوع و بی‌نظیری که دنیای دیجیتال برایمان فراهم کرده بهره‌مند شویم. افراد موفق نیز از این قاعده مستثنا نیستند، اما در عین حال از تبعات استفاده بیش از حد از این فناوری‌های دیجیتال نیز آگاهند. زمان‌هایی وجود دارد که هیچ چیز نمی‌تواند جای صحبت رو در رو و در لحظه را پر کند؛ بنابراین گاهی لازم است لوازم دیجیتال و هوشمند خود را کنار بگذارید ودر دنیای واقعی با اطرافیانتان تعامل کنید.
یکی از ویژگی‌های مهم برای موفقیت در دنیای کسب‌وکار تمرکز کامل در لحظه است. سعی کنید زمانی که در کنار کسی هستید، تمام حواس و تمرکزتان همان‌جا باشد. شنونده فعالی باشید، در جلسات یادداشت‌برداری کنید. به همان نسبت که باید در زمان کار، کامل تمرکز داشته باشید، در زمانی که در کنار خانواده هستید نیز گوشی همراه خود را کنار بگذارید و فکرتان را از کار دور کنید. همه ما می‌توانیم بیشتر از آنچه در حال حاضر هستیم، در زندگی‌مان حضور داشته باشیم. زندگی کردن و حضور در لحظه، کلید موفقیت و خوشبختی در زندگی است. وابستگی بیش از حد ما به گوشی‌های همراه به شدت روی روابط اجتماعی‌مان اثر منفی خواهد داشت.
زمانی را در فضای آزاد بگذرانید
یکی از موارد مهمی که باعث احساس شادی و نشاط در زندگی خواهد شد، داشتن علاقه‌مندی یا تفریحی است که شما را وادار کند زمان بیشتری را در محیط‌های آزاد و طبیعت بگذرانید. در طبیعت بودن به کاهش استرس و فشار‌های عصبی کمک می‌کند و باتری‌هایتان را دوباره شارژ خواهد کرد. طبیعت باعث افزایش انگیزه و کنترل بهتر اوضاع خواهد شد و حال‌وهوای شما را بهتر خواهد کرد. انواع ورزش‌های محیط باز مانند پیاده‌روی، کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری از جمله پیشنهادات برای برقراری ارتباط مداوم با طبیعت است. اگر هم این ورزش‌ها را دوست ندارید، سعی کنید حداقل چند ساعت در هفته به دل طبیعت بزنید یا حتی شب‌ها از دیدن آسمان پر ستاره لذت ببرید و کمی خود را از فشار‌های روزانه رها کنید. طبیعت فکر را آزاد و فضای مورد نیاز برای ایده‌های جدید و خلاقانه را در ذهنتان باز می‌کند.
هر کاری را با خرسندی انجام دهید
اگر هنگام کار کردن حس خوبی ندارید، مطمئن باشید در مسیر درستی قرار ندارید. در هر کاری که انجام می‌دهید به دنبال پیدا کردن راهی برای لذت بردن و شکرگزاری از خداوند برای زندگی‌تان باشید. به عبارت دیگر به جای کار کردن برای زندگی کردن باید زندگی کنید تا بتوانید کار کنید. کار کردن باید لذت‌بخش و جذاب باشد. یادتان باشد لذت بردن از کار یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب‌وکار است که معمولا تأثیر آن دست کم گرفته می‌شود. اگر زمانی از کاری که می‌کنید دیگر لذت نمی‌برید بدانید وقت آن رسیده مسیر خود را تغییر دهید. در چنین موقعیتی نباید وقت‌تان را با انجام دادن کاری که دوست ندارید یا حتی از آن متنفرید از دست بدهید؛ زیرا کار کردن بی‌انگیزه شادی و لذت زندگی‌تان را خواهد مکید و فقط باعث درجا زدن شما خواهد شد.

آرزو‌های بزرگ داشته باشید
اگر آرزو‌های بزرگ داشته باشید، فرصت‌های بزرگ نیز بر سر راهتان قرار خواهد گرفت تا بتوانید دنیا را متحول کنید. موفقیت ریچارد برانسون، از کارآفرینان بسیار موفق و سرشناس اروپایی و مالک هلدینگ بزرگ ویرجین که در سال‌های متوالی جزو ده نفر اول فهرست ثروتمندان انگلیس بوده، با یک آرزوی جاه‌طلبانه و بزرگ که به نظر می‌رسید خیلی فراتر از توانایی‌هایش است، شروع شد. این کارآفرین موفق اولین تجربه راه‌اندازی کسب‌وکارش را زمانی که فقط ۱۶ سال داشته با انتشار مجله‌ای به نام استیودنت (Student به معنی دانش‌آموز) آغاز می‌کند.

زمانی که او شرکت ضبط موسیقی‌اش به نام ویرجین را راه‌اندازی کرد و به صورت جدی وارد دنیای موسیقی شد، فقط بیست و چند سال داشت. همه در آن زمان او را سرزنش می‌کردند و می‌گفتند موفق نمی‌شوی. اما برانسون توجهی به این حرف‌های ناامید کننده نداشت. اما او با تمام وجود آرزویش را لمس می‌کرد و همین حس به او انگیزه توصیف‌ناپذیری برای مبارزه و ادامه‌دادن مسیر می‌داد. آرزو‌های ما شخصیتمان را شکل می‌دهند و مشخص می‌کنند چه کسی هستیم. اگر به اندازه کافی برای رفتن به دنبال آرزوهایتان شجاعت ندارید، هیچ وقت نمی‌توانید وسعت توانمندی‌هایتان را بشناسید.
همواره در پی یادگرفتن باشید
زندگی یک دوره آموزشی طولانی است. باید همیشه در پی یافتن راهی برای گسترده‌تر کردن ذهن، خرد و دانش خود باشیم. اما این آموختن الزاما به معنی تحصیلات دانشگاهی نیست. برانسون که در مورد قبلی به او اشاره شد، نه‌تن‌ها هیچ وقت به دانشگاه نرفت بلکه حتی دوره دبیرستانش را نیز نیمه‌کاره رها کرد. اما هیچ‌وقت دست از آموختن برنداشت. او به زندگی مانند دوره دانشگاهی بلندمدت نگاه کرده و همیشه تلاش می‌کند حداقل روزی یک مطلب جدید به دانش خود بیفزاید.
برانسون در چند دهه فعالیت خود به عرصه‌های کاملا متفاوتی وارد شده که حتی با برخی از آن‌ها هیچ آشنایی نداشته است. او در مورد رمز موفقیتش می‌گوید زمانی که به حوزه جدیدی وارد می‌شوید باید سعی کنید به سرعت همه چیز را بیاموزید و برای این کار باید به اندازه کافی انگیزه داشته باشید.
هر زمانی که با فرصتی رو‌به‌رو می‌شوید که در موردش تخصصی ندارید یا حتی با آن آشنایی زیادی ندارید، باید به‌سرعت از آن استفاده کنید و از مواجه شدن با موارد جدید هراسی نداشته باشید. سعی کنید هر روز اطلاعات بیشتری درباره‌اش کسب کنید و ارتباطات خود را در آن زمینه گسترش دهید. همیشه خودتان را مجبور کنید بیشترین بهره را از فرصت‌های که مقابلتان قرار می‌گیرد، به دست بیاورید. یادتان باشد این که چیزی را ندانید جرم نیست، زیرا همیشه فرصت برای یادگیری وجود دارد. فرصت‌ها را به چنگ بیاورید و هیچ‌وقت
به توانایی‌هایتان شک نکنید! شادی را به عادتتان تبدیل کنید
هر روز زمانی را صرف پیدا کردن موردی برای خوشحالی و شکرگزاری در زندگیتان کنید و آن را به پیدا کردن خوشحالی در هر لحظه زندگی گسترش دهید. شادی نتیجه موفقیت نیست، اما شاد بودن از اعماق وجود راه را برای موفقیت‌تان خواهد گشود. جف بزوس، موسس شرکت موفق آمازون می‌گوید: «من خیلی خوش‌شانس بودم که توانستم زندگی خارق‌العاده‌ای داشته باشم. بیشتر مردم فکر می‌کنند موفقیت کاری من و ثروتی که در نتیجه آن به دست آورده‌ام موجب شادمانی ام در زندگی شده است. اما در حقیقت موضوع کاملا بر عکس این تصور است. من به خاطر این که شاد هستم توانسته‌ام فردی موفق، پولدار و تأثیرگذار باشم.»
شاد بودن را به عنوان هدفی مهم برای خود تعریف کنید و هر لحظه به دنبال آن باشید. شادی همواره در دسترس است، کافی است چشمانتان را به رویش باز کنید و به دنبالش باشید.
چشمانتان را ببندید و نفس عمیقی بکشید. به این فکر کنید که سلامت هستید و در کنار خانواده و دوستانتان زندگی می‌کنید. به افراد با ارزش زندگیتان فکر کنید. موارد زیادی برای احساس شادمانی و خوشبختی در زندگی همه ما وجود دارد که باید برای آن‌ها به درگاه خدا شکرگزار باشیم، اما گاهی از آن‌ها غافل می‌شویم.

از امتحان چیز‌های جدید نترسید
یکی از ویژگی‌های مهم کارآفرینان موفق این است که هیچ‌وقت از بله گفتن به دیدگاه‌های جدید، ایده‌های تازه و دنبال کردنشان نمی‌هراسند. همین نوع نگاه موجب می‌شود که هیچ‌گاه خود را به یک حوزه خاص محدود نکرده و همیشه دنبال امتحان کردن موارد جدید و متفاوت باشند. کارآفرینان موفقی مانند ایلان ماسک به همه توصیه می‌کنند که از منطقه امن عادت‌هایشان خارج شوند. زیرا این تنها روشی است که به افراد کمک می‌کند پی به وسعت نامحدود توانمندی‌هایشان ببرند.
او می‌گوید: اگر بخواهم صادق باشم باید بگویم هیچ‌یک از اتفاقات خوب زندگی من در منطقه امن عادت‌هایم نیفتاده است.

موفقیت‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که احساس می‌کنید در چالش بزرگی هستید و دچار شک و نگرانی می‌شوید که شاید راه درستی را انتخاب نکرده‌اید. درست در همین زمان بسیاری از آدم‌ها در تصمیمشان سست می‌شوند و از تلاش دست می‌کشند. اما اگر بتوانید به هر نحوی شده از این مرحله شک و تردید عبور کنید، مطمئن باشید خیلی زود اتفاقات بزرگی برایتان پیش خواهد آمد.
انتهای پیام
لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=6103

    ثبت دیدگاه