5
به بهانه هفته ملی روابط‌عمومی

جلب اعتماد عمومی و حفظ سرمایه‌های اجتماعی مهم‌ترین نقش‌ روابط‌عمومی

  • کد خبر : 5171
  • 25 اردیبهشت 1401 - 13:25
جلب اعتماد عمومی و حفظ سرمایه‌های اجتماعی مهم‌ترین نقش‌ روابط‌عمومی
۲۷ اردیبهشت در تقویم رسمی کشورمان بنام روز ملّی ارتباطات و روابط‌عمومی نامگذاری شده است و نامگذاری این روز تنها یک عنوان برای پاسداشت از تلاشهای عده‌ای هنرمند و بی‌ادعا نیست و توجه به این حوزه در عصر ارتباطات به عنوان یک ضرورت مهم بشمار می‌رود.

در گفت‌وگویی که محمد محتاطی، مدیرمسئول پایگاه خبری محمودآباد آنلاین، هفته‌نامه راش و عضو انجمن روابط‌عمومی ایران و عضو انجمن متخصصان روابط‌عمومی ایران به بهانه دهمین هفته ملی روابط‌عمومی، در اختیار ما آنلاین قرار داده است، آمده:

” ۲۷ اردیبهشت در تقویم رسمی کشورمان بنام روز ملّی ارتباطات و روابط‌عمومی نامگذاری شده است و نامگذاری این روز تنها یک عنوان برای پاسداشت از تلاشهای عده‌ای هنرمند و بی‌ادعا نیست و توجه به این حوزه در عصر ارتباطات به عنوان یک ضرورت مهم بشمار می‌رود.

علیرغم اینکه امروزه شاهده توسعه رشته علوم ارتباطات اجتماعی و روابط‌عمومی در دانشگاه‌های کشور هستیم ولی هنوز رویکردها و انتظارات از روابط‌عمومی‌ها در دستگاه‌های دولتی با شتاب توسعه تکنولوژی در حوزه ارتباطات همگن نیست و باید گفت: نگاه سنتی به حوزه روابط‌عمومی و حداقل انتظارات تبلیغی مهم‌ترین رویکردی است که این روزها روابط‌عمومی را در کشور ما به چالش کشیده و این نگاه بیمار باعث درجا زدن‌های روابط‌عمومی‌ها و باز ماندن از سایر کارکردها و رسالت‌های جدیدی که برای این عنصر محرک در سازمان‌ها و نهادهای دولتی دیگر می‌شود، باشد.

محمد محتاطی دانشجوی دکترای رشته علوم ارتباطات اجتماعی به مناسبت روز ملّی روابط‌عمومی گفت: فعالیت‌های روابط‌عمومی در عصر ارتباطات، فقط به اطلاع‌رسانی و مستندسازی خلاصه نمی‌شود و تخصص‌گرایی و بهره‌مندی از دانش روز دنیا در حوزه‌های ارتباطات و خلاقیت و مدیریت شاخص ارزیابی روابط‌عمومی توانمند و پویا و اثربخش است.

وی گفت: متاسفانه در کشورما تخصص گرایی در این حوزه از بین رفته است و توجه جدی به این حوزه نمی‌شود و حتی امروزه در نهادهای دولتی فردی مورد غضب و بی‌مهری مدیر قرار گیرد و اگر قرار بر تنبیه باشد و محلی برای ادامه فعالیت پیدا نشود وی را به واحد روابط‌عمومی منتقل می‌نمایند.

وی افزود: رویکرد تبلیغی به حوزه روابط‌عمومی‌ها باعث شده است تا بین مردم و مسئولین شاهد شکاف باشیم و این شکاف از گفتار و کردار مسئولین و رفتار توجیه گرایانه و تبلیغی روابط‌عمومی‌ها نشات می‌گیرد و شاید بتوان به صراحت گفت: روابط‌عمومی‌ها به مدیران خدمت می‌کنند نه به مردم.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: هرچقدر از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اثر بخش روابط‌عمومی‌ها برای توسعه و ایجاد ارتباط دو سویه با مردم بهره‌مند شویم و هر چقدر اصل صداقت در این بخش پر رنگ‌تر باشد قطعا شاهد ارتقای ارزش‌های سازمانی و همچنین کاهش شکاف بین مردم و مسئولین و حاشیه‌های جانبی خواهیم بود.

این دانش آموخته رشته ارتباطات توجه به رسالت و مسئولیت‌های اجتماعی هر سازمان ( CRM ) و همچنین جلب اعتماد عمومی مردم و حفظ سرمایه‌های اجتماعی را از مهم‌ترین نقش‌ها و وظایف روابط‌عمومی کارآمد دانست و افزود: توجه به مسئولیت اجتماعی و مردم سالاری و روابط‌عمومی مردم‌دار از حوزه‌های است که مدت‌هاست جایگزین تبلیغات در حوزه روابط‌عمومی شده و ضمن ایجاد خوش نامی برای سازمان، زمینه‌های جلب اعتماد عمومی را نیز فراهم می‌سازد.

این فعال رسانه‌ای یکی از چالش‌های اساسی پیش روی روابط‌عمومی‌های نهادهای دولتی را ممنوعیت بهره‌مندی و استفاده از شبکه‌ها و رسانه‌های فضای مجازی برشمرد و گفت: بر اساس گزارش اعلامی مرکز پژوهشی « بتا » شبکه اجتماعی واتس‌اپ بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال در ایران دارد و رتبه دوم شبکه اجتماعی پرطرفدار برای کاربران ایرانی تلگرام است با حدود ۴۹ میلیون کاربر و در نهایت مقام سوم شبکه‌های اجتماعی به اینستاگرام با ۴۷ میلیون کاربر می‌رسد و عامه مردم برای غنی سازی اوقات فراغت خود و همچنین مطالعه و دسترسی به اخبار لحظه‌ای از این فضاها استفاده می‌کنند ولی این ابزار اطلاع‌رسانی برای روابط‌عمومی‌ها ممنوع است که آسیب جدی متوجه فعالان این بخش است و عرصه‌های اطلاع‌رسانی و این فضاها نیاز به حضور فعال و حرفه‌ای متخصصین روابط‌عمومی داشته و نباید با نگاه حراستی و بازدارنده به این بخش نگاه کرد.

وی تصریح کرد: امروزه وظایف و ماموریت‌های روابط‌عمومی با توجه به توسعه دانش ارتباطات و فناوری اطلاعات پیچیده‌تر و مهم‌تر شده است و توجه به حوزه روابط‌عمومی می‌تواند برای جامعه هم توسعه بخش باشد و یکی از ارکان‌های مهم بهبود و توسعه ساختار اداری و جلب اعتماد عمومی مردم روابط‌عمومی‌ها هستند و بی‌توجهی به این عرصه را می‌توان از مهم‌ترین پاشنه‌های آشیل مدیریت برشمرد.

وی خاطر نشان شد: یکی از عرصه‌های که مدیران همواره مورد ارزیابی عمومی مردم قرار می‌گیرند حوزه ارتباطات و اطلاع‌رسانی و روابط عمومی است که با زندگی و تصمیم های مردم برای سرنوشت و آینده‌شان گره خورده و بهره‌مندی از روابط‌عمومی پویا و متخصص و مسلط به دانش روز می‌تواند زمینه‌های رشد و تعالی هم سازمان و هم مدیر و هم جامعه را رقم بزند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=5171
  • ارسال توسط :

ثبت دیدگاه