▪️ ما در مواجهه با پیامکهای تبلیغاتی، خواسته یا ناخواسته به دو صورت از منظر روانی دچار زخمهای جبرانناپذیری میشویم. اگر ذهن آگاه و مقاومی داشته باشیم، این اهانت مداوم، این نادیده گرفتهشدن و این تقلیل معنادار به آن جانور داروینی اندکاندک ما را از بهبود شرایط جامعه ناامید میکند. یعنی درمییابیم تا چه حد از جریان غالب خواستهای فرهنگی و اجتماعی روزگارمان دور و پرتیم. اگر هم ذهن آگاهی نداشته باشیم و آماده تأثیرپذیری باشیم، بهسرعت به همانچیزی تبدیل میشویم که این محاصرۀ تبلیغاتی در پی آن است؛ یک مصرفکننده که زندگیاش باید خلاصه شود در تکاپوی بیپایان برای ارزاق و پوشاک و بیمه و دو قران سود بیشتر از فلان حساب یا خرید.
متن کامل این یادداشت را در شمارهٔ ۱۶۹ ماهنامهٔ مدیریت ارتباطات بخوانید. این شماره را از دیجیکالا هم میتوانید تهیه کنید.