10
مشاغل ارتباطاتی

حرفه؛ دستیار روابط‌عمومی

  • کد خبر : 7345
حرفه؛ دستیار روابط‌عمومی
افرادی که در سِمَت دستیار روابط‌عمومی فعالیت می‌کنند باید فار‌غ‌التحصیل مقطع کارشناسی رشتۀ روابط‌عمومی یا ارتباطات باشند و در مهارت‌های ارتباطی نیز دقیق و شایسته ظاهر شوند. این افراد، به دلیل ماهیت ذاتی این جایگاه شغلی، باید اعتمادبه‌نفس داشته و تعامل‌گرا باشند.

به گزارش ما آنلاین، از آنجا که روابط‌عمومی حرفۀ ایجاد تصویر مثبت برای شخصیت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها از طریق پوشش رسانه‌ای و رویدادهای ویژه است، تازه‌واردان به آن اغلب باید کار خود را از دستیاری آغاز کنند. برای این جایگاه شغلی، دامنۀ وسیعی از مسئولیت‌ها و وظایفِ مرتبط با نویسندگی، روابط با موکلان و تولید اقلام روابط‌عمومی تعریف شده است. دستیار روابط‌عمومی دست به دست کارشناس حساب‌های مشتریان (Account executive) و سایر متخصصان روابط با رسانه‌ها (Media relations specialists) می‌دهد تا سازمان متبوعش بتواند علاوه بر ایجاد تصویری مثبت از خود در ذهن مخاطبان، آن را درست مدیریت کند. او باید ارتباطات مثبت و اثربخش موجود میان سازمان و موکلانش، از جمله کسب‌و‌کارهای دیگر، کارکنان خودش، سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران، رسانه‌ها، و سایر مخاطبان و عموم مرتبط را به‌خوبی حفظ کند. کار اصلی دستیاری روابط‌عمومی که سِمتی ورودی در حرفۀ روابط‌عمومی به شمار می‌آید، پشتیبانی از اعضای سازمان متبوعش از طریق روابط با رسانه‌ها و رفع نیازهای موکلان است. ادارۀ آمار وزارت کار ایالات متحده بر این باور است که به دلیل ارتباط‌‌محور بودن روابط‌عمومی، متقاضیان سِمت‌های ورودی این حرفه باید افرادی باشند که بتوانند بنویسند، سخن بگویند، و تعامل کنند، و همچنین بتوانند به‌گونه‌ای مؤثر با سایر افراد درون سازمان، موکلان، و رسانه‌ها ارتباط بر‌قرار کنند. این اداره همچنین، خوش‌برخورد بودن و داشتن اعتمادبه‌نفس را از ویژگی‌های کلیدی دستیاران روابط‌عمومی می‌داند و تأکید می‌کند که تفکر نقادانه و تحلیلی برای این افراد ضروری است تا از این طریق بتوانند مشکلات را حل کنند، تصمیم‌گیری‌های درستی انجام دهند و تحقیق‌ها را سرپرستی کنند.

 شرح وظایف

دستیاران روابط‌عمومی اغلب به‌محض آغاز به کار، مسئولیت پشتیبانی، انجام و سرپرستی تحقیقات، و فعالیت‌های اداری را بر عهده دارند. این وظایف عبارت‌اند از:

آماده‌سازی پرونده‌های مجازی یا فیزیکی موکلان؛

آماده‌سازی و مدیریت برنامه‌ها و جدول‌های زمانی انجام امور؛

طرح ایده‌های نوآورانه در جلسات طوفان فکریِ واحد روابط‌عمومی (ممکن است این پیشنهاد‌ها حاصل ایده‌پردازی‌های خود دستیار یا نتیجۀ ارتباطاتی باشد که او با عموم داشته و از سخنان آن‌ها ایده گرفته باشد)؛

حفظ و به‌روز‌سازی بانک‌های اطلاعاتی مربوط به تماس‌ها؛

حفظ و به‌روز‌سازی آرشیوهای ویدئویی و اسکن‌های مربوط به گزارش‌های دوره‌ای؛

پایش پوشش‌های رسانه‌ای؛

تهیه و تولید کیت‌های مطبوعاتی؛

فعالیت به‌عنوان متصدی ارتباط (contact person) در تماس‌های تلفنی سازمانی؛

نشر اطلاعات میان متخصصان روابط با رسانه‌ها و کارشناسان حساب‌های مشتریان در درون سازمان؛

نوشتن و ویرایش اقلام رسانه‌ای (در صورت کسب تجربۀ کافی)، مانند بیانیه‌های مطبوعاتی، خبرنامه‌ها، گزارش‌ها، و ارائه‌های چند‌رسانه‌ای؛

کمک به متخصصان روابط‌عمومی جهت تنظیم و اجرای راهبردهای ارتباطی پژوهش‌محور؛

گفت‌وگو و مباحثه با موکلان؛

پشتیبانی اداری و ارتباطی برای ایجاد تصویری مثبت از سازمان در اذهان عموم.

انجمن روابط‌عمومی امریکا اعلام کرده است که دستیاران روابط‌عمومی می‌توانند ‌در زمینه‌های تولید محصولات صوتی و ویدئویی، امور عمومی (Public Affairs)، تحقیق و ویراستاری، تجارب خوبی به دست بیاورند.

 نیازمندی‌های تحصیلی و مهارتی

برای شاغل شدن در هر بخشی از واحد روابط‌عمومی آشنایی با دانش ارتباطات اهمیتی انکارناشدنی دارد و به همین دلیل دستیار روابط‌عمومی نیز باید دانش‌آموخته و فار‌غ‌التحصیل روابط‌عمومی یا یکی از رشته‌های ارتباطات در مقطع کارشناسی باشد.

علاوه بر مدرک دانشگاهی مرتبط بهتر است متقاضیان جایگاه شغلی دستیاری روابط‌عمومی دست‌کم از تجربه‌ها و مهارت‌های زیر نیز در حد آشنایی برخوردار باشند:

آگاهی کامل از روابط‌عمومی و بازاریابی و فرایندهای آن‌ها؛

مطلع بودن از سوابق بهترین فعالیت‌های انجام‌شده در این حرفه؛

علاقه‌مندی به صنعت روابط‌عمومی؛

آشنایی با تولید ویدئو؛

آگاهی کاربردی از نویسندگی روابط‌عمومی، کپی‌رایت و ویراستاری؛

تجربۀ کافی کار با پلتفرم‌های شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی، نظیر توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و غیره؛

مهارت قابل‌قبول در ارتباط‌گیری، عرضه و رهبری؛

سطح مناسبی از مهارت‌های سازمانی و مدیریت زمان؛

توانمندی و استعداد در عرضه و سخنرانی در برابر عموم؛

توجه به جزئیات.

 پیشرفت شغلی

روابط‌عمومی می‌تواند یکی از مشاغل هیجان‌انگیز برای فار‌غ‌التحصیلان علوم ارتباطات اجتماعی و روابط‌عمومی باشد و فردی که فعالیت حرفه‌ای خود را با دستیاری شروع می‌کند، در صورت علاقه‌مند بودن، و نشان دادن استعداد و پشتکار، می‌تواند به جایگاه‌های بالاتری که در شماره‌های آینده تشریح خواهند شد، دست یابد. چکیدۀ اطلاعات مربوط به جایگاه شغلی دستیاری ارتباطات در جدول نشان داده شده است.

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=7345
  • نویسنده : امیرعلی خلج
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

ثبت دیدگاه