به گزارش ما آنلاین، ارتباطات، چه بهعنوان رشتهای دانشگاهی و چه بهعنوان زمینهای حرفهای، بسیار وسیع، جذاب و هیجانانگیز است و ابعاد زیادی را در برمیگیرد. با تکامل یافتن و وسیعتر شدن فعالیتهای بشر در گذرگاه تاریخ، این عرصه نیز پیچیدگیهای بیشتری پیدا کرده و بهویژه در سالهای اخیر، هر روز دانشها و مهارتهای متنوعتری را در فهرست ویژگیهای نظری و عملی خود دیده است. آنچه این حرفه- رشته را جذاب و هیجانانگیز کرده است، قابلیت بینرشتهای بودن آن و پیوند مستقیمی است که با درونیترین تا برونیترین لایههای ماهیت انسانی دارد. همواره از ارتباطات، چه در سطح کلان (کشورداری) و چه در سطوح خرد (میانفردی)، استفاده شده است تا از طریق آن بتوان هویت خود (حکومت یا فرد) را برای جمع (جمعیت درون کشور، سران سایر کشورها، یا گروه اجتماعی) ارائه کرد و جایگاه خود را بهبود بخشید. کاربریها و روابطی که در سطوح خرد و کلان میان ارتباطات، روانشناسی، جامعهشناسی، فیزیولوژی، اقتصاد، سیاست، فناوری، فرهنگ و غیره برقرار بوده است، نحوۀ شکلگیری حرفههای ارتباطی و جایگاههای شغلی آن را تعیین کرده است. در زمانهای که بهواسطۀ پیشرفتهای فناوری شاید هر روز میتوان انتظار نقطهعطف جدیدی را داشت، بررسی ساختارهای حرفهای ارتباطی، ضرورتی حیاتی به نظر میرسد. همین احساس ضرورت باعث شد تا از این پس در هر شماره نگاهی به پستهای سازمانی مرتبط با ارتباطات بیندازیم تا با آخرین تحولات ساختاری در این عرصه آشنا شویم.
دستیار ارتباطات
دستیاری ارتباطی به جایگاهی شغلی گفته میشود که برای ایفای نقش دستیاریِ تیمهای ارتباطاتِ شرکتهای ارتباطی، بازاریابی، تجاری یا غیرانتفاعی در نظر گرفته شده است. افراد شاغل در این سمت، با متخصصان بازاریابی، مدیران ارتباطات، و همچنین کارشناسان و مدیران روابطعمومی در ارتباط هستند. این افراد، دستیاری متخصصانی را بر عهده میگیرند که کارشان ارسال پیام از سوی سازمانها و کسبوکارها، و نیز محصولات و خدمات عرضه شده از سوی آنهاست. دستیاران ارتباطات همچنین ممکن است کارهای پشتیبانی و اداری دفتر یا واحد متبوعشان را نیز بر عهده داشته باشند.
شرح وظایف
با آنکه بهظاهر ممکن است دستیاری ارتباطات دونپایهترین جایگاه شغلی در عرصۀ ارتباطات باشد، شاغلان در این پست نقشی کلیدی را در فعالیتهای ارتباطی سازمانها- بهویژه سازمانهای بزرگ که حتی کوچکترین امور ارتباطی را بسیار بااهمیت میدانند- بر عهده دارند. دستیاران ارتباطی باید برخوردار از سطح قابلقبولی از مهارتهای سازمانی و قادر باشند از توانمندیهای ارتباطات میانفردی، دفتری و رسانهای خود برای روان نگه داشتن فعالیتهای درونسازمانی و همچنین بهبود تصویر سازمان در ذهن عموم استفاده کنند. این افراد با روزنامهنگاران و سایر متخصصان رسانهای در ارتباط هستند تا مطبوعات و عموم را در زمینۀ اخبار سازمان متبوعشان بهروز نگه دارند. نوشتن پستهای وبلاگی، بارگذاری محتوا روی وبسایت و شبکههای اجتماعی نیز از دیگر وظایف آنهاست. در برخی موارد، کمک به نوشتن تگلاینها (عبارتهای تبلیغاتی، که با شعار تبلیغاتی یا slogan تفاوت دارد)، طراحی لوگوی محصولات، و طراحی بروشور نیز در شرح وظایفشان دیده شده است. آنچه شاغلان در این پست سازمانی لازم است انجام دهند، بهطور کلی این موارد است:
ایجاد هماهنگی فعالیتهای دفتر یا واحد متبوع؛
مدیریت اطلاعات؛
تسهیل فعالیتهای درونسازمانی؛
پاسخدهی به تماسهای تلفنی (یکی از وظایف تازهکاران در این پست)؛
تهیه کردن برخی اسناد (یکی از وظایف تازهکاران در این پست)؛
منتشر کردن برخی اطلاعات (یکی از وظایف تازهکاران در این پست)؛
برنامهریزی جلسات؛
زمانبندی قرارهای ملاقات؛
کار با تجهیزات اداری؛
تدوین دستور جلسات (یکی از وظایف دستیاران ارتباطی باتجربه)؛
سرپرستی برخی تحقیقات؛
مدیریت پروژهها؛
تهیۀ پایگاهها و بانکهای اطلاعاتی و صفحات گسترده (Spreadsheets)؛
دستیاریِ تهیۀ گزارشها و ارائهها؛
پشتیبانی برخی فعالیتهای فروش، پوشش رسانهای و فعالیتهای جمعآوری کمکهای مردمی؛
نوشتن بیانههای مطبوعاتی و کمک به فعالیتهای عمومی؛
و مدیریت شبکههای اجتماعی سازمان.
نیازمندیهای تحصیلی و مهارتی
اکثر شرکتها و سازمانها (در خارج از ایران) برای این پست افرادی را در نظر میگیرند که دستکم دارای مدرکی مرتبط با ارتباطات در مقطع کارشناسی باشند. اما صفرکیلومترهای این پست سازمانیِ ارتباطی میتوانند دانشجویان ترمهای آخر یا حتی فارغالتحصیلان دبیرستان (دارندگان مدرک دیپلم) باشند. یک دستیار ارتباطی باید از دانش و تجربیات پایه در زمینههای نویسندگیِ فنی (تخصصی)، تئوریهای رسانههای جمعی، رسانههای دیجیتال، روشهای ارتباط، بازاریابی، رفتار با مشتری، و تحقیق بازار برخوردار باشد. مهارت کار با برنامههای کامپیوتری مانند اکسل نیز برای این شغل مهم است.
پیشرفت شغلی
دستیاری ارتباطات دونپایهترین شغل ارتباطی است (هرچند که بسیار کلیدی است) و میتوان آن را یک جایگاه شغلی غیرتخصصی نامید. شاغلان در این پست میتوانند پس از چند سال به جایگاههای بالاتری مانند کارشناس ارتباطات یا حتی مدیر ارتباطات برسند. آنان در جایگاه مدیر ارتباطات، مسئولیت نظارت بر کمپینهای ارتباطی برای یک کسبوکار یا مشتری مشخص را بر عهده میگیرند. چکیدۀ اطلاعات مربوط به جایگاه شغلی دستیاری ارتباطات در جدول نشان داده شده است.
تحصیلات مورد نیاز کارشناسی (لیسانس)
رشتههای تحصیلی یکی از رشتههای علوم ارتباطات یا مرتبط با آن شامل روزنامهنگاری، روابطعمومی، تبلیغات، بازاریابی
وظایف اصلی کمک به متخصصان فعالیتهای ارتباطی، بهروز کردن حسابهای رسانههای اجتماعی سازمان، زمانبندی جلسات و رویدادها، دستیاری امور اداری
چشمانداز رشد شغلی
(2014 تا 2024) 6درصد (برای تمام متخصصان روابطعمومی)
بر اساس آمار اداره کار ایالات متحده
دانش و مهارتهای موردنیاز نویسندگی، کار با اسناد، ارتباطات کلامی، فناوریهای دیجیتال، کار با تجهیزات اداری، مدیریت کردن رسانههای اجتماعی سازمان، مدیریت کردن پروژههای ارتباطی، تهیه گزارش و…
انتهای پیام