13
در گفت‌وگو با عضو کمیته علمی همایش روابط‌عمومی الکترونیک بررسی شد:

دولت، تسهیل‌گر یا بازدارنده استقرار هوش مصنوعی؟

  • کد خبر : 7455
دولت، تسهیل‌گر یا بازدارنده استقرار هوش مصنوعی؟
حمید ضیائی‌پرور، با بیان اینکه «وزارت ارتباطات در لایه زیرساخت‌های فضای مجازی کشور نقش اصلی دارد» درباره نقش هوش‌مصنوعی در واحدهای ارتباطی و روابط‌عمومی سازمان‌ها، گفت: هوش‌مصنوعی می‌تواند هم در حفظ و امنیت داده‌ها و هم نگهداری و پردازش داده‌های کلان به کمک روابط‌عمومی بیاید.

به گزارش ما آنلاین، حمید ضیائی‌پرور، عضو کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، درباره ضرورت حفظ امنیت داده‌‌ها و اطلاعات در واحدهای روابط‌عمومی، بیان کرد: هوش‌مصنوعی می‌تواند هم در حفظ و امنیت داده‌ها و هم نگهداری و پردازش داده‌های کلان به کمک روابط‌عمومی بیاید. فناوری‌های هوش‌مصنوعی طیف گسترده‌ای از فناوری‌های جدید را شامل می‌شوند که از جمله آنها فناوری‌های پردازش، نگهداری و دسته‌بندی داده‌ها و امنیت آنها است. اساسا در حوزه داده‌های کلان و بیگ دیتا، به جز هوش‌مصنوعی از هیچ روش دیگری نمی‌توان برای نگهداری و پردازش و امنیت داده‌ها استفاده کرد.

او در ادامه توضیح داد: به طور کلی در حوزه‌های «رصد، پایش و مانیتورینگ» داده‌های فضای مجازی و «دیتا ماینینگ» یا داده کاوی، هوش‌مصنوعی اصلی‌ترین نقش را برای روابط‌عمومی سازمان ایفا می‌کند. مانیتورینگ داده‌ها معمولا برای منابع رسمی و با حجم کم صورت می‌گیرد، مثلا سامانه‌های مانیتورینگ و پایش قادر هستند هزار یا سه‌هزار منبع را در روز چک کرده و ده‌ها هزار محتوا را رصد کنند و بر اساس نیازهای روابط‌عمومی، دسته‌بندی و تحلیل ارائه دهند. هنگامی که در مورد داده‌کاوی صحبت می‌کنیم، منظورمان میلیون‌ها رسانه، کانال، صفحه و میلیارد‌ها محتوا در روز است که به طور مشخص، داده‌های کلانی که شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های کاربر محور تولید می‌کنند در این بخش قرار می‌گیرند. تجزیه و تحلیل این حجم اطلاعات، به جز با تکیه به تکنیک‌های داده‌کاوی مبتنی بر هوش‌مصنوعی امکان‌پذیر نیست.

این پژوهشگر حوزه ارتباطات با اشاره به دیگر مزیت‌های هوش مصنوعی، گفت: این تکنیک‌ها قادر هستند گرایش داده‌ها، تحلیل احساس، تصویر برند و جهت‌گیری داده‌ها و ارتباط میان آنها را نیز کشف و گزارش کنند. چون واکنش به داده‌های تولیدی و پاسخ‌دهی به سوالات کاربران و رصد رفتار مردم و تصویر سازمانی برای روابط‌عمومی مهم است. بنابراین از هوش‌مصنوعی به بهترین وجه برای این منظور استفاده می‌شود.

ضیائی‌پرور با بیان اینکه «وزارت ارتباطات فقط در لایه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی فضای مجازی کشور نقش اصلی را دارد» افزود: وزارت ارتباطات در زمینه فراهم‌آوری بسترهای هوش‌مصنوعی برای سازمان‌ها و روابط‌عمومی نقشی ندارد. نقش اصلی را در حوزه هوش‌مصنوعی، شرکت‌ها، کمپانی‌ها، استارت‌آپ‌ها، متخصصان هوش‌مصنوعی و دانشگاه‌ها ایفا می‌کنند. پس به طور کلی وزارت ارتباطات و دولت، باید نقش تسهیل‌کنندگی برای استقرار و بهره‌برداری از فناوری هوش‌مصنوعی در سازمان‌ها را بر عهده داشته باشند. همین که کارشکنی و مانع‌تراشی نکنند و موانع را برطرف کنند بیشترین کمک را کرده‌اند. اما در حال حاضر وزارت ارتباطات به دلیل کندی سرعت اینترنت، فیلترینگ گسترده و عدم توسعه نسل‌های تلفن همراه  ۵Gنقش بازدارندگی را در این حوزه ایفا می‌کند.

وی در پایان صحبت‌های خود به بیشترین کاربرد هوش‌مصنوعی اشاره کرد و گفت: ارایه خدمات الکترونیک به شهروندان در سازمان‌ها و شرکت‌ها بیشترین کاربرد هوش‌مصنوعی است. اما متاسفانه اغلب دستگاه‌های دولتی ایران از این فناوری‌ها نه در خدمات الکترونیک و نه در پرتال‌ها و نه در اپلیکیشن‌ها به درستی استفاده نمی‌کنند. شاهد مثال اینکه شما هنوز برای دریافت هر گونه خدمت دولتی یا مثلا یک افتتاح حساب ساده بانکی باید از مدارک شناسایی خودتان فتوکپی کاغذی به آن دستگاه ارایه بدهید!

پانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع اصلی «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط‌عمومی فراگیر» بهمن ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه‌های ارتباطات، روابط‌عمومی، جامعه اطلاعاتی و هوش مصنوعی می‌توانند تا تاریخ ۳۰آذرماه ۱۴۰۱، نسبت به ارسال مقاله خود به آدرس الکترونیکی info@prconference.ir اقدام کنند. همچنین علاقه‌مندان به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۳۵۶۷۳۲ تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=7455

    ثبت دیدگاه