2
مشاغل ارتباطی

نمایندۀ ارتباطی

  • کد خبر : 7370
  • 11 آبان 1401 - 12:14
نمایندۀ ارتباطی
نمایندۀ ارتباطی فردی است که به طراحی و هماهنگی ارتباطات درون و برون‌سازمانی کمک می‌کند. او می‌کوشد سازمان متبوعش پیوسته در حال پیام‌رسانی به طیف متنوع مخاطبان، از جمله کارکنان سازمان، تأمین‌کنندگان، سرمایه‌گذاران، و رسانه‌ها باشد.

به گزارش ما آنلاین، کار او این است که از کیفیت بالا و پیوسته‌بودن ارتباطات سازمان با مخاطبان اطمینان حاصل کند تا از این طریق سطح آگاهی و درک مخاطبان از سازمان افزایش یابد و نگرش‌هایی مثبت در آنان ایجاد شود.

او قرار است وقفه‌ای در اجرای سیاست‌ها و رویه‌های ارتباطی سازمان به وجود آورد. یکی از وظایف او پایش رسانه‌های سازمان/شرکت است و البته باید از فناوری انتشار الکترونیک نهایت بهره را ببرد. بدیهی است که او باید دارای سابقۀ تحصیلی در رشتۀ مرتبط با سمتش باشد (دست‌کم کارشناسی). او به سرپرست یا مدیر ارتباطات گزارش می‌دهد و در زمینۀ کارها/پروژه‌هایی که پیچیدگی زیادی ندارند فعالیت می‌کند. مدیر یا سرپرست بر کار او نظارت دارند. این فرد می‌تواند فردی تازه‌‌فارغ‌التحصیل یا با حدود دو سال تجربۀ کاری باشد.

 صلاحیت‌ها

داشتن مدرک دانشگاهی (دست‌کم در سطح کارشناسی) در رشته‌های روابط‌عمومی، ارتباطات، یا روزنامه‌نگاری الزامی است. البته آن‌گونه که ادارۀ آمار کار وزارت کار ایالات متحده اعلام کرده است، نزدیک به یک چهارم نمایندگان ارتباطی مدرک کارشناسی ارشد دارند. تفکیک شاغلان در این پست سازمانی بر اساس مدرک تحصیلی به این شرح است: دکتری %1، کارشناسی ارشد %18، کارشناسی %74، فوق دیپلم %2، دیپلم %5. متقاضیان این پست سازمانی همچنین می‌توانند به کمک تأییدیۀ انجمن بین‌المللی ارتباطگران تجاری مشغول به کار شوند. افرادی که آزمون‌هایی در زمینه‌های برنامه‌ریزی، اجرا، ارزیابی، و اخلاق ارتباطات راهبردی را گذرانده باشند، می‌توانند تأییدیۀ این انجمن را دریافت کنند.

 مهارت‌ها

مهارت بالا در نویسندگی و ارتباطات گفتاری برای تصدی این پست ضروری است. نمایندگان باید قادر به برقراری پیوستۀ ارتباطات شفاف و بی‌ابهام با کمک دامنۀ متنوعی از ابزارها، مانند بیانیه‌های مطبوعاتی، بروشور و غیره، باشند. همچنین، ضروری است که از نظر مهارت‌های تحلیلی قدرتمند باشند تا بتوانند داده‌های گزارش‌های پژوهشی یا سایر منابع، نظیر رسانه‌های اجتماعی و تالارهای گفت‌وگو، را به‌درستی ارزیابی کنند. به‌علاوه، باید در ارتباطات میان‌فردی نیز ماهر باشند تا بتوانند با گروه‌ها و افراد مختلف، مانند مدیران ارشد، متخصصان بازاریابی، و رسانه‌ها، به‌خوبی تعامل کنند.

 وظایف و مسئولیت‌ها

به‌طور کلی، کمک به طراحی و هماهنگی ارتباطات درون و برون‌سازمانی کار اصلی نمایندۀ ارتباطی است. اما او کارهای دیگری را هم انجام می‌دهد.  به‌طور مثال، او می‌تواند به سایر اعضای سازمان مشاوره‌هایی درباره نحوۀ صحیح انتقال پیام به ذی‌نفعان دهد. آموزش تکنیک‌هایی به مدیران ارشد درباره ارتباطگیری با مشتریان، سرمایه‌گذاران، قانون‌گذاران یا رسانه‌ها یکی از وظایف او در این زمینه است. او همچنین می‌تواند با نوشتن متن سخنرانی، تهیۀ متون مربوط به گزارش‌ها، و حتی دادن پیشنهادهایی درباره نحوۀ پاسخ‌گویی به پرسش‌هایی که ممکن است مطرح شوند، از تیم مدیریت پشتیبانی کند.

 همکاری در زمینۀ ارتباطات بازاریابی

نمایندگان ارتباطی می‌توانند با هدف کمک به فروش، تیم‌های بازاریابی و فروش را پشتیبانی کنند. آن‌ها برای انجام این کار، تولید بروشور، کاتالوگ و سایر اقلام اطلاع‌رسانی و تبلیغی، مانند دفترچه‌های راهنمای محصولات، را مدیریت می‌کنند. نمایندۀ ارتباطی همچنین می‌تواند مسئولیت سازماندهی رویدادهایی نظیر کنفرانس با مشتریان، نمایشگاه‌ها و سمینارها را بر عهده بگیرد.

 فعالیت‌های روابط‌عمومی

نمایندۀ ارتباطی همچنین به‌عنوان نخستین نقطۀ تماس (point of contact) سازمان با رسانه‌ها نیز فعالیت می‌کند. او بیانیه‌های مطبوعاتی در زمینۀ توسعه‌های مهم شرکت/سازمان، مانند کالاهای جدید، انتصاب‌های مهم در رده‌های بالا یا سرمایه‌گذاری‌های عمده را تنظیم می‌کند. او درخواست‌های روزنامه‌نگاران را مدیریت، کنفرانس‌های مطبوعاتی را سازماندهی، و مصاحبه‌های روزنامه‌نگاران با مدیران ارشد یا متخصصان تولید را هماهنگ می‌کند.

 نمایندگی

ممکن است سازمان‌ها و شرکت‌ها بخشی از فعالیت‌های روابط‌عمومی یا ارتباطات بازاریابی خود را برون‌سپاری کنند. نمایندگان ارتباطی در چنین شرایطی می‌توانند به‌عنوان نقطۀ تماس با مشاوران روابط‌عمومی، مؤسسه‌های تبلیغاتی، و مشاوران خدمات بازاریابی فعالیت کنند. در این صورت، اعضای مؤسسۀ تبلیغاتی یا روابط‌عمومی مربوطه را توجیه می‌کنند تا ایشان در نهایت خواسته‌های سازمان را به‌روشنی درک کنند. سپس، پیش از آنکه پیشنهادها و توصیه‌های مؤسسۀ مربوطه را برای سازمان متبوع خویش تشریح کنند، آن را ارزیابی می‌کنند.

 میانگین درآمد سالانۀ متخصصان روابط‌عمومی

بر اساس آخرین گزارش ادارۀ آمار وزارت کار ایالات متحده، میانگین درآمد متخصصان روابط‌عمومی در سال 2018 در این کشور شصت هزار دلار بوده است و در مجموع دویست‌وهفتاد نفر در این عرصه مشغول به فعالیت بوده‌اند. چشم‌انداز رشد در این عرصه بالاتر از میانگین رشد کلی، یعنی %6 برآورد شده است. چکیده اطلاعات مربوط به جایگاه شغلی دستیاری ارتباطات در جدول نشان داده شده است.

 

* این گفت‌وگو در شماره ۱۱6 ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=7370
  • نویسنده : امیرعلی خلج
  • ارسال توسط :
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

ثبت دیدگاه