7
ستارۀ رسانۀ جاری می‌خواهد پس از کرونا ماجرای جدیدی راه بیندازد

آیندۀ توییتر در چهار سناریو

  • کد خبر : 8838
آیندۀ توییتر در چهار سناریو
در این مقاله، چهار سناریو برای آیندۀ توییتر ارائه شده است: ورشکستگی، بازبینی محدود محتوا و رشد افراط‌گرایی، بروز مشکلات فنی در حفظ توییتر و بقا از طریق ارائۀ خدمات ممتاز.

به گزارش ما آنلاین، در شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» که با پرونده‌ای ویژه سناریوهای پیش روی توییتر سابق  و «X» جدید تحت مالکیت ایلان ماسک منتشر شده است درل ام. وست در مطلبی با ترجمه محسن محمودی به بررسی آینده توییتر در چهار سناریو پرداخته است‌:

«توییتر سال پرحادثه‌ای را پشت سر گذاشته است. همان موقع که ماجرای خرید توییتر توسط ایلان ماسک علنی شد، پیش‌بینی غالب این بود که تغییرات چشم‌گیری در این پلتفرم ایجاد خواهد شد؛ او همواره خود را مدافع آزادی بیان معرفی می‌کند، مشوق چندصدایی بوده، محصولات جدیدی را به‌صورت آزمایشی عرضه کرده و از مردم خواسته تا برای دریافت خدمات ویژه و استفاده از تیک آبی، ماهانه هشت دلار بپردازند. با این حال، تنها چند هفته پس از این تغییر مالکیت، توییتر غرق در هرج‌ومرج شد؛ حدود نیمی از کارمندان این شرکت را ترک کرده یا از آن اخراج شده‌اند. قانون‌گذاران در کمیسیون تجارت فدرال و اتحادیۀ اروپا از ماسک خواسته‌اند تا سیاست‌های امنیتی و حفظ حریم خصوصی را به ‌طرز کاراتری حفظ کند. ماسک پس از یک نظرسنجی آنلاین که نشان داد ۵۲ درصد طرفدار بازگرداندن حساب دونالد ترامپ هستند، اجازۀ بازگشت او به توییتر را داده است. تعداد قابل ‌توجهی از تبلیغ‌کنندگان در توییتر، هزینه‌های خود را عمدتاً به‌دلیل آشفتگی‌های موجود در این شرکت متوقف کرده‌اند و در نتیجه ثبات مالی بلندمدت آن با تهدید جدی مواجه شده است؛ بنابراین خرید توییتر توسط ماسک از بسیاری جهات سؤالات جالبی را در مورد آیندۀ این پلتفرم و سناریوهای جایگزین ایجاد می‌کند. در این مقاله، من چهار سناریو را برای آیندۀ توییتر ارائه می‌دهم: ورشکستگی، شرکتی با کارکنان بسیار کمتر که محتوا را محدود نمی‌کند و اجازه می‌دهد تا سخنان افراطی منتشر شود، شرکتی که از مشکلات فنی جدی رنج می‌برد و در نهایت شرکتی با کارکنان کمتر که محصولات نوآورانۀ جدیدی را به این پلتفرم اضافه خواهد کرد و از شروع دوبارۀ پرفرازونشیب جان سالم به در می‌برد.

 ۱- ورشکستگی

یکی از عوامل تعیین‌کننده در آیندۀ مالی توییتر، تبلیغ‌کنندگان هستند، زیرا بخش عمده‌ای از درآمد این شرکت از تبلیغات به دست می‌آید. اگر شمار قابل ‌توجهی از حامیان مالی تبلیغات را متوقف کنند یا آن را به تعویق بیندازند، این حرکت به‌سرعت می‌تواند توییتر را به ورطۀ نابودی بکشاند. از دست دادن این درآمدهای قابل توجه می‌تواند حفظ خدمات اولیه یا به‌روزرسانی این پلتفرم را با دشواری مواجه کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که توییتر صرفاً برای پرداخت بدهی خود به بیش از یک میلیارد دلار در سال نیاز دارد و هر چیزی که بازپرداخت وام یا امنیت نیروی کار را به خطر بیندازد، می‌تواند این کسب‌وکار را تهدید کند.

 ۲- بازبینی محدود محتوا و رشد افراط‌گرایی

ماسک در مورد علاقۀ خود به ترویج آزادی بیان و ترویج چندصدایی صحبت کرده است. او به‌عنوان نشانه‌ای از تعهد خود به این بینش، «دونالد ترامپ»، «کتی گریفین»، «بابیلون بی» و «جردن پیترسون» را به این پلتفرم بازگردانده است. این افراد به دلایل مختلفی مانند شعارهای تحریک‌آمیز و اقلیت‌هراسی تعلیق شده بودند.

اگرچه آزادی بیان محض قابل ستایش است، اما ترکیب آن با بازبینی و کنترل محدود محتوا، احتمالاً می‌تواند به معنای تقویت ترول‌ها و افراط‌گرایی بیشتر در رسانه‌های اجتماعی باشد. ترامپ حدود ۸۷ میلیون دنبال‌کننده دارد و این پلتفرم به او امکان می‌دهد تا دیدگاه‌های تحریک‌آمیز خود را به ‌طرز وسیعی ترویج کند، به‌ویژه که او در حال حاضر نامزد ریاست‌جمهوری نیز شده است. بر اساس گزارش وب‌سایت خبری آکسیوس، هم‌اکنون تنها ۶۰ نفر در توییتر مسئول نظارت بر محتوا هستند. این آمار را مقایسه کنید با ۵۶۰ نفری که تا همین اواخر این وظیفه را بر عهده داشتند و حالا از این شرکت رفته‌اند یا کنار گذاشته شده‌اند.

واقعیت این است که با کمک ربات‌های خودکار و تعداد کمی از کارکنان اجرایی، انتشار اطلاعات نادرست و دیدگاه‌های افراطی کار بسیار سهل و آسانی است. تنها چیزی که لازم است یک توییت و انتشار گستردۀ آن به کمک هوش مصنوعی است تا پیام‌ها در سراسر جهان بچرخند و در بسیاری از مکان‌ها هرج‌ومرج ایجاد کنند؛ بنابراین بقای توییتر و تبدیل‌نشدن آن به خانۀ امن محافظه‌کاران و دست‌راستی‌‌های افراطی در گرو نظارت و کنترل جدی محتواست. تجربه نشان داده که برندۀ نهایی آزادی بیان بی‌قیدوشرط نه عقاید دموکراتیک و انسان‌دوستانه، بلکه ستایشگران اقلیت‌‌هراسی و هواداران تئوری‌های توطئه هستند.

 ۳- بروز مشکلات فنی در حفظ توییتر

استعفا و پایان کار بسیاری از مهندسان و کارکنان فنی توییتر به این معنی است که حفظ زیرساخت‌های فنی و محافظت از این وب‌سایت در برابر تهدیدهای فراروی حریم خصوصی و همچنین چالش‌های مرتبط با امنیت سایبری برای توییتر دشوار است. دانش فنی محدود در مورد بازنویسی کدها و نداشتن تجربه در زمینۀ نرم‌افزار اختصاصی توییتر، ممکن است این پلتفرم را در معرض کلاهبرداری‌های مجرمانه، هک‌های امنیت سایبری یا تهدیدات باج‌افزار قرار دهد. گزارش‌های موثق نشانگر آن است که به‌دلیل خروج کارکنان، مشکلات نگهداری سایت و محافظت از کاربران، حفاظت از حریم خصوصی و امنیت سایبری به‌طور قابل ‌توجهی کاهش یافته است. حفظ میلیون‌ها خط کد و محافظت از کاربران در برابر افراد شرور و بدخواه که قصد آسیب‌رساندن به دیگران را دارند، کار ساده‌ای نیست.

 ۴- بقا از طریق ارائۀ خدمات ممتاز

با این حال، شروع پرفرازونشیب ماسک لزوماً به معنای تضمین شکست او نیست. بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها چنین دوران پرچالشی را پشت سر گذاشته‌اند، اما در نهایت موفق شده‌اند نوآوری کنند، خدمات و محصولات جدیدی را توسعه دهند و در بلندمدت پیشرفت‌های خیرکننده‌ای به دست بیاورند. می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد و از تعداد کارکنان کاست؛ اما همچنان به عرضۀ محصولات جدید که باعث استفاده و جذب تبلیغات می‌شود، ادامه داد.

وقتی گزینه‌های پرشماری برای ارائۀ خدمات برتر در زمینه‌های کسب‌وکار، ارتباطات، دوست‌یابی، بازی، مد، سرگرمی و مانند اینها وجود دارد، نباید تصور کرد که ماسک محکوم به شکست است. در حال حاضر، یکی از سودآورترین بخش‌های اینترنت، خدمات بزرگسالان است و ماسک می‌تواند با ارائۀ محتوای مورد علاقه به آن مخاطبان، درآمدزایی کند و در نتیجه درآمد مورد نیاز برای بقا و همچنین رشد این پلتفرم را به دست آورد. البته این پرسش به قوت خود باقی است که آیا وب‌سایتی که دارای محتوای افراطی، سمی و بزرگسال است، می‌تواند تبلیغ‌کنندگان مهم را که خواهان سایتی با حفاظ‌های بیشتر و تعدیل محتوا هستند، جذب کند. کسب‌وکارهای تثبیت‌شده با برندهای قوی احتمالاً نمی‌خواهند با پلتفرمی مرتبط شوند که دارای محتوای بحث‌برانگیز یا اعتراض‌آمیز است و ممکن است تبلیغات خود را از این پلتفرم حذف کنند. ماسک مسیر دشوار و پرچالشی برای برقراری توازن بین آزادی بیان و بازبینی محتوا و همچنین بین حفظ جذابیت توییتر و اضافه‌کردن برنامه‌ها و قابلیت‌های جدید به آن در پیش دارد.

  تلفیقی از چند سناریو

سناریوهای ذکرشده در بالا منحصر‌به‌فرد نیستند و ممکن است همزمان چند مورد از آنها با هم اتفاق بیفتد. در واقع، توییتر می‌تواند حمایت از محافظه‌کاران و راست‌ افراطی را بپذیرد، محصولات جدیدی تولید کند و در عین حال موفق به جذب تبلیغ‌کنندگان مهم شود. چیزی که در مورد ایلان ماسک همواره صادق بوده، این است که او همواره دوست داشته تا مرکز بحث و جدل قرار بگیرد و تحمل زیادی برای استهزا و تمسخر عمومی دارد. شرکت او می‌تواند با عبور از حاشیۀ سودآوری کارشناسان را شگفت‌زده کند و در عین حال مخاطبان جدیدی بیابد و این پلتفرم را حفظ کند.»

شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به مدیرمسئولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی در ۷۶ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است. نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را می‌توانید از دیجی‌کالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید و برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8838
  • نویسنده : نویسنده: درل ام. وست/ ترجمه: محسن محمودی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.