15

اخلاق در روابط عمومی

  • کد خبر : 8406
اخلاق در روابط عمومی
زمانی که ما قانونی تعریف شده نسبت به یک مورد خاص در انجام دادن وظایف خود در روابط عمومی نداشته باشیم مجبور خواهیم شد برای خود یک سری اصول اخلاقی را تعریف کنیم و به واسطه این سیستم ارزشی است که ما تعیین می کنیم چه چیزی درست یا غلط است و یا چه چیزی منصفانه و بر پایه عدالت یا غیرمنصفانه است.

به گزارش ما آنلاین، حسین امامی، مدرس، مولف و پژوهشگر حوزه ارتباطات به پنج نمونه از فعالیت‌های غیر اخلاقی در روابط عمومی پرداخته است. امامی گفت: بر اساس همین موضوع انجمن‌های تخصصی روابط عمومی کدهای اخلاقی را برای استفاده کارگزاران روابط عمومی و سازمان‌ها تدوین کرده‌اند.

این کدهای اخلاقی را به عنوان بیانیه رسمی رفتار صحیح اعضا تحت عنوان منشور اخلاقی که از آن نام می‌برند، می‌توانیم در هر سازمان یا دستگاهی آن را تعریف کنیم و بر اساس آن از پرسنل روابط عمومی بخواهیم تا نسبت به موارد آن متعهد باشد.

منشور اخلاقی روابط عمومی

این مدرس دانشگاه گفت: از قدیمی‌ترین منشور اخلاقی در جهان می‌توانیم به انجمن روابط عمومی آمریکا PRSA اشاره کنیم که برای اولین بار در سال ۱۹۵۰ میلادی تدوین شد.

البته ۵۰ سال بعد انجمن روابط عمومی آمریکا آن را بروز رسانی کرد. کار کردن در روابط عمومی در آمریکا با ایران این تفاوت را دارد که فردی که در روابط عمومی آمریکا فعالیت می‌کند حتما باید صلاحیت وی تایید شده باشد مانند پزشکان که دارای یک نظام پزشکی هستند و یا مهندسانی که باید دارای یک کد نظام مهندسی باشند.

برای فعالیت در روابط عمومی آمریکا صلاحیت هر فردی طی آزمونی باید تایید شده باشد. حتی در خصوص منشور اخلاقی نیز آزمون دهد تا بدانند که واقعا دانش اصول اخلاقی را پیدا کرده و از این قواعد پیروی کند.

هیات مدیره انجمن روابط عمومی آمریکا نیز این حق را برای خود قائل شده که هر فردی از این کدهای اخلاقی تخطی کند عضویت وی لغو می‌شود و یا حتی باعث اخراج یک فرد از حوزه روابط عمومی می‌شود.

نمونه‌هایی از رفتارهای نامناسب اخلاقی در روابط عمومی

وی در ادامه به پنج مورد غیر اخلاقی و یا رفتار نا مناسب در این منشور اخلاقی اشاره کرد و گفت: مورد اول اینکه فردی که نماینده ی یک شرکت تولیدی چوب اسکی است، چوب اسکی گران قیمتی که ویژه مسابقات است را به یک خبرنگار ورزشی رسانه ای  هدیه می‌دهد تا خبرنگار تحت تاثیر آن هدیه قرار گرفته و مطالبی را در طرفداری از این محصول بنویسد که این یک مورد غیر اخلاقی است.

 در مورد دوم  گفته شده که یک عضو انجمن فراتر از حد و حدود قانونی خود از یک مقام رسمی پذیرایی کرده است تا آن مقام گزارش مناسبی را در مورد آن کارمند روابط عمومی به مقامات مافوق اش ارائه دهد.

 مورد سوم بحث دروغ تعمدی است. یک عضو انجمن و یا یک مدیر روابط عمومی آگاهانه از ارائه اطلاعات مالی خود داری کند و یا یک عملکرد تحریف شده ای را به رسانه‌ها گزارش دهد و به قول معروف آمار دروغی را اعلام نماید این هم نمونه ای از رفتار غیر اخلاقی و نامناسب است.

اگر یک عضو انجمن اطلاعات نادرستی را در وب سایت یا یک رسانه معتبر که منشر شده است را مشاهده کند اما نسبت به آن و یا نسبت به اصلاح آن اقدامی نکند ویا حتی به دنبال اصلاح آن نباشد این نیز یک اقدام غیر اخلاقی است.

آخرین موردی را که در پایان این جلسه اعلام می‌کنم این که اگر یک مدیر روابط عمومی بخواهد عده ای را استخدام نماید و از قبل با آنها هماهنگ شده باشد که در فلان همایش یا گردهمایی به نفع سازمان و یا شرکت من صحبت کنید و یا یک فعالیت غیر رسمی را در آنجا داشته باشد این هم یکی از موارد غیر اخلاقی در حوزه روابط عمومی است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8406
  • نویسنده : حسین امامی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.