9
در گفت‌وگو با یک فعال حوزه استارت‌آپی مطرح شد:

هوش‌مصنوعی می‌تواند در روابط‌عمومی تغییرات بنیادین ایجاد کند

  • کد خبر : 7496
هوش‌مصنوعی می‌تواند در روابط‌عمومی تغییرات بنیادین ایجاد کند
آرمان صفائی با تاکید بر اینکه هوش‌مصنوعی در روابط‌عمومی دیجیتال نقش مهمی برعهده دارد، گفت: زیرساخت‌های لازم برای توسعه هوش مصنوعی همان زیرساخت‌های لازم برای توسعه اکوسیستم استارت‌آپی است اما این بازار در ایران بسیار کوچک مانده و هنوز گسترش پیدا نکرده است.

به گزارش ما آنلاین، آرمان صفائی، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل پلتفرم تریبون، در گفت‌وگویی با اشاره به ایجاد تغییرات هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف بیان کرد: هوش‌مصنوعی همانطور که در حوزه‌های مختلف باعث ایجاد تغییرات بنیادینی شده، در حوزه روابط‌عمومی نیز می‌تواند نقش مهمی داشته باشد و سبب بروز تغییراتی شود.

او ادامه داد: در حوزه بازاریابی(Marketing) که حوزه شناخته شده‌تری است، هوش‌مصنوعی زودتر به آن وارد شد و پیشرفت‌هایی صورت گرفت. در حوزه روابط‌عمومی هم با دیجیتال شدن و سپس هوشمند شدن، تحولات بسیاری در کسب‌وکارها از انبارداری تا خط تولید و روابط‌عمومی (PR) به وجود آمد.

صفائی افزود: شما وقتی از کلمه‌هایی مثل سنتی در مقابل مدرن یا سنتی در مقابل دیجیتال استفاده می‌کنید در واقع به مزیت‌ها اشاره می‌شود. به طور مثال روابط‌عمومی الکترونیک یا روابط‍‌عمومی دیجیتال مزیت قابل اندازه‌گیری بودن را در درون خودش دارد و فعالیت‌ها قابل اندازه‌گیری می‌شوند و می‌توان به جزئیات دسترسی پیدا کرد. در ادامه می‌توان با توجه به این اطلاعات برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد و برای بودجه‌های سازمان به طور حساب شده و هدفمند طرح‌ریزی کرد. به عنوان دومین مزیت، هوش‌مصنوعی به روابط‌عمومی دیجیتال در حوزه رسانه، رصد و پایش رسانه‌ای کمک ویژه‌ای می‌کند تا از این طریق بداند از بیرون درباره او چه می‌گویند.

وی همچنین گفت: سومین ویژگی هوشمند‌شدن فضای ارتباطاتی و روابط‌عمومی، قابلیت شخصی‌سازی است که می‌توان با همین ابزارهایی که در اختیار داریم پیام‌های متفاوتی برای هر یک از مخاطبین ارسال کنیم تا تعاملی متناسب با هر یک از افراد داشته باشیم. بدین ترتیب مزیت‌های بیشتری نسبت به استفاده از تبلیغات بیلبورد خواهیم داشت که برای همه با هر سطح و نگاهی یک پیام یکسان داده می‌شود اما به کمک هوش مصنوعی و ابزارهای الکترونیک می‌توان متناسب با سوابق هر فرد پیام و ارتباطی دقیقا متناسب با او ارسال شود.

این فعال حوزه استارت‌آپی درباره شرایط ایران و مقایسه آن با فضای بین‌الملل توضیح داد: در روابط‌عمومی هوشمند و دیجیتال، نماینده‌های انگشت‌شماری در این حوزه فعالیت می‌کنند و هنوز راه بسیار زیادی باید طی شود تا به جایگاه‌های بالاتر برسیم. بنابراین روابط‌عمومی‌ها باید تلاش بیشتری داشته باشند و از این امکانات بهره ببرند. این بازار در ایران بسیار کوچک است و هنوز گسترش بسیاری پیدا نکرده ولی نکته اینجاست که اگر قرار است پیشرفتی هم صورت بگیرد باید توسط همین بازیگران اندکی که در این حوزه فعالیت می‌کنند انجام شود.

مدیرعامل تریبون با اشاره به پیش‌نیازها و زیرساخت‌های لازم برای گسترش این حوزه بیان کرد: زیرساخت‌های لازم برای توسعه دانش و امکانات هوش مصنوعی همان زیرساخت‌های لازم برای توسعه اکوسیستم استارت‌آپی ماست. در گام اول باید ابزارهای مناسب فراهم شوم که این ابزارها توسط کسب‌وکارهایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند تامین می‌شود. برای توسعه آن هم نیازمند بسترهای اینترنتی قوی‌تری هستیم که متاسفانه در مدت اخیر این شرایط سخت‌تر هم شده است. از طرفی این ابزارها را باید یک کسب‌و‌کار پایدار و آینده‌دار بسازد و به طور متوسط رسیدن به موقعیت با ثبات برای یک کسب‌وکار استارت‌آپی حدود پنج سال زمان می‌برد و همه اینها متحمل هزینه‌هایی است که باید تامین شود.

او در ادامه صحبت‌های خود به لزوم حضور نیروی انسانی آموزش دیده اشاره کرد و افزود: بعد از ایجاد بسترهای مناسب، به نیروی انسانی حرفه‌ای، متعهد و مسلط نیاز داریم که متاسفانه در حال حاضر در کشور با کمبود جدی نیروی انسانی آموزش دیده مواجه هستیم. از طرفی اگر فردی هم با این ویژگی‌ها وجود داشته باشد حقوق بالایی دریافت خواهد کرد که شاید از عهده یک شرکت استارت‌آپی خارج باشد. پس به یک سرمایه‌گذار صبور نیاز است پس چون این حوزه‌ها زودبازده نیستند شاید شرکت‌های زیادی سراغ آنها نروند.

آرمان صفائی در پایان گفت: مزایا و سودمندی‌های بسیاری در بهره‌گیری از هوش مصنوعی وجود دارد و باید از آن‌ها استفاده کرد. هوش‌مصنوعی در تشخیص موضوع، لحن و نگاه بیرونی به یک شرکت، سازمان، نهاد و کسب‌و‌کار نقش بسیار مهمی دارد که واحدهای روابط‌عمومی سازمان‌‌ها نباید از آن غافل شوند.

پانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع اصلی «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط‌عمومی فراگیر» بهمن ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد. اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه‌های ارتباطات، روابط‌عمومی، جامعه اطلاعاتی و هوش مصنوعی می‌توانند تا تاریخ ۳۰آذرماه ۱۴۰۱، نسبت به ارسال مقاله خود به آدرس الکترونیکی info@prconference.ir اقدام کنند. همچنین علاقه‌مندان به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۳۵۶۷۳۲ تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=7496

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.