5

انسان؛ ارباب هراسان هوش مصنوعی

  • کد خبر : 8952
انسان؛ ارباب هراسان هوش مصنوعی
محسن محمودی در ترجمه-تألیفی با عنوان «باغ عدن نو یا احضار شیطان؟»، منتشرشده در شماره ۱۵۳ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به سراغ این پرسش اساسی رفته است که هراس از هوش مصنوعی، چه هنگام و چگونه متولد شد و چرا در اندک‌زمانی این‌چنین تقویت شد؟

به گزارش ما آنلاین، محسن محمودی در ترجمه-تألیفی با عنوان «باغ عدن نو یا احضار شیطان؟»، منتشرشده در شماره ۱۵۳ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به سراغ این پرسش اساسی رفته است که هراس از هوش مصنوعی، چه هنگام و چگونه متولد شد و چرا در اندک‌زمانی این‌چنین تقویت شد؟ چرا با وجود آن که هوش مصنوعی تا به امروز وجوه بسیاری از زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار داده و در لایه‌لایه‌های زندگی ما وارد شده، اما بی‌اعتمادی و هراس شدیدی نسبت به آن وجود دارد؟ او در این نوشته، سراغ تبارشناسی این هراس می‌رود و دلایل پیوند هوش مصنوعی با روایت‌های حولِ آخرالزمان‌گرایی را مورد بررسی قرار داده است.

در بخشی از متن نوشته شده توسط او چنین می‌خوانیم:

◾️ بی‌گمان در حال حاضر هوش مصنوعی بی‌رقیب‌ترین فناوری در جلب توجه عمومی‌ست. کمتر روزی‌ست که خبری در مورد این فناوری در رسانه‌ها بازتاب پیدا نکند؛ اخباری که توامان بیم و امیدهای ما را تقویت می‌کنند.

◾️ پژوهشگران می‌گویند که با استفاده از هوش مصنوعی توانسته‌اند ارتباط یک لوح باستانی متعلق به سال ۱۳۰ پیش از میلاد را با قطعه‌ای از حماسه گیلگمش کشف کنند؛ فناوری هوش مصنوعیِ ایری به خانواده‌های داغدار اجازه می‌دهد تا دوباره با عزیزان مرده خود در چت‌های ویدئویی مجازی صحبت کنند. هوش مصنوعی ایری می‌تواند چیزهایی مانند صدا و حالات چهره را بازسازی کند.

◾️ همزمان توجه به هوش مصنوعی در فیلم‌ها و سریال‌ها گسترش روزافزونی یافته‌ است؛ اما نکته شایان توجه این است که روایت‌های خوش‌بینانه و بدبینانه درباره هوش مصنوعی همپای هم در حال گسترش است.

◾️ در واقع این احساس در میان قاطبه مردم وجود دارد که هوش مصنوعی انسان را با «آینده‌ای مبهم» مواجه کرده؛ آینده‌ای میان باغ عدن و آخرالزمانی هراسناک که ماشین‌ها به‌سان برده با نوع بشر برخورد می‌کنند. آینده‌ای میان اتوپیای تسلط انسان بر ماشین یا دیستوپیای تسلط ماشین بر انسان.

◾️ پرسش اساسی این است که چرا با وجود آن که هوش مصنوعی تا به امروز وجوه بسیاری از زندگی ما را تحت تأثیر خود قرار داده و در لایه‌لایه‌های زندگی ما وارد شده اما بی‌اعتمادی و هراس شدیدی نسبت به آن در میان ما وجود دارد؟

شماره ۱۵۳ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به مدیرمسئولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی در ۷۶ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است. نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را می‌توانید از دی‌جی‌کالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید و برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8952
  • نویسنده : تلخیص و ترجمه: محسن محمودی
  • منبع : شماره ۱۵۳ ماهنامه «مدیریت ارتباطات»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.