8
امیرعباس تقی‌پور:

اگر نتوان درباره مسمومیت‌ها مردم را قانع کرد، به شایعات دامن زده می‌شود

  • کد خبر : 8302
اگر نتوان درباره مسمومیت‌ها مردم را قانع کرد، به شایعات دامن زده می‌شود
در هفته‌های اخیر در فضای رسانه‌ای اخباری درباره مسمومیت دانش‌آموزان در شهرهای مختلف منتشر می‌شود و به ذکر کلیاتی درباره اینکه چه تعداد دانش‌آموز و در کجا مسموم شده‌اند بسنده می‌‌شود و دلایل و عوامل این مسئله همچنان در هاله‌ای از ابهام است، با توجه به اهمیت گردش آزاد اطلاعات، وظیفه مسئولان و اهالی رسانه در اینباره چیست؟

به گزارش ما آنلاین، امیر عباس تقی پور فعال رسانه ای معتقد است، مسمومیت دانش آموزان مسئله‌ بسیار خطرناکی است که امنیت دانش آموزان و جامعه را نشانه گرفته است و افکار عمومی انتظارهایی دارند که اگر با سرعت، عوامل این کار شناسایی نشوند و نتوان مردم را قانع کرد، طبیعتا به شایعات مختلف دامن زده می‌شود.

امیرعباس تقی‌پور، عضو شورای سیاستگذاری هفته روابط عمومی و مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات با انتقاد نسبت به کلی گویی درباره مسمومیت دانش آموزان به شفقنا رسانه می‌گوید: افکار عمومی توقع کلی گویی ندارند. اگر در حال حاضر بخش‌هایی از مردم اعتماد لازم را به سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول ندارند، به عملکرد گذشته آن‌ها در تعامل با مردم، نحوه اطلاع رسانی و همچنین عدم توجه لازم به نظرات مردم در تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌هایشان مربوط می‌شود.

او تاکید می‌کند: در دنیای کاملا رسانه ای شده هر اندازه برای رسانه‌های رسمی محدودیت ایجاد شود و آزادی و استقلال آنها را محترم نشماریم، طبیعتا مردم برای کسب اخبار به رسانه‌های خارج از کشور مراجعه می‌کنند و آنها هم بر مدار منافع صاحبانشان حرکت می‌کنند.

تقی‌پور با بیان اینکه محدود کردن رسانه‌های رسمی و داخلی، در عمیق‌تر شدن فاصله بین دولت و مردم موثر است گفت: ترمیم و احیای اعتماد از دست رفته، نیازمند صرف انرژی و زمان بیشتری است.

او با اشاره به انتظارات افکار عمومی از مسئولان درباره مسمومیت دانش آموزان می‌گوید: مسمومیت دانش آموزان مسئله‌ بسیار خطرناکی است که امنیت دانش آموزان و جامعه را نشانه گرفته است و افکار عمومی انتظارهایی دارند که اگر با سرعت، عوامل این کار شناسایی نشوند و نتوان مردم را قانع کرد، طبیعتا به شایعات مختلف دامن زده می‌شود.

تقی‌پور تاکید می‌کند: در فضای غبارآلود شایعات رواج یافته و راست و دروغ با هم گفته می‌شود و تمیزی بین اینکه چه کسی حقیقت را می‌گوید و چه کسی دروغ، چه کسی براساس منافع شخصی تحلیل می‌کند و چه کسی براساس منافع افکار عمومی سخت می‌شود.

تقی‌پور تاکید می‌کند: از دولت و مسئولان انتظار می‌رود که هرچه سریعتر حقیقت این قضیه را تعیین تکلیف کنند چون مردم انتظار دارند پاسخی قانع کننده بشنوند. وقتی امنیت روانی خانواده‌ها و دانش آموزان بهم بریزد، طبیعتا نارضایتی‌هایی در پی خواهد داشت.

او به نقش روابط عمومی‌ها در مدیریت اطلاع رسانی، درباره مسمومیت‌های سریالی اشاره می‌کند و می‌گوید: در حالت کلی روابط عمومی دو نقش برعهده دارد، حرف مردم را به سازمان و حرف سازمان را به مردم برساند. در وضعیت فعلی روابط عمومی‌ها باید تبلیغات را کنار بگذارند و حرف مردم را بدون سانسور به مسئولان منتقل کنند و انتظارات مردم را به گوش مسئولان برسانند تا براساس خواسته مردم تصمیم گیری و تصمیم سازی کنند.

تقی‌پور همچنین وظیفه رسانه‌ها درباره مسمومیت‌های دانش آموزان را تحلیل و اطلاع رسانی درست و به موقع می‌داند و می‌گوید: به دلایل تاریخی رسانه‌های ما دچار خودسانسوری هستند و ترجیح می‌دهند به صورت کامل وارد برخی موضوعات نشوند. دستگاه‌های ناظر باید این اطمینان خاطر را به رسانه‌ها بدهند که با آگاهی و اطمینان خاطر بیشتری به جریانات مختلف ورود پیدا کنند و با تجزیه و تحلیل‌های حرفه ای و ارائه نظرات نخبگان بتوانند به وظیفه اطلاع رسانی خود عمل کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8302
  • منبع : شفقنا

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.