• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9
/یادداشت/

برنامه‌ای که بر اقتصاد و جامعه تاثیر گذاشته است

  • کد خبر : 8022
  • 24 بهمن 1401 - 8:02
برنامه‌ای که بر اقتصاد و جامعه تاثیر گذاشته است
تلویزیون به عنوان بزرگترین رسانه تصویری کشور، همواره مسئولیت بزرگی در ساخت برنامه‌‌های سرگرمی محور داشته است. با این حال، سرگرمی تنها وظیفه و رسالت رسانه ملی نیست.

به گزارش ماآنلاین، کمک به تحولات اجتماعی و تقویت اقتصاد کشور و بهبود فضای اشتغال و کسب و کار از دیگر وظایف مهم تلویزیون است که به خصوص در این سال ها به آن توجه فراوان شده است. بسیاری از برنامه‌های سرگرمی محور صدا و سیما در کنار ترویج بازی و سرگرمی، در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی نیز فعال و تاثیرگذار بوده‌اند. یکی از این برنامه‌های سرگرمی محور، مسابقه «شهروند و مافیا» است که این روزها با اجرای «علی‌رام نورایی» از شبکه نسیم در حال پخش است. شهروند و مافیا صرفا یک بازی ساده نیست. این بازی تلاش دارد که یک فکر یا ایده مهم را به مردم و مخاطبان انتقال دهد. گروه سازنده این مسابقه در تلاش‌اند که مهارت‌های اجتماعی شهروندان را بالا برده و در عین حال، به اقتصاد کشور هم کمک کنند.

تاثیرات اقتصادی و اجتماعی برنامه شهروند و مافیا

می‌توان تاثیرات مثبت اقتصادی بازی شهروند و مافیا را که در این سال‌ها از شبکه‌های سلامت و نسیم پخش شده، به دو دسته تقسیم کرد:

الف. تقویت مهارت‌های اجتماعی لازم برای کسب و کار

ب. ایجاد فضا و ایده برای کسب درآمد.

مورد اول به محتوای برنامه و مورد دوم به فرم بازی ارتباط دارد. در واقع، بازی شهروند و مافیا، اولا با تقویت قدرت استدلال افراد، بالا بردن مهارت‌های مربوط به هوش اجتماعی، تسلط بر احساسات، افزایش توان چانه‌زنی، بیشتر کردن توان اقناع و … توانسته به تقویت مهارت‌های لازم اجتماعی کمک کند که این امور به خصوص در محیط‌های کسب و کار مفیدند و به فرد کمک می‌کنند بتواند از پس چالش‌های بازار برآید. از سوی دیگر، بازی شهروند و مافیا محیط‌ و فضای جدیدی را برای کسب و کارهای نو با محوریت بازی مافیا ایجاد کرده است.

اختصاص سالن‌ها، کافه‌ها، مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی به این بازی، برگزاری مسابقات حرفه‌ای مافیا در کشور و اشتغال برخی افراد در این حوزه، ایجاد شغلی به نام “گرداننده”، ساخت و انتشار بازی‌های فکری کاغذی که همگی بر اساس بازی شهروند و مافیا ساخته شده‌اند، تولید و انتشار اپلیکیشن‌های مربوط به بازی مافیا و بازی‌های اینترنتی و آنلاین مربوطه و … همه و همه از جمله تاثیرات مهم بازی شهروند و مافیا بر اقتصاد و محیط‌های کسب و کار به حساب می‌آیند. اما تاثیرات بازی مافیا فقط در حیطه اقتصاد خلاصه نمی‌شود. بازی شهروند و مافیا به یکی از سرگرمی‌های خانوادگی و دوستانه تبدیل شده است.

در حال حاضر، گروه‌های دوستانه یا میهمانان خانوادگی به جای گفتگوهای روزمره که غالبا با چاشنی غیبت و گاه کدورت همراه هستند، در تعداد بالا و همه با هم، مافیا بازی می‌کنند و محیطی شاد و دوستانه و همراه با چالش و هیجان را تجربه می‌کنند. این روند هم باعث کاهش چالش‌ها و درگیری‌های خانوادگی شده و هم منجر به افزایش ارتباط و گفتگوی استدلالی بین افراد مختلف با سنین متفاوت شده و می‌شود. در واقع، برنامه مسابقه محور شهروند و مافیا توانسته از طریق یک سرگرمی ساده هم به فضای اقتصادی کشور کمک کند و هم روابط اجتماعی و خانوادگی ایرانیان را بهبود بخشد.

بخشی از این تاثیرات گسترده و چشمگیر از ذات و قواعد بازی مافیا و جذابیتش حاصل می‌شود اما بخشی دیگر معلول چگونگی ساخت برنامه، اجرای گرداننده، طراحی صحنه و کارگردانی و تبیین داورهای مسابقات است. نکته اساسی این است که تلویزیون می‌تواند با ساخت چنین برنامه‌هایی که در بطن خود یک تحرک و اتفاق مهم اجتماعی را می‌پرورانند، بر اعتبار خود بیفزاید. به نظر می‌رسد تداوم ساخت برنامه شهروند و مافیا و ساخت برنامه‌ها و مسابقات دیگری که مشابه آن هستند، باید در اولویت تصمیمات رسانه ملی قرار بگیرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8022

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.