5

بهترین نرم‌افزارهای جهانی برای استخدام

  • کد خبر : 8196
بهترین نرم‌افزارهای جهانی برای استخدام
استفاده از نرم‌­افزارهای استخدام، کل روند استخدام را از مرحله­ کارمندیابی گرفته تا انتخاب و استخدام، آسان­‌تر می‌­کند. نرم‌افزارهای برتر، مراحل کاغذبازی و تهیه گزارش­‌ها را مدیریت کرده و در پیشبرد استخدام قدم به قدم همراهی می‌کنند.

به گزارش ماآنلاین، مجله فوربز به معرفی بهترین پلتفرم‌ها و نرم­‌افزارهای استخدامی براساس ویژگی­‌های کلیدی، قیمت، پشتیبانی  و غیره پرداخته است.

نرم‌­افزارهای برتر استخدام

ZipRecruiter: مناسب شرکت‌­های تجاری متوسط و بزرگ

LinkedIn: مناسب استخدام عناوین شغلی حرفه‌­ای

JazzHR: مناسب کارفرمایانی که کمتر از ۵۰۰ کارمند دارند

Breezy HR: مناسب شرکت‌هایی که رشدی سریع دارند

Zoho Recruit: مناسب بنگاه‌­های کاریابی

HiringThing: مناسب شرکت­‌های تجاری کوچک

Workday Recruiting: مناسب کاربران ورک­دی اچ­سی­ام و سازمان­‌های بزرگ

SimplyHired: بهترین نرم­‌افزار بدون هزینه­ تعهد

PCRecruiter:  مناسب بخش‌­های منابع انسانی سرشلوغ

نرم­‌افزار استخدام چیست؟

نرم­‌افزار استخدام به سازمان‌­ها در مدیریت کل روند استخدام کمک می‌­کند. نرم‌­افزار مناسب روند جستجو، ارزیابی، و انتخاب متقاضیان برتر را بهتر و کار و مصاحبه با آنها را آسان‌­تر می‌­کند. انتظار ما از این نرم‌­افزارها این است که آگهی­‌های شغلی­‌مان را در سایت­‌های متعدد مربوطه پست کرده، رزومه‌­های مناسب را معرفی کند، کاندیداها را ارزیابی کرده و از ابزارهای ردیابی استفاده کند.

نرم­‌افزارهای استخدام روند پیچیده و زمان­‌بر استخدام را برای کارفرمایان آسان‌­تر می­‌کنند. بهترین نرم‌­افزارها آنهایی هستند که کیفیت استخدام  را بهتر کرده، کارهای اداری را کاهش داده و همکاری بین استخدام­‌کنندگان را بیشتر می‌­کنند.

انواع نرم‌­افزار استخدام

از آنجا که مراحل و فعالیت‌­هایی که در روند استخدام نیرو انجام می‌­شوند بسیار متعدد هستند، پس جای تعجبی ندارد که راه‌­حل‌های متعددی نیز برای پشت سر گذاشتن این روند در دسترس باشد. برخی از نرم‌­افزارهای استخدام، مجموعه‌­ای از ابزارهای متعدد را در اختیار ما قرار می‌­دهد. در حالی‌که برخی از آنها به‌طور تخصصی در مورد بخشی از فرایند استخدام کار می‌­کنند.

در ادامه به برخی از پرطرفدارترین انواع نرم‌­افزار استخدام که امروزه در دسترس هستند اشاره می‌­کنیم:

نرم‌­افزار آگهی استخدام

برای آنکه مدیران بخش استخدام بتوانند بهترین نتیجه را از روند استخدام بگیرند، باید به خزانه­ گسترده‌­ای از متقاضیان شایسته دسترسی داشته باشند. نرم­‌افزار آگهی استخدام آگهی­‌ها را به‌طور خودکار در سایت­‌های کاریابی به اشتراک می­‌گذارد. صدها سایت کاریابی مشغول کار هستند که پرطرفدارترین آنها ایندید، لینکدین، زیپ­رکروتر، مانستر، سیمپلی‌­هایرد، کریربیلدر، و گوگل­فورجابز است.

سی­‌ آر‌ ام‌­های استخدام

در دنیای تجارت، سی‌ ­آر ام (ابزار مدیریت روابط با مشتری) نرم‌­افزاری است که به ارتباط و تعامل با مشتری یا مشتری‌­های احتمالی کمک می­‌کند. سی­ آر ام­‌های استخدام هم همین وظیفه را بر‌عهده دارند؛ با این تفاوت که روی روند استخدام متمرکز هستند.

استخدام‌­کننده‌­ها با کمک این نرم­‌افزارها یک پایگاه­ داده تماس از کاندیداهای احتمالی تهیه می­‌کنند تا در صورت لزوم بتوانند با آنها تماس بگیرند. معمولا این سی­ آر ام‌های استخدام برای بنگاه‌­های کاریابی بسیار مؤثر هستند، اما سازمان‌­های بزرگ نیز می‌­توانند از این نرم‌­افزارها کمک بگیرند.

نرم‌­افزار مصاحبه ویدیویی

امروزه اغلب مدیران و استخدام‌­کننده‌­ها مصاحبه‌­های استخدامی را از طریق ویدیو انجام می­‌دهند. گاهی امکان انجام این مصاحبه‌­های استخدامی در یک نرم­‌افزار استخدام چندمنظوره از قبل تعبیه شده و گاهی هم توسط اپلیکیشن‌های ویدیویی غیراستخدامی مثل زوم  انجام می‌­شود. دو نرم‌­افزار ویدکروتر و اسپارک­هایر از نرم‌­افزارهای استخدام هستند که قابلیت انجام مصاحبه­‌ی استخدامی دارند.

نرم­‌افزار ردیابی متقاضیان

نرم­‌افزار ردیابی متقاضیان (ای­تی­اس) که با نام سیستم ردیابی متقاضی نیز شناخته می‌­شود، نوعی نرم‌­افزار استخدام با قابلیت‌­های فراوان است که در روند استخدام، از آگهی کار گرفته تا جلسات معارفه کارمندان، همراه مدیران است.

این پلتفرم به ابزارهای تعاملی تیم استخدام‌­کننده، پیامک، ابزارهای برنامه‌­ریزی مصاحبه، تحلیل و بررسی رزومه، بررسی سوابق گذشته، و آزمون­‌های پیش از استخدام مجهز است. زوهو ریکروت و بریزی اچ­آر بهترین نرم‌­افزارهای ای­تی­اس هستند.

نرم‌­افزار آزمون پیش از استخدام

کارفرمایان به دلایل متعددی از جمله محک زدن مهارت‌­های کاندیداها یا میزان انطباق آنها با فرهنگ سازمانی خود، آزمون‌­های پیش از استخدام برگزار می­‌کنند. این آزمون‌­های استاندارد می‌­توانند کاندیدا را در زمینه­‌های مختلفی از جمله دانش تکنیکی، مهارت‌­های حل مسئله، توانایی‌­های شناختی، مهارت­‌های نرم­‌افزاری، هوش هیجانی، تشخیص بعد غالب شخصیتی محک بزنند.

چطور بهترین نرم‌­افزار استخدام را انتخاب کنیم؟

ممکن است به دلایلی متعدد در بازار به دنبال نرم‌افزار استخدام جدید باشید. برای مثال ممکن است تا به حال خودتان روند استخدام را انجام می­‌دادید و حالا که شرکت‌­تان بزرگ­تر شده مجبورید از این نرم­‌افزارها کمک بگیرید. یا مثلا نرم‌­افزاری که تاکنون از آن استفاده می­‌کردید جوابگوی همه­‌ نیازهایتان نبوده و باید آن را عوض کنید. در بازار رقابتی امروز که پیدا کردن نیروهای مستعد کار دشواری شده است،  انتخاب نرم‌­افزاری که مطابق بر نیازهای استخدامی امروز و آیندهِ شرکت شما باشد امری بسیار مهم است.

چند نکته­‌ مهم:

در ادامه به نکات مهمی که می‌­توانند در انتخاب بهترین نرم‌­افزار استخدام موثر باشند خواهیم پرداخت.

  • قبل از خرید، نحوه‌­ عملکرد نرم‌­افزار و کاربرپسند بودن آن را چک کنید.
  • ببینید واقعا چه چیزی «باید» داشته باشید نه اینکه چه چیزی «خوب است» داشته باشید.
  • نرم‌­افزاری را انتخاب کنید که امکان دسترسی کامل به کاندیداهای شایسته را در اختیارتان قرار می­‌دهد.
  • مطمئن شوید نرم‌­افزار انتخابی شما روند استخدام را بی‌­غرض و بدون جهت­‌گیری انجام می­‌دهد، و علاوه بر جامع بودن، تنوع و تفاوت‌­ها را ترویج می­‌کند.
  • نرم‌­افزار مناسب آن است که بتوان آن را بر اساس نیاز­های شرکت تنظیم کنید.
  • نرم‌­افزاری را انتخاب کنید که با اپلیکیشن‌­های دیگری که استفاده می‌کنید همگام و منطبق باشد.
  •  ولخرجی نکنید. به قدر بودجه‌­تان هزینه کنید. بهتر است نرم‌­افزاری تهیه کنید که با کم و زیاد شدن نیازهایتان تنظیم شود.

ویژگی­­های برترین نرم‌­افزارهای استخدام

ویژگی­‌هایی که شما از یک نرم‌­افزار استخدام انتظار دارید به نیازهای شرکت بستگی دارد. معمولا برای شرکت‌­هایی که روند استخدامی محدود و ساده­ای دارند همان ویژگی­‌های ابتدایی نرم‌­افزار کفایت می‌­کند. اما شرکت‌­هایی که روند استخدامی آنها پیچیده‌­تر و جامع‌­تر است و به سیستم مدیریتی استخدامی نیاز دارند، مثل شرکت‌‎­های کاریابی و استخدام یا کارخانه­‌ها، به نرم­‌افزارهایی با ویژگی­‌های بیشتر و متنوع‌­تر نیاز دارند.

در ادامه به ویژگی­‌های نرم‌­افزارهای برتر استخدام می­‌پردازیم:

مدیریت درخواست شغل

در اغلب سازمان‌­ها جستجوی کاندیداها زمانی انجام می‌­شود که یک موقعیت شغلی تصویب و اعلام شده باشد. حال اگر نرم‌­افزار استخدام شما با استفاده از گزینه­‌های قابل تنظیم، درخواست‌­های شغلی را مدیریت کند می‌­توانید نرم‌­افزار را بر اساس روند  مناسب سازمان خود تنظیم کنید.

آگهی شغلی             

اغلب نرم‌­افزارهای استخدام گزینه­‌های آنلاین برای آگهی استخدام را در اختیار شما قرار داده تا از بین آنها انتخاب کنید. در بسیاری از این نرم‌­افزارها از جمله«زیپ­ریکروتر» با یک کلیک می‌­توانید در بیش از ۱۰۰ سایت آگهی دهید.

تامین خودکار منابع

آیا از نرم‌­افزار استخدام خود انتظار دارید کاندیداهای شایسته را برایتان شناسایی کند؟ اگر این‌طور است مطمئن شوید نرم‌­افزار به ابزار تامین منابع از جمله الگوریتم‌­های هوشمند تامین منابع، برنامه­‌های معرفی کارمندان و منابع شبکه­‌های اجتماعی مانند لینکدین مجهز است.

ردیابی تک به تک کاندیداها

تمام تعاملاتی که با هر یک از کاندیداها داشتید باید ذخیره شوند تا قابل دسترس و مشاهده باشند. ضبط روند استخدام از نظر قانونی به نفع سازمان شما است.

آزمون­‌های پیش از استخدام

برخی سازمان­‌ها از متقاضیان آزمون­ پیش از استخدام می­‌گیرند. اگر سازمان شما این آزمون را برگزار می‌­کند پس به نرم‌­افزاری نیاز دارید که با ابزارهای آزمون شما همگام باشد.

بررسی سوء­پیشینه و مدارک

آیا در سازمان شما بررسی سوءپیشینه و مدارک توسط خود سازمان انجام می­‌شود یا شخص ثالث؟ نتایج این بررسی­‌ها باید ذخیره شوند و تعداد زیادی از نرم‌­افزارهای استخدام  این کار را به روش غیرخودکار یا با مشارکت اپلیکیشن­‌های دیگر انجام می­‌دهند.

بررسی معرف

تاریخ تماس، اسامی افرادی که با آنها تماس گرفته شده است و نتایج به دست آمده باید مستند و ذخیره شوند. بنابراین داشتن نرم­افزاری که این مستندسازی را انجام دهد مفید است.

فرم­‌های الکترونیک و امضاها

اگر مایلید کاندیداها فرم‌­های متعددی از جمله توافق­نامه­‌ عدم افشای اطلاعات، توافق­نامه‌­ عدم رقابت یا نامه­‌های پذیرش پیشنهاد شغلی را امضا کنند، بهتر است نرم­‌افزاری انتخاب کنید که این روند را به‌طور الکترونیکی برایتان انجام دهد.

ابزارهای معارفه

آیا می­‌خواهید استخدامی­‌های جدیدتان با قدرت شروع به کار کنند؟ نرم‌­افزارهایی هستند که برای تهیه و تنظیم امور مربوط به معارفه بسیار موثرند. از جمله­‌ی این اقدامات می­‌توان به ارسال پیامک خوش­آمدگویی، تعیین اهداف هفته‌ اول، ارائه­ اطلاعات مفید و ویدیوهای آموزشی مربوط به شغل مورد نظر اشاره کرد.

همگام و منطبق بودن نرم‌­افزارها

اگر نرم‌­افزار استخدامی که انتخاب می‌­کنیم با نرم­‌افزارهای دیگری که در سازمان در حال استفاده هستند همگام باشد، نتیجه  کار بسیار بهتر خواهد بود. برای مثال ممکن است بخواهید نرم‌­افزار استخدامی‌­تان با ابزارهای دیگری مثل ایمیل، تقویم، جلسات ویدیویی یا ابزار مدیریت پروژه­­تان تطابق داشته باشد. بنابراین زمان انتخاب نرم­‌افزار استخدام کاملا مطمئن شوید با نرم‌­افزارهای دیگری که در شرکت استفاده می­‌کنید هماهنگی دارد.

بیشتر بخوانید:   ۱۱ سوال برای اطمینان از شایسته بودن داوطلبان استخدام

قیمت نرم‌­افزار استخدام

قیمت معمول این نرم‌­افزارها بین ۲۵ تا ۷۱۹ دلار است که البته قیمت نرم‌­افزارهایی که در مقیاس­‌های حرفه‌­ای بسیار عظیم کار می­‌کنند به چندین هزار دلار هم می­‌رسد. هزینه­‌ای که پرداخت می‌­کنید به عواملی مانند نوع نرم‌­افزار، تعداد آگهی شغلی، تعداد کاربران و مقدار زمانی که مایلید آگهی شما دیده شود بستگی دارد. در اغلب نرم­‌افزارهای  استخدام نحوه پرداخت به صورت ماهانه یا سالانه است و اگر پرداخت سالانه را انتخاب کنید معمولا حداقل ده درصد تخفیف دریافت می­‌کنید.

البته گزینه­‌های دیگری نیز برای پرداخت وجود دارد. برای مثال لینکدین گزینه‌­ای دارد با عنوان پرداخت با هر کلیک. در این گزینه در ازای هر کلیکی که روی آگهی شما می­‌شود پول پرداخت می­‌کنید. یا در نرم‌­افزار سیمپلی­‌هایرد می‌­توانید به‌طور نامحدود آگهی کنید اما هر زمان که بخواهید با یک متقاضی تماس بگیرید پول پرداخت می­‌کنید.

همیشه قبل از انتخاب یا خرید این نرم‌افزارها از دوره­‌های چند روزه‌­ی رایگان این نرم‌­افزارها استفاده کنید تا ببینید چه چیزی در چنته دارند. گاهی ممکن است نرم‌­افزاری ارزان بیشتر از انواع گران‌قیمت آن با نیازهای شما هماهنگ باشد. بهترین راه برای کاهش هزینه­های استفاده از نرم‌­افزارهای استخدام این است که نیازهای خود را به طور کامل بشناسید. دلیلی ندارد برای نیازهای کوتاه­‌مدت قرارداد بلند مدت ببندید و بر عکس اگر نیازهای استخدامی شرکت شما رو به رشد است عاقلانه نیست که قرارداد کوتاه‌­مدت ببندید. مهم‌ترین نکته این است که بودجه خود را در نظر بگیرید و به ویژگی­‌هایی که «باید داشته باشد» فکر کنید.

وسعت شرکت را در نظر بگیرید

تفاوت نیازهای استخدامی شرکت­‌های بزرگ و کوچک زیاد است. گاهی تنها نیاز استخدامی شرکت­‌های کوچک آگهی­‌های موقت استخدامی است. معمولا شرکت‌­های کوچک می‌­توانند روند استخدام را با کمک تجهیزات یا نرم‌­افزارهای بسیار ساده مدیریت کنند.

اما سازمان­‌های بزرگ برای تسهیل روند مدیریت استخدام برای چندین موقعیت شغلی که چندین مدیر به طور همزمان در بخش­‌های مختلف درخواست داده‌­اند به نرم‌­افزارهایی با قابلیت­‌های پیچیده‌­تر نیاز دارند. در این سازمان­‌ها یا در بنگاه­‌های کاریابی بزرگ، وجود این ویژگی­‌ها ضروری است:

تفکیک و تحلیل رزومه‌­ها

اگر با تعداد زیادی از متقاضیان کار مواجه هستید باید نرم‌­افزاری داشته باشید که بتواند رزومه­‌ها را تحلیل کند. تحلیل رزومه روندی خودکار است که اطلاعات مربوطه را در رزومه­‌ها و انگیزه­نامه‌­ها به سرعت شناسایی و تفکیک می­‌کند. از جمله این اطلاعات‌، کلمات کلیدی مربوط به شغل، میزان تجربه، تاریخچه­‌ کاری و دیگر مواردی است که نشان می­‌دهد متقاضی می‌­تواند کاندیدای مناسبی برای شغل مورد نظر باشد.

ردیابی کاندیداها

نرم‌­افزارهای استخدام نه تنها باید کاندیداهای مناسب هر شغل را ردیابی کند، بلکه باید وضعیت آنها را نیز در لحظه به لحظه­‌ روند استخدام دنبال کند. برای مثال تصور کنید چقدر خوب است اگر با نگاه کردن به پیشخوان نرم‌­افزار، خیلی سریع متوجه شوید چه کسی بررسی نشده، بررسی شده اما رد شده، یا برای ارزیابی دعوت شده، یا در مرحله‌­ای دیگر از استخدام است.

مدیریت دسترسی

اطلاعات نباید به‌طور کامل در اختیار تمام دست­ندرکاران استخدام قرار بگیرد. بنابراین اغلب سازمان­‌ها نرم‌­افزارهایی را ترجیح می­‌دهند که دسترسی  کاربران را در سطوح و موضوعات مختلف کنترل می‌­کنند.

مدیریت اسناد

برای آنکه دست‌اندرکاران استخدام بتوانند اسناد مربوط به استخدام مانند رزومه‌­ها، انگیزه­‌نامه‌­ها و شرح وظایف شغلی را ببینند باید همه را در یک نقطه‌­ مرکزی قرار داد. دسترسی به برخی از این اسناد مانند اطلاعات شخصی محرمانه یا اطلاعات مربوط به دستمزدها باید قابل کنترل و محدود باشد. هر نرم­‌افزاری این اسناد را به شکلی متفاوت مدیریت می­‌کند. بنابراین مطمئن شوید نرم‌­افزاری که انتخاب می­­‌کنید مطابق نیازتان باشد.

برنامه­‌ریزی و مدیریت مصاحبه

گاهی برنامه­‌ریزی و مدیریت مصاحبه­‌ها دشوار است، به خصوص وقتی مصاحبه­‌کننده‌­ها مجبورند با کاندیداها در روزهای متفاوتی ملاقات کنند. بنابراین مصاحبه­‌های گروهی  روز به روز محبوب­‌تر می­‌شوند، به خصوص اگر نرم‌­افزارهای استخدام به برنامه‌­ریزی و تقویم مجهز باشند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8196

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.