10

تحقق توسعه و تعالی در بستر اعتماد، همدلی و مشارکت

  • کد خبر : 8268
تحقق توسعه و تعالی در بستر اعتماد، همدلی و مشارکت
یک کارشناس حوزه ارتباطات اجتماعی و رسانه معتقد است: شهرداری‌ها بزرگترین و گسترده ترین نهاد شهری است و معمولا خدماتی که این نهاد به مردم عرضه می‌دارد، متعدد و متنوع است. این گستردگی دامنه فعالیت‌ها موجب شده تا شهروندان از بام تا شام به طور دایمی ‌و روزمره ارتباطی گسست ناپذیر با این نهاد برقرار نمایند.

به گزارش ما آنلاین، راضیه محرابی؛ کارشناس مسئول حوزه ارتباطات اجتماعی و رسانه شهرداری اصفهان در یادداشتی که در اختیار این رسانه قرار داده است، به اهمیت ارتباطاتی که در شهرداری‌ها انجام می‌شود، نقش موثر روابط عمومی در تامین موقعیت‌ها و تحقق اهداف سازمان‌ها، اشاره کرده است.

در ادامه مشروح این یادداشت را می‌خوانید:

برای رساندن بار مسئولیت به سر منزل مقصود اراده‌ای قوی باید و همکاری‌ها و هماهنگی‌های پایدار. شهرداری‌ها بزرگترین و گسترده ترین نهاد شهری است و معمولا خدماتی که این نهاد به مردم عرضه می‌دارد، متعدد و متنوع است. این گستردگی دامنه فعالیت‌ها موجب شده تا شهروندان از بام تا شام به طور دایمی ‌و روزمره ارتباطی گسست ناپذیر با این نهاد برقرار نمایند.

وظایف روابط عمومی نهاد بزرگی همچون شهرداری‌ها بسیار پیچیده، ظریف و پر از رمز و راز است و قابل قیاس با روابط عمومی موسسات تجاری و صنعتی نیست. زیرا در این نهاد قانون تجارت و بازاریابی حاکم و ملاک ارزش نیست بلکه هدف اصلی جلب رضایت و اعتماد مردم در جهنت رفع محرومیت از جامعه شهری و توزیع عادلانه خدمات و تحقق هدف‌هایی است که ضامن اصلاحات اجتماعی و عمرانی است.

بنابراین فراهم آوردن زمینه‌های مساعد و دلخواه برای ایجاد تفاهم و هم اندیشی این نهاد و مردم با بهره گیری از شیوه‌های موثرعلمی و عملی و مهمتر از همه تعهد و التزام روابط عمومی شهر داری‌ها به نظام جمهوری اسلامی از اهمیت و منزلت خاصی برخوردار است.

نقش موثر روابط عمومی در تامین و تضمین موفقیت‌های دلخواه، تحکیم مناسبات صمیمانه و دوستانه با مردم و تقویت همکاریهای متقابل بین مردم و مسوولین برای نیل به هدف‌های سرنوشت ساز و انسان دوستانه خدمتگزاران در شهر داری‌ها تردید ناپذیر است. زیرا به تعبیر متعارف، روابط عمومی به منزله پلی است که می‌تواند ارتباط پویا و سالمی بین مردم و دستگاه‌های اجرایی برقرار سازد. بدیهی است هر قدر این پل ارتباطی مقاوم تر و استوارتر باشد اصل تعامل و تفاهم به نحوی مطلوب‌تر صورت عمل به خود می‌گیرد.

در حال حاضر کامیابی‌های بزرگی در حیطه روابط عمومی شهرداری‌های کلانشهر‌های کشور به دست آمده است که فصل نوینی در گسترش روابط و مناسبات متقابل بین مردم و مسوولین به وجود اورده است. اگر چه این اقتدار و جایگاه روابط عمومی در شهرداریهای کلانشهرها، محصول تلاش آنانی بوده که عاشقانه در این راه گام برداشتند اما ره آوردهای بزرگی که در این راه نصیبمان شد بر گرفته از انسجام، انتظام و همدلی موجود در روابط و مناسبات سازمانی این نهاد مردمی با مردم و دیگر ارگان‌ها بود که به مثابه یک اهرم نیرومند عمل نمود.

از این جهت روابط عمومی این نهاد باید عناصر مهمی همچون تجربه، دانش، خلاقیت و ابتکار، صداقت، دین باوری، تعهد و التزام به نظام و برداشت واقع بینامه از دردها و آرزو‌های مشترک آحاد جامعه شهری را در هم بیامیزد تا بدین ترتیب زمینه‌های مساعدی برای دستیابی به همدلی و همزبانی بیشتر بین مسولین و مردم فراهم آید.

تقویت روحیه مردم گرایی و انساندوستی، حذف واسطه‌های زاید بین بالاترین مرجع تصمیم‌گیری با روابط عمومی، ارتقای دانش اجتماعی متناسب با شان و مکانت فرهنگی جامعه، اعتلای دانش نظری در زمینه‌های مردم‌شناسی، جمعیت‌شناسی و مطالعه و پژوهش علمی در جهت شناخت دقیق مشکلات، ویژگی‌ها و نیازمندی‌های جامعه ای که شهرداری‌ها می‌خواهند خدمات خود را به آن عرضه نمایند در گزینش کارشناسان مجرب و کار آزموده روابط عمومی ضروری است.

کارشناسانی که نه تنها از دانش کافی نسبت به روابط عمومی برخوردار باشند بلکه به لحاظ خلق و خو، علاقه مندی، استعداد ذاتی و قابلیت‌های رفتاری بتواند خلاقیت‌های خود را در تحقق همدلی بین شهرداری و دیگر ارگان‌ها از سویی و شهروندان از سوی دیگر ارایه دهند تا بدین ترتیب راه دستیابی به هدف‌هایی که غالبا در زیر فشار روش‌های لبزار گرایانه پنهان و مغفول مانده است هموار گردد.

چشم انداز روابط عمومی آرمانی در شهرداری‌ها، ایجاد مراکز پویشگر، اندیشه پرداز و تحلیلگری خواهد بود که به پشتوانه دانش پژوهی، اندیشه پردازی و تحلیل گری از عهده تطبیق نیاز‌های مردمی و شرایط خود ویژه ای هر شهر با وظایف شهرداری‌ها برآیند و بتوانند با توانمندی و اقتدار و بدور از سیاست زدگی و پرهیز از بزرگنمایی با ارایه روش‌های خرد ورزانه و موثر مانع از پیداری بحران‌های ناخواسته گردند.

روابط عمومی‌هایی که حریم نقد و نقادی را بر لوث انتقامجویی نیالایند و منافع و مصالح مردمی را در مذبح منافع شخصی و یا گروهی خاص قربانی نکنند.

جان کلام اینکه روابط عمومی شهرداری‌ها امروزه می‌توانند نقش بسزایی را در تحقق هدف‌های بزرگ اجتماعی، همدلی و تحکیم پایه‌های نظام ایفا نمایند و شکاف‌های ناخواسته بین مسوولین و نیرو‌های مردمی را کاهش بخشند. زیرا آنان از یک سو حاصل نظرات، انتقادات و درخواست‌های مردمی را در برنامه‌ریزی مدیران لحاظ می‌کنند و در نقش نمایندگان مردم نهایت مساعی خود را در نیات مردمی مصروف می‌دارند و از سویی دیگر به مانند بازوی فرهنگی و اجتماعی برآمد فعالیت‌ها ی مسئولین را به طور مستمر و منظم به مردم می‌رسانند.

باشد که مردمان مخلص این دیار از کارنامه خادمین خود در شهر داری بیشتر آگاه شوند و موید راه آینده این نهاد شوند. انشاءالله

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8268

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.