15
پاسخ عزت‌الله ضرغامی به انتقادها از مدیریتش برجعبه جادویی

راه رفتن بر لبه تیغ

  • کد خبر : 2422
راه رفتن بر لبه تیغ
قضاوت درباره کارنامه پرپیچ و تاب سید عزت‌الله ضرغامی در دوران نه چندان کوتاه مدیریتش در فراگیرترین رسانه کشور کار چندان آسانی نیست. به واقع نمی‌توان به آسانی عملکرد مردی که در جوانی و دانشجویی همنشین کسانی همچون عباس عبدی و سعید حجاریان بوده است ولی در میانسالی اینچنین انتقادهای جریان‌های سیاسی شامل این افراد را بر انگیخته است را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش ما آنلاین، در بخش دیگری از این گزارش آمده است: از مهم‌ترین گروه‌هایی که طی ۵ سال گذشته همواره مدیریت رسانه‌ای ضرغامی را به تازیانه نقد خود نواخته‌اند، قشر‌های مذهبی، طلاب جوان، روحانیون و علما بوده‌اند. ترجیع‌بند انتقاد آنان بی‌توجهی یا کم‌توجهی رسانه ملی به ارزش‌های دینی و اسلامی است. آیات عظام «مکارم شیرازی»، «صافی گلپایگانی»، «موسوی اردبیلی» و «جوادی آملی» از مشهورترین این منتقدان هستند.

از انتقادهای مطرح شده از جانب این مقام‌ها وگروه‌های مذهبی، گسترش آزادی‌های فرهنگی در صدا و سیما -شاید روی دیگر سکه بی‌توجهی به ارزش‌های دینی- طی سال‌های مدیریت ضرغامی است. اگر در دوران مدیریت علی لاریجانی بر رسانه ملی، پخش تصویر آلات موسیقی جزء خطوط قرمز بود، ضرغامی نه تنها از این خط قرمز عبور کرد بلکه با پخش «موسیقی‌های روز» به گفته خود تلاش کرد تا نشاط و روحیه امید در میان اقشار مختلف جامعه و به‌ویژه جوانان جریان پیدا کند. اما با این وجود ضرغامی بارها با مطیع دانستن خود و سایر همکارانش در مقابل انتقادهای علما و ترویج شعائر دینی را از مهم‌ترین اهداف رسانه تحت مدیریتش دانسته است. وی در نشست خود با دانشجویان دانشگاه امام صادق این مسأله را این‌گونه تبیین کرد: «ارائه برنامه‌های مذهبی برای ارتقای درک روشن‌بینانه مخاطب از دین و ارزش‌های دینی از پیچیده‌ترین موضوعاتی است که صدا و سیما با حساسیت ویژه آن را دنبال می‌کند و تلاش دارد برای ارائه موضوعات دینی و ترویج نمادهای دین هنرمندانه‌ترین شیوه‌های تبلیغ و مهندسی پیام را برای توفیق در این موضوع به‌کار بندد. تقویت ایمان روشن‌بینانه اولین اولویت ترسیم شده در افق رسانه است که تلاش می‌شود به دور از تبلیغ ظواهر این اصل اساسی در متن تولیدات نمایشی به صورت غیر مستقیم تبیین و ترویج شود.»

” عزل و نصب‌ها و جابجایی مدیران” ، ” هنرمندان منتقد ” ، “اصلاح‌طلبان همیشه ناراضی” ،” پخش گزینشی و پوشش جهت‌دار مواضع منتقدان”،”انتقادهای حامیان دولت “و” انتخابات ۸۸ و روزهای پر حاشیه ضرغامی” سرفصل عناوین انتقادهای مطرح شده در این گزارش است که پاسخ های ضرغامی را نیز که از لابه لای مواضع وی در مواقع مختلف گردآوری شده است رابه همراه دارد. در بخش پایانی این گزارش می خوانیم :

مروری برای انتقادهای مطرح شده به عملکرد ضرغامی گویای صعوبت مدیریت بر فراگیرترین رسانه کشور است؛ انتقادهایی که یک سر آن دولت است و سر دیگر آن اصلاح‌طلبان و در میانه نیز روحانیون، گروه‌های مذهبی و فعالان عرصه‌ هنر. البته ضرغامی نیز تلاش نکرده است که وجود چنین انتقادهایی را انکار کند و معتقد است: «حجم انتقادهایی که به سازمان صدا و سیما شده است، با توجه به این که جهت‌گیری‌های این انتقادها در تقابل با یکدیگر است، نشان می‌دهد که اگر رسانه‌ای بخواهد به صورت متعهدانه‌تر و متعادل‌تر حرکت کند، خود به خود از دو طرف و از دو طیف چه جناح سیاسی یا از حوزه‌های مختلف، می‌تواند انتقادهایی را از صدا و سیما داشته باشد.»

گزارش مشروح را در ماهنامه مدیریت ارتباطات بخوانید.اساتید، دانشجویان و جامعه دانشگاهی، مدیران ارشد، میانی، فنی و سرپرستان سازمان ها و مؤسسات خصوصی، دولتی، عمومی و تعاونی و فعالان حوزه مدیریت و ارتباطات از جمله مخاطبان  ماهنامه مدیریت ارتباطات هستند.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=2422
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه