به گزارش ما آنلاین، در یادداشتی که یاسر علیزاده، مدیر روابط عمومی پرداخت نوین در اختیار ماآنلاین قرار داده است، بر اهمیت استفاده و بهرهگیری از فناوریهای هوش مصنوعی در حوزه روابط عمومی تاکید کرده و به کاربردهای آن اشاره کرده است. وی همچنین معتقد است هوش مصنوعی دنیای کسبوکار را متحول کرده بنابر این مدیران روابط عمومی میبایست با آگاهی کافی از قابلیتهای هوش مصنوعی بهرهوری اقدامات خود را بالا ببرند.
در ادامه مشروح این یادداشت آورده شده است:
«استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی انقلابی را در صنعت کسبوکار ایجاد کرده است. وقتی نوبت به حوزه روابط عمومی میرسد، برنامههای هوش مصنوعی جریان کار اصلی را نیز تغییر میدهند. امروزه مدیران و متخصصان روابط عمومی نه تنها باید مهارتهای ارتباطی را تمرین کنند، بلکه باید توانایی کار کردن با پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز داشته باشد.
در حالی که ممکن است به نظر برسد که هوش مصنوعی مشاغل را حذف میکند، اما در بخش روابط عمومی چنین نبوده است. خوشبختانه، روابط عمومی همچنان برای اکثر پروژههای بزرگ به تعامل انسانی متکی است، روابط را ایجاد میکند و بینشها و توصیههایی را در مورد نحوه استفاده از دادههای واقعی جمعآوریشده توسط هوش مصنوعی برای دریافت بهترین نتیجه ممکن برای مشتریان ارائه میدهد.
این امر به مدیران و متخصصان روابط عمومی اجازه میدهد تا بر روی کارهایی تمرکز کنند که نمیتوانند خودکار شوند، مانند طوفان فکری ایدههای خلاقانه و تصمیمگیری در مورد توصیههایی که برای مشتریان و مخاطبان خود ارائه کنند، در مقابل کارهای تکراری که در حال حاضر شما را از تعامل با مشتریان خود دور میکند.
به زبان ساده، هوش مصنوعی به سیستمها یا ماشینهایی اطلاق میشود که هوش انسان را برای انجام وظایف تقلید میکنند و میتوانند بر اساس اطلاعاتی که جمعآوری میکنند، خود را بهبود بخشند. هوش مصنوعی بیشتر در مورد فرآیند و توانایی تفکر و تجزیه و تحلیل دادههای فوقالعاده است تا هر قالب یا عملکردی. هوش مصنوعی قرار نیست جایگزین انسان شود. باید در نظر داشت که هوش مصنوعی میتواند تواناییها و مشارکتهای انسانی را به طور قابل توجهی افزایش دهد و آن را به یک مزیت بسیار ارزشمند تبدیل کند.
هوش مصنوعی میتواند اقدامات روابط عمومی سازمانها را با ارائه ابزارهایی که بر قلب و ذهن مخاطبان هدف تأثیر میگذارد، بهبود بخشد. این امر، پتانسیل بهبود تاکتیکهای روابط عمومی دیجیتال از طریق بهینهسازی سئو، بهبود شخصیسازی مخاطبان و محاسبه پاسخ مخاطبان را دارد. بسیاری از متخصصان روابط عمومی در حال حاضر از هوش مصنوعی در خدماتی که برای پایش، تجزیه و تحلیل وبسایت، گوشسپاری به بازخورد مخاطب در رسانههای اجتماعی و موارد مشابه مورد استفاده قرار بگیرد. یک مثال خوب از تجزیه و تحلیل احساسات پیشرفته، GatherUp است، پلتفرمی که هدف آن کمک به نظارت بر تجربیات مشتریان، درک مزایا و معایب محصولاتش و مدیریت شهرت شرکتهاست.
از طرف دیگر، هوش مصنوعی حتی میتواند به کشف موضوعاتی کمک کند که خبرنگاران خاص در برخی رسانهها ممکن است به آنها علاقه داشته باشند و از طریق ارائه پیشنهاد موضوعات و آخرین اخبار مرتبط با حوزه کاری یا آخرین جستجوهای فرد در جهتدهی به افکار و خروجی کار اثر بگذارد. همچنین این فناوری میتواند رفتار خبرنگاران را تجزیه و تحلیل، موفقیت یک خبر را پیشبینی، و حتی پیشنهادهایی برای اصلاح انتشارات مطبوعاتی آینده ارائه کند. پلتفرمهای CDP و DMP و CDXP از جمله فناوریها و رویکردهایی هستند که با رویکرد پیشبینیکننده، کلاندادههای مختلف را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهند.
زمان زیادی است که از کاربرد هوش مصنوعی در تبدیل گفتار به متن میتواند برای کنفرانسهای مطبوعاتی، مصاحبههای رسانه ای، قسمتهای پادکست و ارائه کنفرانس استفاده میشود و امروزه به جرأت میتوان گفت خطای این فناوریها بسیارکاهش یافته است. مثال دیگر این فناوری، پردازش زبان طبیعی (NLP) توسط هوش مصنوعی است که در حال حاضر به نوشتن در سطح انسان رسیده است و میتواند در مورد هر چیزی بنویسد.
از زاویه دیگر، هوش مصنوعی از طریق ترجمه فایلهای صوتی و متنی به چندین زبان برای توزیع محتوا و خبر در سطح جهانی، به قابلیتهای دپارتمانهای روابط عمومی و رسانه افزوده است.
هنگام نوشتن خبرهای طولانیتر و پیچیدهتر، هوش مصنوعی میتواند به شروع سریع فرآیند نوشتن کمک کند و حتی کلمات و عبارات بهتر و مناسبتتری را پیشنهاد دهد. پلتفرمهای متعددی در حوزه کپیرایتینگ و یا قواعد زبان وجود دارند که کمک شایانی به قلم اهل رسانه میکنند. این نرمافزارها را میتوان در هر مرحله از فرآیند تولید محتوا – از ایده پردازی محتوا و تحقیق تا ویرایشهای نهایی محتوای روابط عمومی، تبلیغاتی و یا رسانهای استفاده کرد. صد البته ابزارهای نوشتن هوش مصنوعی نمیتوانند جایگزین استعدادهای انسانی و اهل رسانه شوند. با این حال، آنها میتوانند بهرهوری و کیفیت محتوای تولید را بالا ببرند.
در حوزه رسانه، هوش مصنوعی میتواند در نظارت بر رسانه، رصد رسانهها و حتی افکارسنجی، موضوعات مرتبطی را پیشنهاد کند. امروزه هوش مصنوعی علاوه بر رصد و تجزیه و تحلیل متن، قابلیت تجزیه و تحلیل تصاویر را نیز پیدا کرده است. هوش مصنوعی پلتفرم Pinterest یا جستجوی تصاویر موتور جستجوی گوگل از جمله این فناوریها هستند. همچنین، هوش مصنوعی میتواند با کمک پردازش زبان طبیعی، زبانشناسی محاسباتی، تجزیه و تحلیل متن و بیومتریک تجزیه و تحلیل احساسات پیشرفته را برای شناسایی و جمعآوری اطلاعات احساسی تحت پیامهای متنی و پیامهای ویدیویی آنلاین انجام دهد.
فناوریهای هوش مصنوعی نقش مهمی یافتن اینفلوئنسرهای رسانههای اجتماعی به عنوان سفیران برند دارند. یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند به سرعت دستور کار یک کمپین رسانهای، تبلیغاتی و یا بازاریابی را یاد بگیرد و سپس لیستی از شرایط و الزامات اینفلوئنسرهای واجد شرایط ایجاد کند. در عین حال، این پلتفرمها میتوانند جمعآوری، طبقهبندی و تجزیه و تحلیل دادههای اینفلوئنسرها بر اساس پروفایل و فعالیتهای رسانههای اجتماعی کمک کنند. Upfluence نمونه خوبی از یک پلتفرم جستجوگر اینفلوئنسرهاست.
نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی میتواند با جمع آوری دادهها و عملکردهای تجزیه و تحلیل دادهها، اطلاعات شخصی کاربران آنلاین مانند سن، علایق، درآمد، مشاغل، جنسیت و غیره را جمع آوری کند، آنها را در گروههای مختلف طبقهبندی کند و بهترین گروه از افراد را انتخاب کند. که علایق آن با شخصیتهای محصول مطابقت دارد. به این ترتیب نرمافزار هدفگیری مخاطب میتواند بهطور خودکار فهرستی از مخاطبان بالقوه تولید کند و بر اساس تحلیل دادههای در مقیاس بزرگ، دقت هدفگیری بسیار بالاتر خواهد بود. به عنوان مثال، Digital AIchemy یک نرمافزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که میتواند به شرکتهای کاربر خود کمک کند تا فهرستی از مخاطبان هدف با ویژگیهای مشابه ایجاد کنند.
علاوه بر کشف اینفلوئنسرها و هدف قرار دادن مخاطبان، فناوریهای هوش مصنوعی همچنین میتوانند شانس دیده شدن توسط مخاطبان برای کمپینهای رسانههای اجتماعی را افزایش دهند و نرخ کلیک تبلیغات آنلاین را بهبود بخشند.
در پایان باید اذعان داشت هوش مصنوعی دنیای کسبوکار را متحول کرده و اکنون در تمامی حوزهها از جمله برای تحقیقات بازار، پاسخ به خدمات مشتری، کمپینهای بازاریابی، برنامهریزی استراتژیک و بسیاری از اهداف دیگر استفاده میشود. بسیاری از رسانههایی که در روز با آنها سروکار داریم به گونهای طراحی شدهاند که با افکار، عقاید و علائق ما هماهنگی داشته باشند. این دادهها بر اساس آنچه که در دنیای دیجیتال تجربه میکنیم برای ما جمع آوری و تنظیم میشود. مدیران و متخصصان حوزه روابط عمومی و رسانه میتوانند به جای محتوای تبلیغاتی و پیامهای فاقد ارزش برای مخاطب، با استفاده از دادههای درلحظه (real-time) پیام مناسب را در موقعیت و زمان مناسب مورد نظر خود را به مخاطبان خود ارائه دهند. زیبایی در این است که هوش مصنوعی به متخصصان روابط عمومی اجازه میدهد تا مخاطبان خاص را با محتوای خاص و پیام متناسب با آنها هدف قرار دهند و مدیران روابط عمومی میبایست با آگاهی کافی از قابلیتهای هوش مصنوعی بهرهوری اقدامات خود را بالا ببرند.»
پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با موضوع محوری «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط عمومی فراگیر» یکم بهمن ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.
سیدغلامرضا کاظمیدینان رئیس شورای سیاستگذاری، محمد سلطانیفر رئیس کمیته علمی، سعیدرضا عاملی، یونس شکرخواه، داوود زارعیان، حسن بشیر، شهیندخت خوارزمی و حمید ضیاییپرور اعضای کمیته علمی این دوره همایش را تشکیل میدهند و بهروز تقیپور دبیر پانزدهمین همایش «روابط عمومی الکترونیک» است. لازم به ذکر است شرکتکنندگان در این همایش عضو باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو_ایران خواهند شد و گواهینامه حضور در این همایش را از این باشگاه دریافت خواهند کرد.
علاقهمندان بهمنظور کسب اطلاعات بیشتر میتوانند با شماره تلفن۰۲۱۸۸۳۵۶۷۳۲ تماس حاصل نمایند.
انتهای پیام