14

نگارش خبرنامه‌ای در روابط‌عمومی

  • کد خبر : 3148
نگارش خبرنامه‌ای در روابط‌عمومی
به این روش، سبک معروف «هرم وارونه» می‌گویند که به ویراستار، امکان ویرایش مطالب خبری از پایین به بالای خبر را می‌دهد. خبرنامه‌های خوب همچنین از نقل قول‌های درست، استفاده فراوانی می‌برند.

به گزارش ما آنلاین، لید خبر است که خواننده را به دام می‌اندازد و او را به مطالعه ادامه خبر ترغیب می‌کند. در مورد دست‌اندرکاران روابط‌عمومی نیز این نکته قابل ذکر است که لید خبرنامه نقش همان قلاب را بازی می‌کند که سردبیر در خبرنامه خود ایجاد و تعبیه می‌کند. هرگز این تصور را به خود راه ندهید که هر خبری را به بیرون انتشار می‌دهید، به صورت خودکار باید منتشر شود یا به همان شکلی که شما نوشته‌اید، باید انعکاس یابد. واقعیت این است که حتی اگر فریبنده‌ترین خبر را در رسانه‌ها به چاپ رسانده باشید، عمده سردبیران احساس می‌‌کنند که باید خبر مورد نظر را حتماً ویراستاری کنند. در حقیقت اگر خبر و اطلاعات شما در خروجی رسانه‌ها قرار گرفته باشد، اوج موفقیت شما را می‌رساند. این نکته نباید شما را از نگارش اخبار خوب باز دارد.
سردبیران معمولاً بیش از ۳۰ ثانیه برای مطالعه خبرنامه‌ها وقت صرف نمی‌کنند. در واقع تیتر و لید خبر شما است که آنها را مجاب به درج پیامتان در رسانه‌ها می‌کند. اغلب سردبیران اقدامات متعددی را در نظر قرار می‌دهند که آیا از اخبار ارسالی شما در رسانه خود استفاده کنند یا آن را به بوته فراموشی بسپارند.
شخصیت و سوابق قبلی شما به عنوان گردآورنده اخبار، در صدر ملاحظات سردبیران جای دارد. سرخط یا تیتر خبر به آنها ثابت می‌کند که آیا خبر ارسالی شما دارای اهمیت است یا خیر. به‌طور خلاصه باید گفت که لید شما باید خلاصه مرتبطی از کل خبر را به خواننده بدهد.
لید خلاصه تا این لحظه رایج‌ترین نوع لید اخبار است. لید خوب به سؤالات کلیدی چه کسی، چه چیزی، چه موقع، کجا، چرا و چگونه پاسخ می‌دهد.
«لید تأخیری» بدین منظور در جریان اخبار به کار می‌رود تا موقعیتی درام در آن ایجاد نماید و معمولاً استفاده از این نوع لید در مقالات و اخبار محض، اصلاً مناسب نیست. بنابراین ما تمرکز خود را روی لیدهای خلاصه قرار می‌دهیم.
ادامه این مطلب را در شماره هجدهم ماهنامه مدیریت ارتباطات (آبان ۹۰) بخوانید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3148

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.