11
نگاهی به شماره 156 ماهنامه مدیریت ارتباطات

هوش مصنوعی و آینده انسانی

  • کد خبر : 8602
هوش مصنوعی و آینده انسانی
شماره ۱۵۶ ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیر مسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد. پرونده اصلی این شماره درباره چت جی‌پی‌تی و فراگیری آن در هفته‌های اخیر است. این پرونده درباره این صحبت می‌کند که چت مصنوعی زبان‌مند چه تاثیر در آینده انسان دارد.

به گزارش ما آنلاین، در ادامه مروری خواهیم داشت بر مطالبی که در این شماره آمده است:

تاریخ برای درس گرفتن، نه گزارش کردن

گفت‌وگوی ماه این شماره با یاسر خوشنویس درباره کتاب «نبرد سیم‌ها» و مطالعات تاریخ فناوری است. فناوری یکی از مهم‌ترین پدیده‌های بشری و یکی از تاثیرگذاترین عناصر شکل‌گیری انسان امروز است. در جهان و به‌تبع آن ما ایرانیان، کمتر فناوری را از بعد تاریخی و فلسفی مورد تفقد قرار دادیم. نادر کتاب‌ها و پژوهش‌های می‌بینیم که به تأثیر دوگانه فناوری و اجتماع در ایران پرداخته باشد. گویی فناوری یک چیز بدیهی و مشخص است که هیچ نیازی به مطالعه ندارد. یاسر خوشنویس یکی از معدود پژوهشگرانی است که در این حوزه فعالیت  و به قول خودش ابرپروژه تاریخ فناوری در ایران را دنبال می‌کند. خیلی وقت نیست که از او کتابی با نام «نبرد سیم‌ها؛ رسانه‌های جدید و  قدرت در عصر قاجار و پهلوی» توسط نشر کرگدن منتشر شده است. خوشنویس در این کتاب به تاریخ فناوری‌های ارتباطاتی از تلگراف به این‌سو پرداخته است. پژوهشی که به لحاظ تاریخی از قاجار تا دهه ۹۰ شمسی ادامه داشته و سراغ شبکه‌های اجتماعی در ایران هم رفته است اما بنا‌ بر ملاحظاتی آن فصل در نسخه نهایی کتاب نمی‌آید و کتاب بعد از تلگراف به رادیو و تلویزیون و تأثیرات اجتماعی-سیاسی آن توجه می‌کند.

از واقعه‌ای تو را خبر خواهم کرد

پرونده‌‌ی اصلی شماره ۱۵۶ ماهنامه مدیریت ارتباطات درباره  نسبت هوش مصنوعی و آینده انسانی است. پژوهشگران فناوری می‌گویند این نسخه‌ای که از چت جی‌پی‌تی و موارد مشابه به عرضۀ عمومی رسیده نسخه ابتدایی است. نسخه‌های به مراتب پیشرفته‌تری هم هست که صاحبانش به دلایلی ارائه نمی‌دهند. یکی از این دلایل ناتوانی بشر برای مواجهه با آن است. هوش مصنوعی توسعه‌یا‌فته چنان است که تقریبا تمام مشاغل را حذف خواهد کرد. چرا که تلفیق ربات‌هایی که پیشتر هم بودند و به لحاظ فیزیکی بسیار پیشرفت کرده‌اند با هوش مصنوعی زبان‌مند تقریبا هر کاری را برای این موجود ممکن خواهد کرد. زندگی انسان از پس این تحول چه می‌شود؟ در این پرونده آثاری از نوام چامسکی، کنان مالک، لری کلارک، صوفیا نصرالهی، رضا شاه‌نظر، الکس اولیویرا، محسن محمودی  و… می‌خوانیم.

از منتقدان سعدی تا سیاست‌ورزی توئیتری

اما دیگر مطالب این شماره؛ «خدا مرگت بدهد سعدی» یادداشتی از بهروز غریب‌پور دربارۀ بدگویی بعضی از روشنفکران در حق شیخ اجل در این شماره است. نیوشا طبیبی در صفحه زیباشناسی غذا از زعفران و تاریخ این گیاه ارزشمند گفته است. اشکان قشقایی طبق روال صفحه جعبه سفید که درباره وجوه ارتباطاتی معماری است، درباره فضا، زمان و معماری نوشته است. هم‌چنین وحید آگاه حقوقدان و نویسنده، سلسله مقالاتی را در نسبت حقوق و هنر شروع کرده است. مریم بهریان نقد سریال مهم «آینه سیاه» را آغاز کرده است و در یادداتشی با نام «آزادی یا امنیت؟» یکی از اپیزودهای این سریال را بررسی و نقدی بر سیاست‌های ماشینی که در آن انسان در خدمت ابزار است، نوشته است.  محمد رهبری، پژوهشگر سیاست و شبکه‌های اجتماعی، پژوهشی درباره توییتر فارسی و اثر آن بر فرهنگ دموکراتیک کاربران ایرانی انجام داده است. او در مقاله‌ای با نام  سیاست‌ورزی توئیتری شمایی کلی از این پژوهش را ارائه داده است.

در ادامه ترجمه کتاب « روابط عمومی راهبردی: رشته‌ای دائماً  در حال تحول» فصل چهارم با نام «بنیان‌های روابط عمومی: تحقیق و نظریه» در این شماره آمده است. این بخش درباره؛ درک اهمیت پژوهش در فرآیند برنامه‌ریزی روابط عمومی، معرفی روش‌های رایج در روابط عمومی برای برنامه‌ریزی یک استراتژی پژوهشی و شناسایی نقش نظریه در روابط عمومی صحبت می‌کند.

اعضای تحریریه این شماره را حسن نمکدوست تهرانی، نرگس کیانی، محسن محمودی، مسعود شاه‌‌حسینی، آرمین هاشمی و رضا صائمی تشکیل می‌دهند و رئیس شورای سیاست‌گذاری این ماهنامه سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقی‌پور، طراحی جلد: جلیل نوربخش، گرافیک: نگار آشتیانی و روابط‌عمومی یگانه قاسمی هستند.

شماره ۱۵۶ ماهنامه مدیریت ارتباطات را می‌توان از دیجی‌کالا یا نسخه الکترونیک تمامی شماره‌ها را از مگیران، طاقچه و کتابراه تهیه کرد. علاقمندان جهت تهیه نسخه فیزیکی یا دریافت اشتراک می‌توانند با شماره ۰۲۱۸۸۳۵۶۴۳۶ تماس بگیرند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8602

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.