9
عضو کمیته علمی همایش روابط عمومی الکترونیک:

هوش مصنوعی یک ابرفناوری است که بر همه‌ علوم و صنایع سایه‌ می‌افکند

  • کد خبر : 7976
هوش مصنوعی یک ابرفناوری است که بر همه‌ علوم و صنایع سایه‌ می‌افکند
حمید ضیایی‌پرور کارشناس ارتباطات، عضو کمیته علمی همایش روابط عمومی الکترونیک و روزنامه‌نگار پیشین حوزه دانش و فناوری در خصوص هوش مصنوعی توضیحات جامعی را ارائه داد.

به گزارش ما آنلاین به نقل از همشهری آنلاین، ضیایی‌پرور در این خصوص گفت: «ما هوش مصنوعی را روشی ماشینی می‌دانیم که سعی دارد هوش انسان را تقلید کند. این ساده‌ترین تعریف از هوش مصنوعی است. پس هوش مصنوعی هوش سامانه یا سیستم یا ماشینی است که سعی دارد، هوش انسانی را تقلید کند، اما این در چه زمینه‌هایی کار می‌کند؛ مهم‌ترین موضوع یادگیری است. یعنی یاد بگیرد که چگونه حل مسایل بکند. حوزه دوم اما درک یا شناخت است. این مهم‌ترین ویژگی مغز انسان محسوب می‌شود. بدین شکل که چه و که را می‌شناسد، گفتار، محیط، صدا و تصویر را می‌شناسد. آخرین چیزی که در حوزه‌ هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، محاسبات است و به همین دلیل رشته‌هایی مثل علوم محاسباتی کاملا در حوزه‌ هوش مصنوعی کاربرد دارند.»

او در ادامه افزود: «پس بنابراین، هوش مصنوعی یک مدل از برنامه‌ریزی کامپیوتری است که یک ماشین را، ماشین به مفهوم عمومی را قادر می‌کند، رفتاری شبیه رفتار انسان از خود نشان بدهد. حالا آن ماشین می‌تواند کامپیوتر یا موبایل باشد. مثلا در حوزه پزشکی، عمل جراحی روباتیک انجام می‌دهد.»

این کارشناس حوزه هوش مصنوعی گفت: «هوش مصنوعی یک ابرفناوری است که بر همه‌ علوم و فنون و صنایع دیگر سایه‌ می‌افکند. به طور طبیعی رفتار و به اصطلاح تاثیر این تکنولوژی در همه‌ حوزه‌ها خود را نشان داده است؛ از یک حوزه‌ ساده‌تر مانند رسانه، چاپ و ارتباطات گرفته تا حوزه‌های بسیار بسیار پیچیده‌ مانند هوافضا. بنابراین هوش مصنوعی یک فناوری عام هست که در همه‌ حوزه‌ها کاربرد دارد.»

هوش مصنوعی یک ابرفناوری است که بر همه‌ علوم و صنایع سایه‌ می‌افکند | روزی شاهد تولد انسان سایبورگی خواهیم بود

ضیایی‌پرور گفت: «من از آقای دکتر علی اکبر جلالی یک جمله نقل می‌کنم. ایشان استاد تمام دانشگاه علم صنعت بود و اکنون در آمریکا ادامه‌ کار پژوهشی خود را انجام می‌دهد. او در یک نشستی که به صورت آنلاین برگزار می‌شد، به این نکته اشاره کرد که دنیای ۲۰، ۳۰ سال آینده دنیای هوش مصنوعی است و شما در هر رشته‌ای که مشغول به کار هستید، بروید ارتباط هوش مصنوعی را با آن رشته دنبال کنید. یعنی مثلا اگر شما متخصص شعر و ادبیات هستید، ببینید تاثیر هوش مصنوعی در این حوزه در ۲۰ سال آینده چه خواهد بود و این حوزه را دنبال کنید، چرا که این حوزه، حوزه آینده است.»

او در خصوص حرکت دنیا به سمت شکل‌گیری سری فیلم‌های نابودگر (ترمیناتور) نیز گفت: «فیلم‌های علمی تخیلی، رگه‌هایی از مقاصد علمی را در خود دارند. ما به سمت متاورس می‌رویم که کاملا مبتنی بر هوش مصنوعی است. به دنیایی خواهیم رسید که شاهد تولد انسان سایبورگی خواهیم بود که در بدن انسان‌ها تراشه‌هایی قرار می‌گیرد. ما به سمت ترمیناتور شدن حرکت خواهیم کرد. هوش مصنوعی قطعا مسائل را دچار تحول خواهد کرد.»

ضیایی‌پرور در خصوص مهم‌ترین چالش پیش روی هوش مصنوعی در ایران هم گفت: «بزرگ‌ترین چالش در ایران به عقیده من خود دانش هوش مصنوعی است؛ چون یک دانش جدیدی محسوب می‌شود.»

این کارشناس ادامه داد: «مقام معظم رهبری در دیداری که سال گذشته با نخبگان علمی کشور داشتند، تاکید کردند که ما باید در سال‌های آینده جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی دنیا بشویم. خوشبختانه وزارت ارتباطات و پژوشگاه ICT این موضوع را دنبال کردند و اولین  سند هوش مصنوعی کشور را نوشت و منتشر کرد. این سند اکنون در سایت وزارت ارتباطات موجود است، اما باید بگویم که ما هنوز در حد سند هستیم. هنوز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی ما در حوزه‌های مختلف هوش مصنوعی کار نکرده‌اند و توسعه نیافته‌اند.»

او افزود: «حوزه هوش مصنوعی در لبه دانش در «های تک» قرار دارد. موضوع اصلی رقابت بین ابرقدرت‌هاست در زمینه علم و فناوری است. بالاترین سطح فناوری اکنون هوش مصنوعی است و ما در ایران بزرگ‌ترین چالش ما این است که این موضوع را درست درک نکردیم و متخصص آن را نداریم، کار پژوهشی به درستی انجام نداده‌ایم و ما تازه سند آن را نوشته‌ایم.»

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=7976
  • منبع : همشهری آنلاین

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.