12
در پانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک بررسی خواهد شد:

کنش‌گری روابط عمومی مبتنی بر هوش محاسباتی، یادگیرنده، منطق فازی و منعطف نسبت به نظام احتمالات

  • کد خبر : 7570
کنش‌گری روابط عمومی مبتنی بر هوش محاسباتی، یادگیرنده، منطق فازی و منعطف نسبت به نظام احتمالات
سعیدرضا عاملی استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران و عضو کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، در این دوره از همایش به ارائه مقاله‌ای با محوریت روابط‌عمومی هوش مصنوعی و موضوع «کنش‌گری روابط‌عمومی مبتنی بر هوش محاسباتی، یادگیرنده، منطق فازی و منعطف نسبت به نظام احتمالات» خواهد پرداخت.

به گزارش ما آنلاین، به نقل از دبیرخانه کنفرانس روابط‌عمومی، در این مقاله تلاش شده با پرداختن به مفهوم هوش مصنوعی و ویژگی‌های آن بر اهمیت حضور در حوزه‌های ارتباطی به ویژه روابط‌عمومی تاکید شود. همچنین در این مقاله آمده است که وقتی از «روابط‌عمومی هوش مصنوعی» صحبت می‌کنیم در واقع از جایگزین روابط‌عمومی انسانی و طبیعی صحبت می‌شود که قدرت تامین ارتباطات و خدمات روابط‌عمومی و حل مسائل مرتبط با وظایف روابط‌عمومی با همه پهنه‌ها و خدمات کلیدی را دارد.

از دیگر مطالبی که در این مقاله توسط سعیدرضا عاملی ارائه خواهد شد، چهار کارکرد مهم روابط‌عمومی هوشمند است که در واقع هوش‌مصنوعی بر مبنای عقل ریاضی و نظام راهبری الگوریتمی؛ روابط‌عمومی متفاوتی را خلق می‌کند که می‌تواند کارکردهای ویژه‌ای داشته باشد.

در ادامه خلاصه‌ای از این مقاله آورده شده است:

قوام کارکردی و کارآمدی انسان بستگی به هوش و توانایی هوشی او دارد. هوش یکی از مهمرین توانایی‌های ذهنی انسان است که در بردارنده قابلیت‌های متنوعی همچون خوانش و دانش، مراجعه به حافظه، مسئله‌شناسی، حل‌مسئله، برنامه‌ریزی، خلاقیت و نوآوری، یادگیری، یاددهی و برقرار کردن ارتباط بین امور متجانس و غیرمتجانس و اندیشه‌ورزی و عقلانیت است. در واقع علم و دانش و قدرت علم، بستگی به تونائی‌های هوش در درک و کشف دیده‌ها و نادیده‌های ظرفیت‌های هستی است که تا اوج آسمان‌ها و کهکشان‌ها و عمق زمین و دریاها با قدرت محاسباتی دقیق پیش می‌روند و با یافته منطق رگرسیونی، روندها را شناسائی و به گذشته و آینده دست پیدا می‌کند.

تعریف کلاسیک هوش مصنوعی به سال ۱۹۵۵ بازمی‌گردد، زمانی که جان مک کارتی و همکارانش هوش مصنوعی را «رفتار ماشین به گونه‌ای که اگر انسان چنین رفتاری داشته باشد، هوشمند نامیده می‌شود» تعریف کردند و به نوعی بیانی از این پدیده را ارائه دادند. البته زیرساخت هوش مصنوعی منطق ریاضی الگوریتمی است که میراث ابوجعفر محمدبن‌موسی خوارزمی، ستاره‌شناس و ریاضی‌دان ایرانی است که ۱۲ قرن پیش، منطقی ریاضی و قضایای‌شرطی را برای حل مسئله بوجود آورد که خروجی قطعی آن حلِ مسئله بود و مبنای آن نظام عددی است که قدرت فرآیند کردن امور را بر مبنای منطق ریاضی دارد. الگوریتم‌ها مثل موجودات زنده عمل می‌کنند و در واقع هوش معادل سطوحی از هوش انسان را به دنبال می‌آورند. الگوریتم‌ها پایه همه نظامات برنامه‌نویسی هستند و در واقع ریاضیات نوین و زبان برنامه‌نویسی، وام‌دار خوارزمی حکیم پایه‌گذار دانش جبر و ریاضیات جدید و زبان الگوریتم است.

با این نوع نگاه، وقتی از «روابط‌عمومی هوش مصنوعی» صحبت می‌کنیم در واقع از جایگزین روابط‌عمومی انسانی و طبیعی صحبت می‌شود که قدرت تامین ارتباطات و خدمات روابط‌عمومی و حل مسائل مرتبط با وظایف روابط‌عمومی با همه پهنه‌ها و خدمات کلیدی را دارد. در واقع هوش‌مصنوعی بر مبنای عقل ریاضی و نظام راهبری الگوریتمی؛ روابط‌عمومی متفاوتی را خلق می‌کند که می‌تواند چهار کارکرد مهم آن را برجسته نمود.

  • محاسباتی شدن روابط‌عمومی: روابط‌عمومی‌ها مسئولیت‌های متنوع و متعددی دارند که در بسیاری از موارد روابط‌عمومی اقتضائی هستند و مناسبات و رویدادها مبتنی بر خط زمان و مسیر کار آنها را فراهم می‌کند. روابط‌عمومی محاسباتی، لحظه و زمان کار، کنش‌ها و واکنش‌ها، اعلام‌ها و اخطارها و تنوعی از ارتباط با کارکنان و مشتریان و همه ذی نفعان سازمانی، تبریک‌ها و تسلیت‌ها و از همه مهمتر کیفیت رفتار متناسب با گروه‌های ارتباطی متفاوت را تامین می‌کند.
  • روابط‌عمومی یادگیرنده و یاددهنده: فهم حساسیت‌های جامعه انسانی و متناسب با محذورات اجتماعی و علائق و ضدعلائق کاربران عمل کردن و اساسا ثبت کنش و واکنش‌ها و امور تکرار شونده مرتبط با رفتارهای بین فردی و اجتماعی و نوعی «آینه دیگری» شدن در روابط‌عمومی هوشمند قابل تحقق است. روابط‌عمومی هوشمند کار را از کاربران یاد می‌گیرد و در مسیر بعد، ذوق و خواست انسانی را تشخیص می‌دهد و مطابق آن عمل می‌کند.
  • روابط‌عمومی منطبق بر منطق فازی: منطق فازی امکان تدرج در کنش و رفتار ماشینی را فراهم می‌کند. روابط در این منطق دیگر صرفا یک روابط‌عمومی «خیر و بلی» نیست، بلکه می‌تواند تدرجی از میزان موافقت و عدم موافقت و یا موافقت مشروط و مخالفت مشروط را فراهم کند. ذهن ما از منطق فازی برخورد است و هوش برخواسته از ذهن انسانی نیز با همین منطق قابل برنامه‌ریزی الگوریتمی است.
  • انعطاف رفتار بر مبنای نظام احتمالات: انعطاف کنش و واکنش مبتنی بر منطق استقرایی و قیاسی بخشی از توان هوش مصنوعی است که برگرفته از توانائی هوش انسانی است. این انعطاف و باز بودگی رفتاری می‌تواند به درک و دریافت دیگران عمق بیشتری بدهد و حتی در نظام‌های صنعتی و پیوند خوردن دیوایس‌ها به اشیاء، اطلاعات، فرآیندها و انسان‌ها و از همه مهمتر تامین سلامت زندگی و صیانت و حفاظت از سلامت انسان و طبیعت، گام ریز و در عین حال اقدام پذیری انجام دهد.

هوش مصنوعی همانند هوش طبیعی، موضوع خدمات صالح و خدمات فاسد است. مسیر هوش مصنوعی در عرصه ارتباطات و روابط‌عمومی نیازمند یک هدف آرامش بخش، تمدن‌ساز و زندگی سالم و صالح است.

 

پانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع اصلی «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط‌عمومی فراگیر» یکم بهمن ۱۴۰۱ در هتل المپیک تهران برگزار خواهد شد.

سیدغلامرضا کاظمی‌دینان رئیس شورای سیاست‌گذاری، محمد سلطانی‌فر رئیس کمیته علمی، سعیدرضا عاملی، یونس شکرخواه، داوود زارعیان، حسن بشیر، شهیندخت خوارزمی و حمید ضیایی‌پرور اعضای کمیته علمی این دوره همایش را تشکیل می‌دهند و بهروز تقی‌پور دبیر پانزدهمین همایش «روابط‌عمومی الکترونیک» خواهد بود.

علاقه‌مندان به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن۰۲۱۸۸۳۵۶۷۳۲ تماس حاصل نمایند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=7570
  • منبع : همایش روابط عمومی الکترونیک

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.