5

گذشتهٔ پشت‌ِ‌ سر و آیندهٔ پیشِ‌ رو

  • کد خبر : 8948
گذشتهٔ پشت‌ِ‌ سر و آیندهٔ پیشِ‌ رو
«مقدمه‌‌ای بر فضا- زمان» نوشته روبر مک کارتر و یوهانی پالاسما با ترجمه اشکان قشقایی از جمله مطالب شماره‌ ۱۵۶ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» است.

به گزارش ما آنلاین، «مقدمه‌‌ای بر فضا- زمان» نوشته روبر مک کارتر و یوهانی پالاسما با ترجمه اشکان قشقایی از جمله مطالب شماره‌ ۱۵۶ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» است. مطلبی که در بخشی از آن چنین می‌خوانیم:

◾️ به نظر می‌رسد که درک رایج روزمره ما از زمان تحت سیطره علم از هم می‌پاشد. امروزه چندین نظریه بسیار متفاوت درباره زمان در فیزیک وجود دارد. در هنرهای وابسته به ادبیات و سینما، زمان کاملا قابل قالب‌گیری شده و برگشت‌پذیر تلقی می‌شود.

◾️ مقیاس‌های زمانی بسیار متفاوتی مطرح است مانند زمان کیهانی، زمان زمین‌شناسی، زمان تکاملی، زمان فرهنگی و زمان تجربی انسان.

◾️ همه می‌دانند که زمان تجربی بسته به موقعیت انسانی و افق تجربه یا انتظار که اندازه‌گیری مدت زمان را فراهم می‌کند؛ چه‌قدر می‌تواند متفاوت باشد.

◾️ همان‌طور که اختراع تلسکوپ و میکروسکوپ درک قلمرو فضا را گسترش داد، ابزارهای عکاسی و سینمایی هم کاهش سرعت، توقف یا سرعت‌دادن به زمان را در پی داشتند و درک زمان را تغییر دادند.

◾️ در سال‌های اولیه قرن بیستم نویسندگان، شاعران، نقاشان، مجسمه‌سازان و معماران مترقی به طور یکسان ایده‌های مجسم و ایستا را کنار گذاشتند. فضای بیرونی و مسیر بسته زمان خطی که با بازنمایی چشم‌انداز و روایت خطی تعریف می‌شد، وارد واقعیت تجربی پویای ادراک و آگاهی انسان شد و فضا‌ و زمان، واقعیت‌ و رویا و فعلیت‌ و حافظه درهم آمیخته‌ شد.

◾️ امروز، ما حتی وضعیت بدنی خود را نسبت به جریان زمان تغییر داده‌ایم؛ یونانی‌ها می‌دانستند که آینده از پشت سرشان می‌آید و گذشته در مقابل چشمانشان به عقب می‌رود اما ما روی خود را به سوی آینده چرخانده‌ایم و گذشته پشت سر ما ناپدید می‌شود.

شماره ۱۵۶ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به مدیرمسئولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی در ۷۶ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است. نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را می‌توانید از دی‌جی‌کالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید و برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8948
  • نویسنده : روبر مک کارتر و یوهانی پالاسما با ترجمه اشکان قشقایی
  • منبع : شماره ۱۵۶ ماهنامه «مدیریت ارتباطات»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.