6

گسترهٔ تنوع مخاطب بهانهٔ دستکاری واقعیت

  • کد خبر : 8942
گسترهٔ تنوع مخاطب بهانهٔ دستکاری واقعیت
صداقت یکی از پایه‌های اصول اخلاقی و به عبارتی سرآمدترین آن‌ها، همواره در رأس مسائلی قرار می‌گیرد که برای زیست اخلاقی لازم‌اند. در این میان، مبلغان دینی و مذهبی به مثابه معلمان ارزش‌های اخلاقی از جمله مهم‌ترین افرادی هستند که می‌توانند با به تصویر کشیدن عینی صداقت، زمینه شکل‌گیری‌اش را در مخاطبان خود نیز به وجود بیاورند.

به گزارش ما آنلاین، مصطفی سلیمانی، پژوهشگر دین در شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» در مطلبی با عنوان «راستیآزمایی تبلیغ دین در دوراهیهای اخلاقی» از چالشهای اساسی یک مُبلغ، چیستی تبلیغ و کیستی مُبلغ، ماهیت تبلیغ، چیستی صداقت، چیستی دوراهیهای اخلاقی، علت‌های بی‌صداقتی مبلغ، دوراهی مصالح شخصی و مصلحت عمومی، دوراهی خاصیت تبلیغ و حقیقت دین، دوراهی نگاه تک‌بُعدی و جامع‌‌بودن دین و دوراهی تخصص‌گرایی و نگاه سطحی به همۀ امور نوشت.

در بخشی از متن نوشته شده توسط او چنین می‌خوانیم:

◾️ انسان امروز به دلیل پیشرفت سرسام‌آور فناوری بیشتر از هر عصر دیگری به بحران هویت دچار است و آگاهانه یا ناآگاهانه برای بازپس‌گیری هویت خود به سمت ارزش‌های اخلاقی گرایش یافته‌است.

◾️ صداقت یکی از پایه‌های اصول اخلاقی و به عبارتی سرآمدترین آن‌ها، همواره در رأس مسائلی قرار می‌گیرد که برای زیست اخلاقی لازم‌اند. در این میان، مبلغان دینی و مذهبی به مثابه معلمان ارزش‌های اخلاقی از جمله مهم‌ترین افرادی هستند که می‌توانند با به تصویر کشیدن عینی صداقت، زمینه شکل‌گیری‌اش را در مخاطبان خود نیز به وجود بیاورند.

◾️ با این همه آموزش‌های تبلیغی از آنجا که با طبقات مردم از عامه تا فرهیخته مواجه اند، همواره نیازمند نوعی دستکاری در واقعیت‌ها هستند و از این منظر، مبلغ و معلم مذهبی را به بی‌صداقتی دچار می‌کنند که نه تنها اسباب گریز و بی‌اعتنایی مخاطبان آن‌ها را فراهم خواهد آورد، بلکه خودشان را هم گرفتار کشمکش‌های درونی و چالش‌های بیرونی می‌کند.

◾️ اگرچه مبلغان متخصص و کارآزموده می‌توانند در دوراهی‌های پیچیده و پرابهام همواره با اتکا به تجربیات خود به کارهای غیر رایج دست بزنند که بعدها عقلا و متخصصان نیز عملکرد آنها را رد نکنند اما از آنجا که چنین اجتهادهایی نیازمند قدرت فکری و تحلیل‌های جدی است و غالب مبلغان از این دایره خارج هستند، تبیین چنین دوراهی‌هایی برای مواجهه آگاهانه با آنها بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به مدیرمسئولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی در ۷۶ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است. نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را می‌توانید از دیجی‌کالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید و برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8942
  • نویسنده : مصطفی سلیمانی، پژوهشگر دین
  • منبع : شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.