به گزارش ما آنلاین، مصطفی سلیمانی، پژوهشگر دین در شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» در مطلبی با عنوان «راستیآزمایی تبلیغ دین در دوراهیهای اخلاقی» از چالشهای اساسی یک مُبلغ، چیستی تبلیغ و کیستی مُبلغ، ماهیت تبلیغ، چیستی صداقت، چیستی دوراهیهای اخلاقی، علتهای بیصداقتی مبلغ، دوراهی مصالح شخصی و مصلحت عمومی، دوراهی خاصیت تبلیغ و حقیقت دین، دوراهی نگاه تکبُعدی و جامعبودن دین و دوراهی تخصصگرایی و نگاه سطحی به همۀ امور نوشت.
در بخشی از متن نوشته شده توسط او چنین میخوانیم:
◾️ انسان امروز به دلیل پیشرفت سرسامآور فناوری بیشتر از هر عصر دیگری به بحران هویت دچار است و آگاهانه یا ناآگاهانه برای بازپسگیری هویت خود به سمت ارزشهای اخلاقی گرایش یافتهاست.
◾️ صداقت یکی از پایههای اصول اخلاقی و به عبارتی سرآمدترین آنها، همواره در رأس مسائلی قرار میگیرد که برای زیست اخلاقی لازماند. در این میان، مبلغان دینی و مذهبی به مثابه معلمان ارزشهای اخلاقی از جمله مهمترین افرادی هستند که میتوانند با به تصویر کشیدن عینی صداقت، زمینه شکلگیریاش را در مخاطبان خود نیز به وجود بیاورند.
◾️ با این همه آموزشهای تبلیغی از آنجا که با طبقات مردم از عامه تا فرهیخته مواجه اند، همواره نیازمند نوعی دستکاری در واقعیتها هستند و از این منظر، مبلغ و معلم مذهبی را به بیصداقتی دچار میکنند که نه تنها اسباب گریز و بیاعتنایی مخاطبان آنها را فراهم خواهد آورد، بلکه خودشان را هم گرفتار کشمکشهای درونی و چالشهای بیرونی میکند.
◾️ اگرچه مبلغان متخصص و کارآزموده میتوانند در دوراهیهای پیچیده و پرابهام همواره با اتکا به تجربیات خود به کارهای غیر رایج دست بزنند که بعدها عقلا و متخصصان نیز عملکرد آنها را رد نکنند اما از آنجا که چنین اجتهادهایی نیازمند قدرت فکری و تحلیلهای جدی است و غالب مبلغان از این دایره خارج هستند، تبیین چنین دوراهیهایی برای مواجهه آگاهانه با آنها بسیار ضروری به نظر میرسد.
شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به مدیرمسئولی امیر عباس تقیپور و سردبیری علی ورامینی در ۷۶ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است. نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را میتوانید از دیجیکالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید و برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.