14

ضرورت مدیریت آموزشی

  • کد خبر : 7734
ضرورت مدیریت آموزشی
آموزش و پرورش بهترین وسیله برای ایجاد تغییر ارزش‌ها و رفتارها به شمار رفته و باعث می‌شود که افراد به تناسب استعداد و رغبتی که دارند برای انجام خدمت‌های اجتماعی و اقتصادی و کسب مشاغل و در نتیجه آسایش فردی مهیا شوند. از این رو از آغاز قرن اخیر هیچ کشوری بدون توسعه در موسسات آموزشی و مدیران آموزشی تحصیل‌کرده و مجرب مراحل توسعه و پیشرفت را طی نکرده است.

به گزارش ما آنلاین، قربانعلی تنگ‌شیر مدرس دانشگاه در یادداشتی که با عنوان «ضرورت مدیریت آموزشی» نوشته و در اختیار ماآنلاین قرار داده است به اهمیت آموزش و پرورش در پیشرفت یک کشور پرداخته است.

در ادامه مشروح این یادداشت را می‌خوانید:

امروز عصر مدیریت و رهبری است و موفقیت نهادها و سازمان‌ها تا حد زیادی به کارایی و اثربخشی مدیریت بستگی دارد. ساخت نظام آموزشی هر کشوری در برگیرنده مجموعه‌ای از نیازهای سازمان‌های رسمی آن کشور بوده و عملکرد نظام آموزش و پرورش که مدیران آموزشی اداره آن را برعهده دارند نه تنها از نظر پیشرفت اقتصادی اجتماعی مهم است بلکه از نظر تاثیری که بر تحرک شغلی و انتظارات دارد از اهمیت تعیین‌کننده‌ای برخوردار است.

همچنین آموزش و پرورش بهترین وسیله برای ایجاد تغییر ارزش‌ها و رفتارها به شمار رفته و باعث می‌شود که افراد به تناسب استعداد و رغبتی که دارند برای انجام خدمت‌های اجتماعی و اقتصادی و کسب مشاغل و در نتیجه آسایش فردی مهیا شوند. از این رو از آغاز قرن اخیر هیچ کشوری بدون توسعه در موسسات آموزشی و مدیران آموزشی تحصیل‌کرده و مجرب مراحل توسعه و پیشرفت را طی نکرده است.

در هر جامعه‌ای پرورش نیروهای فرهیخته منطبق با ارزش‌های اجتماعی،فرهنگی، دینی و سیاسی جز اهداف کلی آموزش و پرورش می‌باشد به منظور دستیابی به اهداف و توانایی‌های مدیریت آموزشی از روش‌های متنوعی یاری می‌گیرند.

مدیریت آموزش یعنی شناخت آموزش واقعی جامعه جهت رسیدن به اهداف آموزشی کشور در جهت تامین نیازهای پرورش استعداد‌های علمی و درخشان جامعه و کمک به:

-اصلاح و بهبود فرآیند آموزشی

-رسیدن به اهداف کلیه تعلیم و تربیت با استفاده از سیستم مدیریت آموزش

– تشخیص نیازها و حل مشکلات دانشپذیران

– ایجاد زمینه‌های مدیریت مشارکتی در هر سازمان آموزشی

– استفاده بهینه از سامانه مدیریت آموزش الکتریکی

– ایجاد زمینه کشف و بروز استعدادهای فرا گیران به مدد سیستم مدیریت یادگیری

– شناساندن و تفهیم هدف‌های تعلیم و تربیت به مدرسان و کارکنان مراکز و موسسات آموزشی باآموزش اینترنتی -اصلاح و بهبود آموزش و پرورش از طریق آموزش آنلاین رایگان

مهارت‌های سه گانه مستقیم مدیریت آموزش:

به صورت فنی، انسانی، ادراکی طبقه بندی شده است.

مهارت فنی: یعنی دانایی و توانایی در انجام وظایف خاص در رفتار و فعالیت ‌ها است.

مهارت انسانی :یعنی قدرت کار کردن با مردم در انجام کارها به وسیله آنان است به کمک روانشناسی و مردم شناسی مهارت ادراک: توانایی درک پیچیدگی‌های کل سازمان و تصور اینکه همه سازمان‌ها یک سیستم هستند .

مدیریت آموزشی :یعنی مدیریت و رهبری در سیستم‌های آموزشی و هر دو هم مهم هستند.

یک مدیر آموزشی موفق با آگاهی و اعتماد به نفس، افراد و سازمانها را به سمت اهداف مورد نظر هدایت می‌کند.

 

قربانعلی تنگ شیر

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=7734

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.