10

فناوری‌های نوین مالی و اقتصاد آینده

  • کد خبر : 8172
فناوری‌های نوین مالی و اقتصاد آینده
یک کارشناس اقتصادی معتقد است: صنعت بانکداری در ایران پیشرفت‌هایی داشته ولی در مقایسه با صنعت بانکداری جهانی نیازمند تغییرات چشمگیری در پلتفرم‌های کسب و کار است و این امر متاسفانه هنوز رخ نداده و نیازمند این است که قانون‌گذاران و مدیران ارشد نظام بانکی نسبت به فن‌آوری‌های نوین مالی دیدی متفاوت داشته باشند.

به گزارش ماآنلاین، ولی‌اله آقایارزاده _کارشناس اقتصادی_ در یادداشتی که با عنوان «فناوری‌های نوین مالی و اقتصاد آینده» در اختیار این رسانه قرار داده است، به فناوری‌های نوین و فین‌تک‌ها اشاره کرده و در ادامه فرصت‌هایی که این تکنولوژی در حوزه‌های مختلف بازار سرمایه به وجود آورده است، می‌پردازد.

در ادامه متن کامل این یادداشت آورده شده است:

تکنولوژی باعث تغییرات اساسی در همه زمینه‌های زندگی و کسب و کارها شده است. بازارهای مالی هم تحت تاثیر همین عوامل با تغییرات و تحولات اساسی روبرو است. بررسی فناوری‌ها در بازارهای مالی امری ضروری برای کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند است. فناوری‌های نوین مالی یا به اصطلاح فین‌تک‌ها تغییراتی در بخش‌های مختلف بازارهای مالی ایجاد نموده و با ظهور نسل جدید و توسعه ابزارهای قابل حمل و دسترسی به اینترنت، سرعت وقوع تحولات در این بخش بیشتر شده است.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی خدمات مالی و بانکی نیز همانند سایر صنعت‌ها در حال تغییر است. صنعت بانکداری در ایران پیشرفت‌هایی داشته ولی در مقایسه با صنعت بانکداری جهانی نیازمند تغییرات چشمگیری در پلتفرم کسب و کار است و این امر متاسفانه هنوز رخ نداده و نیازمند این است که قانون‌گذاران و مدیران ارشد نظام بانکی نسبت به فن‌آوری‌های نوین مالی دیدی متفاوت داشته باشند.

از جمله فن‌آوری‌های نوین مالی می‌توان به فین‌تک و ارزهای دیجیتال اشاره کرد. فین‌تک‌ها و ارزهای دیجیتال می‌توانند شروعی برای عصر جدید خدمات مالی مبتنی بر فن‌آوری باشند که بانک‌های کشور با بهره‌گیری از این دو فن‌آوری نوین مالی ظرفیت و پتانسیل آن را دارند که اکو سیستم بانکی را به نفع مشتریان تغییر دهند.

بانک‌های سنتی به کمک فین‌تک‌ها قادر خواهند بود که سریع‌تر و کارآمدتر عمل کنند و محصولات جدیدی را معرفی، فرآیندها را آسان‌تر و حس رضایت را در مشتریان افزایش دهند و در نتیجه درآمد خود را نیز افزایش دهند. از سویی توجه بانک مرکزی به نوآوری‌های مالی در جهت حرکت بانک‌ها و موسسات مالی به سمت همکاری با فین‌تک‌ها و در نتیجه بهبود عملکرد مالی بانک‌ها است.

ورود شرکت‌های فین‌تک به عرصه رقابت با بانک‌ها بسته به نوع رابطه آنها هم می‌تواند از نقش و اهمیت بانک‌های امروزی بکاهد و هم به آنها کمک کند تا خدمات بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر به مشتریان ارائه دهد. بانک‌ها برای انجام این امر می‌بایست متناسب با استراتژی‌های داخلی خود تصمیم بگیرند که شرکت‌های فین تک را تهدید یا فرصت بدانند.

اگر بخواهیم تعریفی کوتاه و اجمالی از فین‌تک داشته باشیم، تکنولوژی مالی یا فین‌تک‌ها در گذشته محدود به موسسات مالی مخصوصا بانک‌ها بود ولی امروزه به هر نوآوری تکنولوژیک در بخش مالی هم گفته می‌شود. از دیدی دیگر به شرکت‌هایی که از تکنولوژی برای درآمدزایی از طریق ارائه خدمات مالی به مشتریان به طور مستقیم یا از طریق شریک شدن در نهادهای مالی سنتی استفاده می‌کنند، شرکت‌های فین‌تک گفته می‌شود و امروزه بیش از ۱۲۰۰ شرکت فین‌تک در جهان وجود دارد.

تا به امروز ۹ جریان تکنولوژیکی که نوآوری در حوزه فناوری مالی را پشتیبانی و حمایت می‌کنند، شروع به فعالیت کرده‌اند که عبارتند از: قراردادهای هوشمند، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بلاکچین، تکنولوژی رایانش ابری، فرآیند RPA یا خودکارسازی روباتیک، برونی‌سازی خدمات و فرآیند و در نهایت تحلیل‌های پیشرفته است.

فرصت‌هایی که این ۹تکنولوژی در حوزه‌های مختلف بازار سرمایه بوجود آورده‌اند عبارتند از: کنترل مالی، رعایت مقررات، سرویس‌دهی به مشتری، مدیریت کسب و کار، مدیریت داده، بخش حقوقی و منابع انسانی، فناوری اطلاعات، معاملات، عملیات پس از معامله، کنترل و مدیریت ریسک. همه این تکنولوژی‌ها باعث بوجود آمدن کسب و کارهای جدیدی شده که خود این کسب و کارها شرکت‌های دانش بنیان را در بازار سرمایه ایجاد کرده‌اند.

اپلیکیشن‌های احراز هویت، شرکت‌های پردازش اطلاعات مالی و غیره نمونه‌هایی از ظهور تکنولوژی مالی جدی است که علاوه بر ایجاد بهره‌وری اقتصادی باعث بوجود آمدن کسب و کارهای جدید و متفاوت هستند و تلاش دولت‌ها برای فرآهم کردن زیر ساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و کوتاه‌تر کردن مسیر قانونی برای ایجاد این کسب‌وکارها حائز اهمیت است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8172

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.