4

گزارش کامل برگزاری شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک

  • کد خبر : 9195
گزارش کامل برگزاری شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک
شانزدهمین همایش روابط‏‌عمومی الکترونیک با بزرگداشت هادی خانیکی و پرداختن به جدی‌ترین مسئله فناوری روز همراه بود

شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع «هوش مصنوعی؛ کاربردها، فلسفه و تکنولوژی»، روز شنبه ۲۸ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ با ارائه مقالات و سخنرانی‌هایی در این‌ خصوص توسط متخصصان این حوزه، در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار شد. در این همایش که با سخنرانی سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، رئیس‌کل باشگاه مدیریت ارتباطات یونسکو-ایران و رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش روابط‌عمومی الکترونیک آغاز شد، مؤلفان ۱۰ عنوان مقاله مرتبط با موضوع همایش، به ارائه مقالات خود پرداختند. در بخشی از مراسم ابتدایی این همایش بهروز تقی‌پور، دبیر شانزدهمین همایش روابط‌عمومی به ارایه گزارشی از روند شکل‌گیری این همایش و برخی از اقدامات انجام شده طی دورهای گذشته پرداخت. قرائت بیانیه کمیته علمی توسط محمد سلطانی‌فر، رئیس کمیته علمی همایش، دیگر بخش مراسم آغازین این همایش بود.

تقدیر و تشکر از مولفان سه عنوان مقاله و مدیران حامی روابط‌عمومی روابط‌عمومی

از جمله اتفاقات رخ داده در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک تقدیر و تشکر از ارائه‌دهندگان سه عنوان مقاله بود. طی این رویداد از ثمین خبازمبشر برای نگارش مقاله «به کارگیری ابزارها و مدل‌های رضایت‌سنجی آنلاین در روابط‌عمومی عصر پسادیجیتال»، از امیرعلی خلج برای نگارش مقاله «ابعاد فلسفی و انسان‌شناختی ظهور و کاربری هوش مصنوعی» و از حجت عبدالهی‌پور برای نگارش مقاله «هوش مصنوعی و ملاحظات اخلاقی» تقدیر و تشکر شد. تقدیر و تشکر از مدیران حامی روابط‌عمومی نیز بخش دیگری از این مراسم بود و طی آن از علی‌محمد زنگانه، استاندار استان گلستان به عنوان استاندار حامی روابط‌عمومی، پرهام رضایی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز به عنوان مدیر حامی روابط‌عمومی و مجتبی نظری، به عنوان مدیر پیشکسوت روابط‌عمومی تقدیر و تشکر شد.

۱۰ مقاله ارائه‌شده در همایش شانزدهم

نخستین مقاله ارائه‌شده در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک، مقاله‌ای با عنوان «تاثیرات هوش مصنوعی بر آینده ارتباطات تصویری» بود که توسط مریم سلیمی، دکترای علوم ارتباطات، ارائه شد. او در بخشی از ارائه خود گفت: «هوش مصنوعی عمده حوزه‌های بصری و مرتبط با آن را متأثر کرده و با تحولات و تغییراتی مواجه ساخته و این تحولات به‌طور روزافزونی ادامه دارد. میزان تأثیر از هوش مصنوعی در حوزه‌های بصری به عواملی مرتبط است که بخشی از آن به میزان تخصصی بودن آن حوزه و سطح وابستگی‌اش به نقش عامل انسانی بستگی دارد. تأثیر هوش مصنوعی در ابعاد فنی و تأثیر بر روندها و فرآیندها بیشتر است و هنوز در حوزه‌هایی مرتبط با بحث خلاقیت، مرتبط با مسائل احساسی و عاطفی، مسائل نیازمند به درک انسانی و… دارای تأثیرات کمتری بوده است. بخش زیادی از بهره‌گیری و تأثیرپذیری و کاربردهای آن به ویژگی‌ها و قابلیت‌های هوش مصنوعی بازمی‌گردد. (ساده‌سازی و خودکارسازی فرآیندها، تسهیل و سرعت‌بخشی به انجام امور) و… در حوزه آینده شغلی، عمده نگاه‌ها در حوزه‌های مختلف بصری بر تعامل و مشارکت و همزیستی بین انسان و هوش مصنوعی و نقش مکمل این دو در خلق آثار بصری، انجام امور خلاقانه، بازتعریف مفاهیم این حوزه و… است. بر ضرورت همگامی هنرمندان با تحولات فناوری و هوش مصنوعی و ارتقای مهارت‌ها (از جمله پرامپت‌نویسی( و تبدیل شدن آن‌ها به افرادی با مهارت‌های بین‌رشته‌ای تأکید می شود. متأثر از هوش مصنوعی نقش هنرمندان از سطح خالق صرف به سطوح نظارتی، راهبری، استراتژیک و… ارتقا یافته و می‌یابد.»

سلیمی با اشاره به ژانر جدیدی با عنوان «هنر هوش مصنوعی» یا «هنر هوش مصنوعی مولد» از اختلاف‌نظرهایی که در خصوص آن و تعیین مرزهایش با هنر مولد وجود دارد گفت و ادامه داد: «بحث هنر سایبورگ با توجه به تحولات نفوذ در مغز به یاری تراشه‌ها و…. مجدداً قوت گرفته است. افزایش نگرانی‌ها از مسائل اخلاقی، تعصبات، سوگیری، تبعیض‌ها، بحث اصالت، حق‌مولف، کپی‌رایت و… و افزایش تولید تصاویر و ویدئوهای جعلی و… همزمان با توسعه هوش مصنوعی از جمله مباحث مطرح‌شده دیگر است. تحولات حوزه‌های بصری در آینده تعامل انسان در حرکت به سمت ارتباطات راه دور موثرند. درمجموع هوش مصنوعی به ویژه در حوزه‌های بصری دارای مزایای بسیار و در عین حال تهدیدهایی است که بعضاَ نیازمند تدوین قوانین و نظارت‌های لازم هستند.»

دومین مقاله ارائه شده در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک مقاله «جابه‌جایی اقتدار از انسان به ماشین»، تالیف محمد سلطانی‌فر ارائه بود. مقاله‌ای که نویسنده آن اعتقاد داشت، هوش مصنوعی در مسیر جابه‌جایی قدرت از انسان به ماشین است و این تغییرات نه‌تنها در مسیر تداومی نیستند بلکه در یک تحول، انقلاب و حتی جابه‌جایی کامل از انسان به ماشین حرکت می‌کنند. او در بخشی از ارائه خود با اشاره به ظهور پدیده AI و مطرح‌شدن این نگرانی جدی که آینده بشریت به کدامین سو حرکت می‌کند، افزود: «در حوزه‌های مختلف ربات‌ها و AI نقش کاستن اقتدار از انسان را کلید زده است. در حوزه‌هایی مثل رانندگی، خلبانی، واسطه‌گری، بانکداری، مهندسی، پزشکی، آموزش، فروشندگی، روابط‌عمومی‌ها، خبرنگاری و نویسندگی ((GPT chat روزنامه و کتاب و حتی رادیو و TV و  هولوگرام %۶۰ مشاغل فعلی از بین می‌رود. در حوزه نظامی‌گری ربات‌ها جایگزین سربازان، پهپادها جایگزین خلبان‌ها، هارپ جایگزین بمب‌ها و توپخانه‌ها و لیزر جایگزین گلوله می‌شود و…»

او در پاسخ به این که در چنین وضعیتی چه کار باید کرد؟ ادامه داد: «دوران انتخاب گذشته است و فرصت آن نیز وجود ندارد. ما نه فرصت انتخاب داریم و نه مخالفت‌ها باعث تغییر مسیر جهان می‌شود. معنای مسئولیت اجتماعی تغییر کرده، امروز مسئولیت اجتماعی تشویق و سرعت بخشیدن به مسیر تکنولوژی است. اگر تأثیرگذار نباشیم مجبور به تأثیرپذیرشدن خواهیم بود. تکنولوژی منتظر تعلل و یا مخالفت کسی نمی‌ماند. خطر، تهدید، فرصت و قوت همه وجود دارد. تهدید از آن کسانی است که خود را تحدید می‌کنند. به سرعت گذشته را فراموش کنیم و یا از آن به عنوان چراغی برای آینده استفاده کنیم. سنت‌ها نباید دست ما را ببندد. آواتارها امتداد بدن انسان هستند. نترسیم از این که به پاهای تاول‌زده خود بگوئیم راه را اشتباه رفته‌ایم. راه اشتباه رفته را برگردیم. جرأت بیان اینکه در این مسیر اشتباه کرده‌ایم را داشته باشیم. شک کنیم و اگر به اشتباهات خود رسیدیم بلافاصله اصلاحشان کنیم و هزینه آن‌هارا بپذیریم. از هوش مصنوعی نترسیم، آن را در آغوش بگیریم. مخالفت‌ها راه به جایی نمی‌برد. نترسیم. انسانیت از بین نمی‌رود، ممکن است انسانیت تقویت شود. در تولید محتوی در GPT Chat  حضور فعال داشته باشیم. هوش مصنوعی به ما می‌گوید آن‌چه تاکنون در PRها انجام داده‌ایم، دیگر راه‌گشا نیست. در همه رفتارهای سنتی و افکار سنتی و تکنولوژی‌ها و آدم‌های سنتی بگوئیم قصد تغییر اساسی داریم.»

سومین مقاله با عنوان؛ «کاربرد هوش مصنوعی مولد در روابط‌عمومی» توسط حمیدضیایی‌پرور ارائه شد. در این مقاله به برخی از فناوری‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی مولد و کاربرد آنها در روابط‌عمومی پرداخته شد. او هوش مصنوعی مولد را شاخه‌ای از هوش مصنوعی نامید که در آن ماشین‌ها می‌توانند به طور مستقل محتوای جدید و منحصربه‌فرد ایجاد کنند. او همچنین پیاده‌سازی‌ چت‌بات‌ها‌: برای‌ خدمات ‌مشتریان ‌و ‌کال‌سنتر، استقرار ‌مدل‌های ‌جعل ‌عمیق‌ برای‌ تقلید ‌از ‌افراد ‌و ‌حتی ‌تقلید‌ از ‌برخی ‌افراد ‌خاص، بهبود ‌و ‌پیشرفت‌ صنعت‌ دوبله‌: در‌ سینما‌، تلویزیون ‌و ‌محتوای‌ آموزشی‌ به‌ زبان‌های‌ مختلف، پاسخ‌ به‌ ایمیل‌ها‌، ساخت ‌پروفایل ‌برای ‌دوست‌یابی‌، نوشتن‌ رزومه‌ و‌ مقاله‌های‌ پژوهشی، ایجاد ‌آثار ‌هنری ‌واقع‌گرایانه‌: با‌سبک ‌و ‌استایل ‌خاص، تولید و ‌ادیت ‌محتوا ‌در ‌سراسر‌ رسانه‌ها‌: مانند ‌متن‌، ویدئو‌، صوت‌ و‌ تصویر، برنامه‌نویسی ‌و ‌کد‌نویسی، تولید شعر، داستان، لطیفه، سناریو، تولید مقاله، کتاب، تحقیق، تولید محتوای متنی، فیلم، عکس، انیمیشن، کارتن، ویدئو، خلق نقاشی‌های هنری، پوستر، طراحی گرافیکی، استفاده از نسخه شبیه‌سازی شده بازیگران یا دوبلورها در استودیوهای فیلم‌سازی، استفاده از نسخه صدا و تصویر هنرمندان، سیاستمداران، شخصیت‌ها و بستگان فوت‌شده و… را به عنوان  کاربردهای اصلی هوش مصنوعی مولد برشمرد.

در ادامه بهزاد حسین‌عباسی به ارائه مقاله «معرفی ابزارهای کاربردی هوش مصنوعی» پرداخت و از این گفت که فعلاً در حال هضم عملکرد این ابزارها هستیم و به‌زودی مسیر این نرم‌افزارها از تغییر چهره، رنگ، لباس و کارهای جذاب فانتزی به‌سمت مدیریت زندگی عوض خواهد شد. او از چت‌بات‌های هوش مصنوعی، تبدیل تصویر به متن، متن به تصویر، متن به ویدئو و صدا، صدا به متن، موشن‌گرافی و عکس به زیرنویس به عنوان ابزارهای هوش مصنوعی مولد نام برد و به معرفی نحوه استفاده از چت بات چت GPT، پرامت‌نویسی برای هوش مصنوعی، Bard Google بهترین چت ربات هوش مصنوعی برای ایجاد نوشتار، چت بات Copilot، چت‌بات ایده‌پردازی سریع AI Perplexity، Jasper بهترین ربات چت هوش مصنوعی برای مشاغل پرداخت.

دیگر مقاله‌ ارائه‌شده در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک «به‌کارگیری ابزارها و مدل‌های رضایت‌سنجی آنلاین در روابط‌عمومی عصر پسادیجیتال»، تالیف ثمین خبازمبشر بود. او از عصر روابط‌عمومی بر پایه رسانه‌های چاپی و رادیویی، مطبوعات، رادیو، تلویزیون و ارتباطات یک طرفه با مخاطبان به عنوان ویژگی‌های عصر کلاسیک نام برد. به شروع با ظهور اینترنت و فناوری‌های دیجیتال، روابط‌عمومی به دنبال ارتباط دو طرفه از طریق وب سایت‌ها، ایمیل و وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی و امکان ارائه بازخورد مشتریان و مخاطبان به عنوان ویژگی‌های عصر دیجیتال اشاره کرد. خبازمبشر، روابط‌عمومی به دنبال ایجاد تجربه همه‌جانبه مشتری برای جمهوریت هدف، استفاده از هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و ایجاد تجربیات کاربری همه‌جانبه و شخصی‌سازی‌شده ویژگی‌های عصر پسادیجیتال دانست.

ششمین مقاله ارائه‌شده در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک «تلفات زلزله قابل پیشگیری است: اگر گسل‌های سازمان خود را با هوش مصنوعی شناسایی کنید»، تالیف امیرحسین عسگری بودند. او از هرگونه شرایط غیرمنتظره یا مشکلی که می‌تواند بر تصویر، اعتبار یا سودآوری یک سازمان تاثیر منفی بگذارد و باعث بروز تنش در ارتباط بین سازمان و مخاطبان یا ذی‌نفعانش شود به عنوان تعریف بحران یاد کرد. به عقیده او منشاء بحران می‌تواند اختلالات نرم‌افزاری و هک‌های سایبری، بحران‌های مالی و اقتصادی، حوادث طبیعی و انسان‌ساخت، بحران‌های مربوط به سلامت و امنیت، مسائل نظامی و سیاسی، تحریم و آثار آن، رسوایی‌ها و مشکلات اخلاقی و مسائل مربوط به کیفیت و ایمنی محصول باشد. او با ارائه چک‌لیستی شامل مراحل پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران به شرح این مراحل پرداخت. او با اشاره به آن‌چه باید در مرحله پیش از بحران صورت بگیرد از تشخیص تصویر سازمان در افکار عمومی و پیدا کردن گسل‌های بحران‌خیز، به‌کارگیری سامانه سوشال لیسنینگ جهت تسلط بر رسانه‌ها و افکار عمومی، تعیین و تشکیل تیم مدیریت بحران شامل افراد کلیدی و متخصص، تدوین پلن جامع مدیریت بحران، شامل سناریوهای مختلف بحرانی، مانورهای آمادگی و دوره‌های آموزشی برای همکاران به خصوص برای ساعات اولیه بحران و ایجاد فهرست (بانک داده) ارتباطی شامل خبرنگاران، رسانه‌ها و اینفلوئنسرهای حوزه کاری‌ یاد کرد. همچنین به فعال‌سازی تیم مدیریت بحران و مرکز کنترل، ارزیابی فوری و به‌هنگام میزان فراگیری بحران، واکنش سریع و شفاف از طریق رسانه‌های جمعی و اجتماعی هدف(متناسب با میزان فراگیری(، رصد مداوم و مدیریت اخبار در رسانه‌های اجتماعی و جمعی، اطلاع‌رسانی مرحله به مرحله درباره اقدامات انجام شده جهت جلوگیری از خلاء رسانه‌ای و پیاده‌سازی اقدامات اضطراری برای حفظ فعالیت‌های حیاتی سازمان را مراحل پیش رو حین بحران دانست.

آن‌چه به عقیده امیرحسین عسگری پس از بحران می‌بایست صورت بگیرد شامل بررسی و تحلیل داده‌محور براساس کلان‌داده و هوش مصنوعی، ایجاد گزارشی شفاف و دقیق از بحران و پاسخ‌های ارائه‌شده به عنوان مطالعه موردی برای آینده، بازشناسی گسل‌ها و تَرک‌های تصویر سازمان در افکارعمومی و رسانه‌ها، طراحی و تدوین استراتژی‌های بازیابی وجهه و اعتبار سازمانی در افکار عمومی، ارتباط با ذی‌نفعان و آگاهی‌رسانی در مورد اقدامات اصلاحی، بررسی و به‌روزرسانی پلن‌ها و آمادگی‌های مدیریت بحران بر مبنای تجارب به دست آمده و پیگیری مسائل مالی و حقوقی ناشی از بحران و انجام تعهدات می‌شود.

هفتمین مقاله ارائه‌شده در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک مقاله «آموزه‌هایی از فلسفه تکنولوژی برای متخصصان ارتباطات» تالیف امیرحسن موسوی بود. موسوی تمامی تکاپوهای انسانی برای تغییر جهان در جهت مطلوب خود را به عنوان تعریف تکنولوژی ارائه داد و از نگاهی میان نگاه کسانی که جبرانگارانه یا خنثی به مفهوم تکنولوژی نظر می‌اندازند گفت. او شش آموزه ‌از ‌کرانزبرگ و‌ فیلسوفان‌ عقلانیت ‌نقاد را با شنوندگانش در میان گذاشت. آموزه‌هایی که براساس آن‌ها تکنولوژی نه خوب است و نه بد اما خنثی هم نیست، معمولا ابداعات نیاز ایجاد می‌کنند و نه برعکس، تکنولوژی‌های جدید، بسته‌بندی یا بازآرایی جدیدی از قدیمی‌ترها هستند، تکنولوژی ممکن است در بدو امر صرفا یک موضوع فنی باشد اما در مرحله‌ به کارگیری، گسترش یا انتقال، مولفه‌های غیرفنی در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های مرتبط، اولویت پیدا می‌کند، تمام تاریخ، به امروز ما مرتبط است، اما تاریخ تکنولوژی از همه چیز مرتبط‌تر است و پیشرفت گونه‌ انسان از همان ابتدا به طور جدایی‌ناپذیری با تحولات تکنولوژیک درهم‌تنیده بود و آینده انسان نیز در گرو همان است و این تحولات وابسته به انتخاب‌های امروز ماست.

«رمزگشایی از اسرار ارتباط مؤثر با استفاده از رفتارشناسی مدل جهانی دیسک» نوشته علی مصریان هشتمین مقاله ارائه شده در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک بود. او واژه دیسک را ترکیبی از چهار بُعد رفتار طبیعی انسان؛ تسلط‌گرا  (dominance)، تاثیرگذار (influence)، ثبات‌گرا (steadiness) و قانون‌محور (conscientious) دانست و سه نکته مهم را مطرح کرد که الگوهای رفتاری، خوب و بد ندارد، الگوهای رفتاری قابل تغییر است و همه انسان‌ها ترکیبی از ۴ الگوی مذکور هستند. او در ادامه به بررسی رابطه میان هوش مصنوعی و رفتارشناسی دیسک پرداخت و از طراحی سیستم‌های هوشمندی گفت که قادر به درک و تعامل با انسان‌ها باشد و از الگوها و داده‌های رفتاری دیسک استفاده کند. او از جذب نیروی انسانی با هوش مصنوعی براساس مدل دیسک هم حرف زد و تحلیل و بررسی دقیق رزومه‌ها و اطلاعات مرتبط با متقاضیان کار، انجام مصاحبه‌های عمقی و متفاوت با کارجویان با استفاده از روش‌های پردازش زبان طبیعی، تحلیل صوتی لحن و کلام افراد و تطبیق با رفتارشناسی دیسک، شناخت الگوها و ویژگی‌های مورد نیاز برای یک شغل خاص با استفاده از الگوریتم‌ها و روش‌های دقیق رفتارشناسی، تسریع در فرآیند استخدام کارآمدتر و عادلانه‌تر و قرارگیری افراد در شغل مرتبط با تیپ شخصیتی خود را به عنوان مزایای جذب نیروی انسانی با هوش مصنوعی براساس مدل دیسک برشمرد.

نهمین مقاله ارائه‌شده در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک مقاله «کارکردها و کژکارکردهای استفاده از هوش مصنوعی در فرآیند تبلیغات و روابط‌عمومی» بود که توسط آرین عظیمی ارائه شد. مقاله او شامل ۵ بخش مروری بر چند خبر، انواع هوش مصنوعی و جایگاه آن در تبلیغات و روابط‌عمومی، فرآیند عمومی تبلیغات و روابط‌عمومی، کارکردهاو کژکارکردهای هوش مصنوعی و نتیجه‌گیری‌ و پیشنهادها بود. او فرآیند عمومی تبلیغات و روابط عمومی را شامل شناخت مسئله، تحلیل موقعیت، طراحی راهبرد، ایده‌پردازی و خلاقیت، تولید انواع محتوا، انتشار در رسانه‌ها و ارزیابی اثربخشی برشمرد و به بررسی کارکردها و کژکارکردهای هر کدام پرداخت. نتیجه‌گیری و پیشنهاد او نیز از این قرار بود که: «دستاوردهایی از قبیل سرعت بی‌مانند و شدت نفوذ این تحول در صنعت تبلیغات و روابط‌عمومی باعث شده است تا در عین داشتن دستاوردهای کم‌نظیری مانند صرفه‌جویی در زمان، مبلغ، کمیت و کیفیت خلق، تولید و انتشار انواع محتوایی که به صورت کاملا شخصی‌سازی شده قابلیت مخابره در مقیاس کلانی را دارد، نگرانی‌هایی را به خصوص از جنبه حفظ حریم خصوصی، سوگیری و تبعیض در الگوریتم‌های هوش مصنوعی و نیز مخابره پیام‌های جعلی در رسانه‌های ارتباطی مختلف ایجاد کرده است؛ زیرا که می‌تواند سرنوشت بسیاری از افراد و برندها را مضمحل کند و با دقت و ظرافتی که هرروزه با توسعه نرم‌افزارها و ابزارهای هوش مصنوعی در حال افزایش است، تشخیص پیام صحیح و واقعی را از پیام جعلی، سخت و پیچیده کند و این امر در نهایت می‌تواند موجب از دست رفتن اعتماد میان افراد، رسانه‌ها، شرکت‌ها وحتی دولت‌ها شود که برای صنعت/ بازار تبلیغات و روابط‌عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است. پیشنهاد می‌شود تا نظریه‌پردازان، کارگزاران تبلیغات و روابط‌عمومی و سیاستمداران با سرعت بیشتری به ارائه چارچوبی منطقی، حرفه‌ای و قانونی برای استفاده بهینه از دستاوردهای هوش مصنوعی و دوری جستن از نارسایی‌های آن بپردازند.»

«رایانه‌های نسل پنجم و روابط‌عمومی هوشمند کوآنتومی» تالیف سعیدرضا عاملی، دهمین و آخرین مقاله‌ای بود که در شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک ارائه شد.

فناوری همه‌جانبه عصر حاضر

بخش دیگری از شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک به پنل تخصصی «هوش مصنوعی و آینده انسانی» با حضور علی ورامینی (سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات)، معصومه تقی‌زادگان (عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، مینا والی (هم‌بنیان‌گذار کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار) و محمد رهبری (پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی) اختصاص داشت. مینا والی در بخشی از این پنل گفت: «هوش مصنوعی احتمالاً فناوری همه‌جانبه عصر حاضر است، مانند الکتریسیته که همه صنایع موجود در عصر خود را تحت‌تاثیر قرار داد. برخی نگران کاربردهای هوش مصنوعی در صنایع گوناگون و آینده شغلی خود هستند ازجمله روزنامه‌نگاران و تولیدکنندگان محتوا. دسامبر گذشته، نیویورک‌تایمز در دادگاهی در منهتن شکایتی علیه اپن‌ای‌آی و مایکروسافت تنظیم کرد که در آن ادعا کرده بود، میلیون‌ها مقاله آن با دور زده‌شدن قانون کپی‌رایت برای آموزش چت‌بات‌های این شرکت استفاده شده‌اند. نگرانی این است که همین چت‌بات‌ها در آینده روزنامه‌نگاری را از بین ببرند گرچه درحال‌حاضر سیستم‌های هوش مصنوعی دانش گسترده‌ای ندارند و احتمالاً فعلاً تنها جایگزین آن بخش از فعالیت‌های رسانه‌ای شوند که وظایف ساده و غیرپیچیده‌ای هستند.» همچنین معصومه تقی‌زادگان با اشاره به درهم‌آمیختگی فرهنگ و تکنولوژی به نقش تکنولوژی در تجربه، شناخت و درک انسان کنونی اشاره کرد و افزود: «مفهوم تکنوفرهنگ به شناخت تاثیر ایده‌های علمی بر درک ما از جهان طبیعی و اینکه چگونه پیشرفت‌های تکنولوژیک بر نگرش ما از کار، هنر، فضا، زبان و بدن انسان تاثیر گذاشته است، می‌پردازد.»  محمد رهبری هم با اشاره به این‌که با سلطه هوش مصنوعی، دنیای ۵ تا ۱۰ سال آینده بسیار متفاوت از امروز خواهد بود، اشاره کرد: «همین حالا هم در استفاده از فناوری‌ها، برخی از افراد کمتر از گوگل و بیشتر از چت‌بات‌هایی نظیر ChatGPT استفاده می‌کنند و هوش مصنوعی همین حالا نیز شبکه‌های اجتماعی را تحت‌تاثیر خود قرار داده است.» علی ورامینی نیز با اشاره به مفهوم «ویران‌شهر موعود»، از بازنمایی این ویران‌شهرِ زیر سلطه پیشرفت‌های تکنولوژیک ازجمله هوش مصنوعی در آثار هنری ازجمله فیلم‌های سینمایی «Her» (او) یا سریال «Black Mirror» (آینه سیاه) گفت و اشاره کرد: «هوش مصنوعی از داده‌هایی استفاده می‌کند که سال‌ها در جهان انباشت شده  و این داده‌ها قطعاً شامل سوگیری است و فهمی سوگیرانه از انسان مسلط را منتقل می‌کند و هوش مصنوعی نیز برمبنای همین داده‌های سوگیرانه رشد پیدا می‌کند و گسترش می‌یابد.»

نکوداشت یک عمر پژوهشگری و معلمی

شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک در حالی برگزار شد که دست‌اندرکاران آن طبق روال سال‌های گذشته در بخشی از همایش به تقدیر از چهره‌ای از چهره‌های حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی پرداختند. چهره تقدیرشده در شانزدهمین دوره این همایش هادی خانیکی، یکی از نام‌آشناترین‌های حوزه ارتباطات و فرهنگ بود که با حضور اساتیدی چون ‌محمدمهدی فرقانی، محمد سلطانی‌فر، داود زاعیان، سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، امیرعباس‌ تقی‌پور، مهدخت بروجردی، احمد میرعابدینی و بیتا شاه‌منصوری به پاس ۳۰ سال تلاش علمی و عملی در حوزه ارتباطات و رسانه مورد تقدیر قرار گرفت.

در ابتدای این مراسم مهدی محسنیان‌راد، ضمن برقراری تماسی تصویری با حاضران در نشست، به بیان برخی از خصوصیات اخلاقی و علمی خانیکی پرداخت.

در ادامه مهدی فرقانی خانیکی را شاخص‌ترین چهره‌ای‌ دانست که همیشه به ضرورت گفت‌وگو، چیستی و آدابش پرداخته و هرگز از بسط آن حتی در سخت‌ترین روزها غافل نشده است. فرقانی با اشاره به دوستی چهل‌ساله‌اش با هادی خانیکی و بهبودی خانیکی از بیماری سرطان که اخیراً به آن مبتلا شده بود این رفیق چهل‌ساله را به بیتی از حافظ مهمان کرد: «هر آن که جانب اهل خدا نگه دارد/ خداش در همه حال از بلا نگه دارد.» هادی خانیکی در سخنانی کوتاه گفت: «من از هرکدام از مقالاتی که در این همایش شنیدم، نکاتی جدید آموختم و ‌ای‌کاش فرصتی برای یادداشت‌برداری از آن‌ها نیز برایم فراهم بود، چراکه ما از نسل نت‌برداران از آن‌چه می‌شنویم هستیم و این‌گونه بهره بیشتری می‌بریم. من مصداق آن‌چه در این مراسم بزرگداشت گفته شد، نیستم اما از امیرعباس تقی‌پور، برگزارکننده این مراسم سپاسگزارم چرا که معتقدم نکوداشت‌هایی که او از اولین دوره همایش روابط‌عمومی الکترونیک تاکنون در قالب این رویداد برگزار کرده موجب شناساندن چهره‌هایی ارزنده به نسل‌های آینده شده است.» خانیکی به شوخی اضافه کرد: «نکوداشت، بی‌تعارف ختم انسان‌های زنده است و برای کسانی که هنوز زنده‌اند، برگزارش می‌کنند» و ادامه داد: «به‌هرحال حرف مهم نکوداشت‌ها آن است که نخست سرمایه‌های اجتماعی‌مان را مجدداً به یادمان بیاورد و دوم این‌که پیامی هم به این سرمایه‌ها بدهد. مثالی می‌زنم و روایتی می‌کنم. هنگامی که امیرعباس تقی‌پور از من خواست برای آغاز دهمین هفته روابط‌عمومی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ پیامی ارسال کنم، من در حال شیمی‌درمانی بودم اما صحبت تصویری با دوستان حاضر در آن رویداد هم مرا مجدداً به‌یاد آن‌ها آورد، هم تاب‌آوری‌ام را بالاتر برد.»

رونمایی از کتاب «کاربست تفکر انتقادی در رسانه‌های نوین»، نوشته لوئیس وان با ترجمه محمدرضا رسولی و پویا نعمت‌اللهی یکی دیگر از بخش‌های شانزدهمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک بود.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9195
  • نویسنده : روابط عمومی
  • منبع : دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط عمومی

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.