به گزارش ما آنلاین، به نقل از روابطعمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات، امیرعباس تقیپور، مدیرمسئول ماهنامه در سرمقالۀ خود از ضرورت رسانۀ آزاد در شرایط فعلی گفته و اینکه رسانه آزاد چون دماسنج جامعه عمل میکند. علی ورامینی هم در بخش سخن سردبیر از این نوشته که پروژۀ پلتفرم داخلی دستوری از پیش شکستخورده است.
در ادامه مروری داریم بر مطالبی که در این شماره منتشر شده است:
کوچ اجباری
آنچه با فیلترشدن اینستاگرام و واتساپ برای کاربران ایرانی پیش آمد، برایشان ناآشنا نبود. آنها بسته به سنوسالشان و میزان و نحوۀ استفادهشان از پیامرسانها و شبکههای اجتماعی خارجی پیش از این فیلترشدن تلگرام، توییتر، وایبر و فیسبوک را به چشم دیده و هر بار از یکی به دیگری کوچیده بودند.
هرچند این بار بنا به نظر کارشناسان فضای مجازی، تعیین اینکه کوچ بعدی ایرانیان چه سمتوسویی خواهد داشت، پیچیدهتر از دفعات قبل است؛ پیچیده از این بابت که این روزها جامعۀ ملتهب ما در بیاعتمادترین وضعیت بین دولت و ملت به سر میبرد. حال در چنین شرایطی کسانی میخواهند میلیونها کاربر در خارج و داخل کشور را به سمت پلتفرمی سوق بدهند که تماماً در اختیار حاکمیت است.
در این پرونده صاحبنظران این حوزه دربارۀ امکان یا امتناع این امر سخن گفتهاند؛ مینا والی، حامد بیدی، مسعود زمانی، محمد کشوری، رضا قربانی، محمد رهبری و مرضیه ادهم از جمله کسانی هستند که در اینباره قلم زدهاند.
چرخۀ شوم
در پروندۀ دیگری به بحث ارتباطات سیاسی پرداخته شده و اینکه «رابطۀ خشونتآمیز میان معترضان و حاکمیت چه تبعاتی برای جامعه در پی خواهد داشت؟» برخی سیاستمداران اصرار دارند که کنشها باید به سمت خشونتپرهیزی برود و رفتارهای خشونتآمیز دو طرف را نقد میکنند. اینان معتقدند که آن روی سکۀ راهبردهای خشونتآمیز، خطر بیگانهسازی افکار عمومی با جنبش است؛ چراکه پایبندی معترضان به رفتارهای خشونتآمیز باعث میشود این ابزارها تا مدتزمانی در سپهر سیاسی و اجتماعی جامعه باقی بماند و نمیتوان بهآسانی، آن را از کف خیابان جمع کرد.
گفتوگو با دکتر جلالی ندوشن، روانپزشک و مهدی مقدری، کنشگر سیاسی از جمله مطالب این پرونده هستند. جز این دکتر بابک زمانی، نورولوژیست از نسبت خشونت و مغز در این پرونده نوشته است.
از آقای رقابی تا نیتگرایی
وحید آگاه، استاد حقوق ارتباطات و عمومی دانشگاه علامه طباطبایی از حق بر اینترنت گفته است.
اشکان قشقایی در مقالهای با نام «خیابان مهمترین رسانه است» از این نوشته که حتی در دوران جدید هم کماکان خیابان چیزهای بیشتری برای گفتن دارد تا رسانهها.
نیوشا طبیبی، نویسنده و پژوهشگر فرهنگ غذا اینبار به سراغ چلوکبابی رقابی رفته و تأثیری که او در معرفی غذای ایران در جهان داشت.
نیما معین پور، باستانشناس فناوری در مقالهای به دفاع از نیتگرایی و قصدمندی در ارتباطات بینفردی گفته و مصطفی سلیمانی، روانشناس هم از مختصات انسان دیجیتال نوشته است.
جعبه ابزار روابط عمومی
اما بخش جدیدی هم از شماره پیش در ماهنامه مدیریت ارتباطات اضافه شده که در آن متون مهم و جدید حوزه روابط عمومی ترجمه میشود. این بخش با حمایت دپارتمان ارتباطات دیجیکالا انجام میشود. در شماره جدید و در فصلی که از کتاب «چه باشد آنچه خوانندش روابط عمومی» انتخاب شده، شما بهعنوان یک متخصص روابط عمومی، یاد خواهید گرفت که از ابزارها و تاکتیکها برای دستیابی به اهداف ارتباطی خود کمک بگیرید.
در این متن، در فصلهای مربوط به حوزههای عملکردی مهم، با بحث عمیقتری در مورد هر یک از این موارد مواجه خواهید داشت، حوزههایی مانند: روابط رسانهای، ارتباطات کارکنان، تحقیق و برنامهریزی استراتژیک و رسانههای اجتماعی. این متن را محسن محمودی ترجمه کرده است.
اعضای تحریریه این شماره را حسن نمکدوست تهرانی، سبا حیدرخانی، مسعود شاهحسینی، نرگس کیانی، محسن آزموده، آرمین هاشمی، میثم سعادت، فرزاد نعمتی، محسن محمودی و نوا ذاکری تشکیل میدهند و رئیس شورای سیاستگذاری این ماهنامه سیدغلامرضا کاظمیدینان، مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقیپور، طراحی جلد: جلیل نوربخش، گرافیک: نگار آشتیانی و روابطعمومی: یگانه قاسمی هستند.
شماره 150 ماهنامه مدیریت ارتباطات را میتوان از دیجیکالا یا نسخه الکترونیک تمامی شمارهها را از مگیران، طاقچه و کتابراه تهیه کرد. علاقمندان جهت تهیه نسخه فیزیکی یا دریافت اشتراک میتوانند با شماره 021۸۸۳۵۶۴۳۶ تماس بگیرند.
انتهای پیام