14
پنجمین روز هفته روابط‌عمومی

روابط‌عمومی؛ کرامت انسانی، همدلی اجتماعی

  • کد خبر : 5370
روابط‌عمومی؛ کرامت انسانی، همدلی اجتماعی
بیش از هفت دهه از زمان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در ۱۹۴۸ می‌گذرد و در این‌ سال‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات محوری در عرصه بین‌المللی، بحث پذیرش دولت‌ها و پایبندی آن‌ها به کرامت انسانی است.

به گزارش ما آنلاین، رامین امینی زارع، مدرس و پژوهشگر در یادداشتی درباره عنوان پنجمین روز از هفته ملی روابط‌عمومی «روابط‌عمومی؛ کرامت انسانی، همدلی اجتماعی» آورده است:

بیش از هفت دهه از زمان تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در ۱۹۴۸ می‌گذرد و در این‌ سال‌ها یکی از مهم‌ترین موضوعات محوری در عرصه بین‌المللی، بحث پذیرش دولت‌ها و پایبندی آن‌ها به کرامت انسانی است. بااینکه حقوق بشر اعلامیه‌ و قراردادی اجتماعی است، همچنان این اعلامیه و مفاد آن منتقدان و مخالفان زیادی دارد، اما درمجموع بیشتر ملت‌ها و دولت‌های جهانی این اعلامیه را با محوریت کرامت انسانی به‌عنوان اصل جهانی پذیرفته‌اند و برخی از کشورها نیز هنوز درباره مفاد آن ابهام دارند.

شایسته است بحث مهم کرامت انسانی را با نگاهی به اعلامیه جهانی حقوق بشر‌ادامه دهیم. تدوین و تصویب این اعلامیه، آغاز دوره‌ای نوین درعلوم ارتباطی و روابط دولت و مردم، احترام به کرامت انسانی و شکل‌گیری گفتمان جهانی حقوق بشر است و از این نظر، رخداد بسیار مهمی محسوب می‌شود.

در پیمان وستفالی که در ۱۶۴۸ انعقاد یافت، حاکمیت دولت‌ها به رسمیت شناخته شد و در طول سه قرن، دولت‌ها نوعی حاکمیت مطلق را غالبا بدون احترام به کرامت انسانی، در قلمرو خود تجربه کردند ولی اعلامیه جهانی حقوق بشر که در ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ یعنی سه قرن بعد تصویب شد، حقوق افراد را در برابر دولت‌ها به رسمیت شناخت و قلمرو حاکمیت دولت‌ها را محدود کرد و از این نظر، همان‌طور که برخی مثل «ایگناتیف» گفته‌اند، نوعی انقلاب حقوقی، دفاعی و اجرایی در عرصه دفاع از کرامت انسانی رخ داد.

واژه حق به دلیل کاربردهای گوناگونی که داراست، معانی متفاوتی دارد و در ادبیات ارتباطی و حقوقی، کاربردهای زیادی را دربرمی‌گیرد.ازهمین روی، در تعریف حق باید به ابعاد متفاوت آن عنایت داشت. از این دیدگاه می‌توان دو معنای «to be right» و «to have right» به عبارتی حق بودن و حق داشتن را از هم تفکیک کرد. حق بودن معنای درست بودن یا ثابت بودن یا وجود داشتن را می‌دهد. در گفتمان حقوق بشر، حق داشتن مهم است. از این نظر، مفهوم اخلاقی حوزه کرامت انسانی و حقوقی حق قدری با هم تفاوت دارند. درگفتمان ارتباطی، موضوع وماده مورد بحث انسان است که به قول الکسیس کارل؛ موجودی ناشناخته است!

جامعه امروزجهانی، می تواند به دورازآزمندی، زمینه اجرای عدالت اجتماعی را فراهم کند؛ اگرچه، شاخص‌هایی همچون ضریب جینی، حکایت ازتوزیع دیگرگونه ثروت و تمرکزبیش از۳۰درصد ثروت جهان دریک کشور دارند!

آن چه روشن است، پیوند استوار وضعیت اقتصادی کشورها، توزیع ثروت وبرابری‌های اجتماعی وفرصت‌های برابر در کشورها بر مفهوم کرامت انسانی است. درنگاهی به تاریخ می‌بینیم که سرمنشا رعایت حقوق انسان و پاسداشت کرامت او درسده ۱۸ اروپا، شعار ترقی خواه(آزادی، برابری و برادری)، شعار رسمی جمهوری فرانسه است. دراین سوی جهان نیز موتور مولد تولید کرامت، همان پیوند و رابطه وثیق رادر نوع نگاه به انسان دارد. ثمره کرامت انسانی، می‌تواند همدلی اجتماعی باشد. روابط عمومی‌ها می توانند در زمینه حفظ کرامت انسان و ایجادوافزایش هم‌دلی اجتماعی، موثر باشند. البته توفیق روابط عمومی منوط به پشتوانه‌ای مهم به نام سرمایه اجتماعی است که باید سازمان به آن مجهز باشد و تصویر ذهنی روشنی از خود در اذهان ترسیم کرده باشد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=5370

    ثبت دیدگاه