7
/مدیریت و روابط عمومی/

استراتژی‌هایی برای حضور موثر و نگهداشت کارمندان

  • کد خبر : 7972
استراتژی‌هایی برای حضور موثر و نگهداشت کارمندان
از زمانی که کارمندان از حق و حقوق خود آگاه‌‌تر شده‌‌اند و به منافع خود بیشتر فکر می‌‌کنند، کارفرمایان مجبور شده‌‌اند در رویکردشان نسبت به کارمندان تجدیدنظر کرده و شرکت‌‌شان را به جایی بهتر برای کار تبدیل کنند. اگر فکر می‌‌کنید شرکت‌‌تان در معرض خطر ریزش افراد مستعد قرار دارد پس احتمالا وقت آن رسیده تا از چند استراتژی برای نگهداشت کارمندان استفاده کنید.

به گزارش ما آنلاین، طی یکسال‌و‌نیم گذشته در سراسر دنیا میلیون‌‌ها نفر در شغل‌‌های مختلف از کار خود استعفا دادند. بسیاری از متخصصان تلاش کردند توضیحی برای این استعفای فراگیر بیابند، اما گزارشات نشان می‌‌دهند حقوق ناکافی، عدم امکان پیشرفت کاری، عدم توازن کار و زندگی، نارضایتی کلی از مدیریت یا شرکت و هزاران دلیل دیگر می‌‌تواند علت این اتفاق باشد. این استعفای دسته‌جمعی با کووید ۱۹ شدت گرفت. کاربران تیک‌تاک که توانسته بودند اجتماعی ناراضی از محل کار و مثل خودشان پیدا کنند، شروع به ساختن عباراتی مثل «خروج خاموش» و «مطابق دستمزدت عمل کن» کردند.

از زمانی که کارمندان از حق و حقوق خود آگاه‌‌تر شده‌‌اند و به منافع خود بیشتر فکر می‌‌کنند، کارفرمایان مجبور شده‌‌اند در رویکردشان نسبت به کارمندان تجدیدنظر کرده و شرکت‌‌شان را به جایی بهتر برای کار تبدیل کنند. اگر فکر می‌‌کنید شرکت‌‌تان در معرض خطر ریزش افراد مستعد قرار دارد یا تا همین الان هم به دنبال استعفای دسته‌‌جمعی، کارمندان خوبی را از دست داده‌‌اید پس احتمالا وقت آن رسیده تا از چند استراتژی برای نگهداشت کارمندان استفاده کنید. در ادامه ۱۵ استراتژی موثر برای افزایش رضایت کارمندان می‌‌خوانیم که با کمک آنها می‌‌توانید کارمندان برتر خود را حفظ کنید.

۱. حقوق یا دستمزدهای ساعتی رقابتی پیشنهاد دهید

پرداخت دستمزد متناسب را اولویت شماره یک خود قرار دهید و دستمزدی پیشنهاد دهید که ارزش سخت‌‌کوشی و فداکاری کارمندان را داشته باشد، طوری که کارمندان احساس کنند کارشان برای شرکت ارزشمند است. این مورد مهمترین استراتژی این فهرست است؛ اگر بهای وقت کارمندان خود را تمام و کمال نپردازید نمی‌‌توانید حضور موثر آنها را حفظ کنید.

نه تنها باید دستمزد کارمندان را بر اساس کار و وقتی که می‌‌گذارند پرداخت کنید، بلکه باید مطمئن شوید این دستمزد با میزان هزینه‌‌‌ زندگی در جایی که زندگی می‌‌کنند هم‌‌خوانی دارد. دستمزدها باید مدام با نرخ تورم و همچنین افزایش تجربه‌‌ی کاری آنها بالا برود. علاوه بر آن، هر زمان که مسئولیت جدیدی به آنها واگذار می‌‌شود پاداش آن مسئولیت نیز باید پرداخت شود.

اولین مرحله برای تخمین درست میزان دستمزد کارمندان، برآورد هزینه‌‌های زندگی در منطقه‌‌تان است. در ایالات متحده آمریکا با اینکه طبق اعلام فدرال در حال حاضر حداقل دستمزد ۷.۲۵ دلار است، گزارشات نشان می‌دهند که این دستمزد ساعتی تقریبا در اکثر ایالت‌‌های آمریکا کفاف هزینه‌‌های زندگی را نمی‌‌دهد.

مرحله‌‌ی دوم این است که ببینید رقبای شما چقدر حقوق می‌‌دهند و افزایش دستمزدشان بر چه اساسی است. اگر شما در بین رقبا بالاترین دستمزد را پرداخت نکنید، احتمال اینکه بهترین نیروهای خود را از دست بدهید بیشتر است. اگر این اتفاق بیافتد آن دسته از کارمندان‌‌تان که عملکرد ضعیف‌تری دارند جای آنها را می‌‌گیرند و در نتیجه شما متحمل بهایی سنگین‌‌تر از افزایش حقوق کارمندان خوب خود خواهید شد.

۲. به کارمندان اجازه‌‌ی دورکاری یا کار در منزل دهید

بر اساس گزارشات، ۳۶.۲ میلیون از آمریکایی‌‌ها در سال ۲۰۲۵ دورکار خواهند شد و این یعنی رشد ۹۰ درصدی دورکاری  نسبت به زمان پیش از کوید۱۹؛ اگرچه این دورکاری تاثیر چندانی در کنترل شیوع این بیماری نداشته است، اما طبق گزارشات این دورکاری باعث شده کارمندان در ساعت‌‌های کاری شادتر و موثرتر باشند. با وجود تکنولوژی مدرن، دورکاری کامل یا پاره وقت می‌‌تواند در تمام شرکت‌‌ها و شغل‌‌ها انجام شود.

با اینکه هنوز مطالعات کافی درخصوص تاثیرات بلند مدت دورکاری انجام نشده است، طبق گزارشات آپ‌‌ورک از تاثیرات مثبت دورکاری می‌‌توان به کاهش جلسات غیرضروری، افزایش انعطاف در برنامه‌ریزی، حذف ایاب و ذهاب، تمرکز بیشتر، و آزادی عمل و استقلال اشاره کرد. وقتی کارمندان مجبور نباشند ساعت‌‌های طولانی را در ترافیک بگذرانند، نگران مراقبت از فرزند نباشند یا به خاطر جلسات طولانی خسته و کند نشوند، در نتیجه شادتر و موثرتر خواهند بود.

اگرچه دورکاری برای بسیاری از مشاغل نمی‌‌تواند راه‌‌حل دائمی باشد، اما با پیشنهاد برنامه‌‌های منعطف دورکاری می‌‌توانید کارمندان خوب را در درازمدت برای شرکت حفظ کنید.

۳. برنامه‌‌ی کاری منعطف داشته باشید و روزهای کاری را کم کنید

علاوه بر امکان دورکاری، مطالعات مدیریت منابع انسانی نشان می‌‌دهد برنامه کاری منعطف تاثیر بسیاری در نگهداشت کارمندان دارد. حتی پیش از آنکه شیوع کووید ۱۹ دورکاری را رواج دهد، مطالعات نشان می‌‌داد کارمندان خارج از فضای سنتی اداری، خود را موثرتر ارزیابی می‌‌کردند. از دلایل نتایج این ارزیابی می‌‌توان به ایاب و ذهاب کمتر، حواشی کاری کمتر و تمرکز بیشتر اشاره کرد. خلاقیت، شیر آب نیست که باز کنیم و خلاقیت از آن بیرون بریزد. با ایجاد ساعات کاری منعطف به کارمندان کمک کنید در زمانی که خودشان می‌‌توانند روی کار تمرکز کنند و بهترین و موثرترین عملکرد را داشته باشند.

علاوه بر برنامه کاری منعطف، کاهش روزهای کاری نیز می‌‌تواند در بهبود عملکرد کارمندان و کاهش ریزش نیروی کار کمک کند. طبق مطالعه‌‌ای که دانشگاه استنفورد در سال ۲۰۱۴ انجام داد، وقتی ساعات کاری کارکنان از ۵۰ ساعت در هفته بیشتر می‌‌شد، کیفیت عملکرد آنها کاهش می‌‌یافت. با اینکه گمان می‌‌کنیم آن دسته افراد معتاد به کار که قبل از همه می‌‌آیند و بعد از همه محل کار را ترک می‌‌کنند بیشتر از همه کار می‌‌کنند، باید بدانید ساعات کاری طولانی موجب خستگی و ناتوانی شده و در نتیجه بخشی از زمان به خاطر این خستگی هدر می‌‌رود.

بیشتر بخوانید:   نگهداشت، برادر فراموش شده جذب

۴. مشوق ایجاد تعادل بین کار و زندگی باشید

چهارمین استراتژی کلیدی ما تشویق و کمک در برقراری تعادل بین زندگی و کار است؛ هم برای کارمندان هم برای خودتان. به خصوص بعد از کوید ۱۹ این تعادل بیش از پیش برای کارکنان مهم و یکی از دلایل استعفای آن‌ها شد. این تعادل کار و زندگی از طریق دورکاری، برنامه کاری منعطف و کاهش روزهای کاری که در بالا اشاره کردیم میسر خواهد شد. راه ساده تر این است که از کارمندان بخواهیم خارج از ساعات کاری ایمیل چک نکنند و تلفن‌‌های کاری را پاسخ ندهند. احترام به وقت کارمندان کلید ایجاد رابطه‌ کاری سالم با آنهاست.

۵. از کارمندان خود قدردانی کنید

کارمندانی که احساس می‌‌کنند تلاش آنها دیده و قدردانی می‌‌شود نه تنها در دراز مدت شما را ترک نخواهند کرد، بلکه مطالعات نشان می‌دهد پرتلاش‌‌تر و خلاقانه‌‌تر ادامه خواهند داد. گزارشی از براندون هال گروپ نشان می‌‌دهد شرکت‌‌هایی که در ماه چندین بار به تلاش‌‌های کارمندان اشاره و توجه می‌کنند، تا ۴۱ درصد ریزش کمتری دارند و این کار ۳۴ درصد مشارکت بیشتر کارمندان را در پی دارد.

راه‌‌های فراوانی برای این توجه و تشویق وجود دارد. تشویق شما باید هم اجتماعی و زبانی و هم مادی باشد. خوب است این تشویق‌‌ها در جمع باشد تا دیگران هم ببینند و انگیزه بگیرند. تشویق‌‌های مالی به هر شکلی که باشند، از پول نقد و کارت هدیه گرفته تا حتی مرخصی با حقوق از تمامی اشکال تشویق موثرترند. گاهی می‌‌توانید از خود کارمندان بپرسید چه تشویقی را ترجیح می‌‌دهند.

کارمندان را نه برای نتیجه کار، بلکه برای تلاشی که انجام داده‌‌اند تشویق کنید. گاهی پروژه‌‌ها به آن خوبی که ما انتظار داشتیم پیش نرفته‌‌اند یا اعداد و ارقام به قدری که می‌‌خواهیم نیستند با قراردادهای موردنظر بسته نشده‌‌اند. این اتفاقات ناامیدکننده هستند اما اجازه ندهید کارمندان دچار ناامیدی و سرخوردگی شوند. به آنها نشان دهید تلاش آنها قابل تقدیر است. این کار باعث می‌‌شود دفعه بعد تلاش بیشتری داشته باشند.

۶. جو و فضای کار را طوری بسازید که کارمندان دوست داشته باشند جزئی از آن باشند

طبق مطالعاتی که گلاسدور در سال ۲۰۱۹ انجام داد، تقریبا دو سوم از کارمندان اظهار کردند که دلیل اصلی ترک نکردن کارشان، جو و فضای خوب شرکت‌‌شان است. برای آن که جو کاری خوبی در شرکت داشته باشید می‌‌توانید از بسیاری از استراتژی‌‌هایی که در این فهرست بیان کرده‌‌ایم استفاده کنید؛ از جمله تشویق کارمندان نه برای موفقیت بلکه برای تلاشی که می‌‌کنند، یک ماموریت هدفمند برای شرکت طرح کنید، یا از کارمندان بخواهید برای حال و آینده‌‌ی شرکت تصمیم‌‌های خلاقانه بگیرند.

همچنین در شرکت‌‌هایی که پذیرای هر نژاد و جنسیت و گرایشی هستند، فضا برای جذب کردن استعدادهای بیشتر زیر سقف آن مهیاتر خواهد بود.

۷. به کارمندان اجازه‌‌ی مشارکت و تعامل دهید

روحیه‌‌ کارمندی که مشارکت و تعامل نداشته باشد ضعیف خواهد شد و درنتیجه بازدهی او پایین آمده و به عملکرد شرکت لطمه می‌‌زند. پس به کارمندان اجازه‌‌ی اظهارنظر دهید و بگذارید احساس کنند شنیده می‌‌شوند و نظر آنها برای شرکت اهمیت دارد.

سعی کنید فضایی امن فراهم کنید تا کارمندان در آن به راحتی نظرات خود را ابراز کنند. نظرات آنها را خوب بشنوید. کارمندان در کاری که در شرکت به آنها واگذار شده تجربه‌‌ ‌‌بیشتر و طولانی‌‌تری نسبت به شما دارند پس به آنها اجازه دهید مشارکت کنند و در پیشبرد شرکت موثر باشند.

از طرفی دیگر، مشارکت‌‌های زوری نداشته باشید و سعی نکنید به زور و بدون هدف مشخص کارمندان را وادار به تعامل کنید. برخی کارمندان به جز وظیفه‌‌ی تعیین شده‌‌ای که برایش دستمزد می‌‌گیرند به مشارکت دیگری علاقه ندارند. اگر این دسته از افراد را وادار به تعامل یا مشارکت کنید ممکن است استعفا دهند و شما را ترک کنند. فضاهای کاری با هم تفاوت دارند و این مشارکت‌‌ها نیز در شرکت‌‌های مختلف بازخوردهای متفاوتی خواهد داشت. برای آنکه دچار خطا نشوید بهتر است نظر خود کارمندان را بپرسید.

۸. روی کار تیمی تاکید کنید

یکی دیگر از روش‌‌های موثری که در برخی محیط‌‌های کاری کاربرد دارد کار تیمی است. ایجاد امکان همکاری بین اعضا که شامل همکاری‌‌های بین سازمانی هم می‌‌شود، نه تنها روحیه‌‌ی کار تیمی را تقویت می‌‌کند بلکه تمایل افراد به مشارکت را نیز افزایش می‌‌دهد. کار تیمی قوی نه تنها روابط بین همکاران را بهبود می‌‌دهد بلکه در بازدهی فردی نیز موثر است. همچنین در کار تیمی خوب نقاط ضعف و قوت شرکت نیز نمایان می‌‌شود.

بیشتر بخوانید:   تفاوت مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد در چیست؟

۹. از دلزدگی شغلی جلوگیری کنید

طبق گزارش گالاپ در سال ۲۰۲۰، با عنوان «دلزدگی شغلی کارمندان: علت و درمان»، ۷۶ درصد از کارمندان گاهی دچار دلزدگی شغلی می‌‌شوند و ۲۸ درصد از آنها «اغلب اوقات» یا «همیشه» این دلزدگی را دارند. با اینکه تصور می‌‌شود این دلزدگی حاصل خستگی ناشی از ساعات کاری طولانی است، گالاپ معتقد است در واقع این دلزدگی به نحوه‌‌ی کار کردن بستگی دارد تا ساعت کاری. آمار نشان می‌‌دهد کارمندانی که در محل کار تعامل بیشتری دارند، دیده و تشویق می‌‌شوند، برنامه کاری منعطف تر و کوتاه‌‌تر و امکان دورکاری دارند، شرایط روحی سالم‌‌تری نیز دارند.

گزارش گالاپ پنج عامل اصلی که دلیل دلزدگی کارمندان است را از این قرار می‌‌داند:

۱. رفتار ناعادلانه در محل کار
۲. حجم کاری زیاد و غیرقابل مدیریت
۳. مکالمات غیرشفاف از جانب مدیریت
۴. عدم حمایت مدیریت
۵. فشارهای ضرب‌‌العجل کاری بی‌‌مورد

۱۰. به شرایط بهداشتی شرکت توجه کنید

کووید ۱۹ نشان داد که هم سلامت فیزیکی و هم روحی برای داشتن یک جامعه‌‌ی شاد و پویا حیاتی است. مراقبت از سلامت کارمندان فقط شامل ساعات کاری منعطف و دورکاری نمی‌‌شود. باید مطمئن شوید محیط کاری شرکت تمیز و بهداشتی است و پروتکل‌‌های بهداشتی در آن رعایت می‌‌شود. از حضور کارمندان بیمار در محل کار جلوگیری کنید. به آنها مرخصی استعلاجی با حقوق بدهید. همچنین آنها را تحت پوشش بیمه‌‌های تکمیلی مناسب قرار دهید.

‌‌ برخی از شرکت‌‌ها از به کارمندانی که دچار دلزدگی کاری شده‌‌اند، یک هفته مرخصی می‌‌دهند تا از نظر روحی کاملا استراحت کنند. کارمندان در این یک هفته مرخصی نباید نگران ایمیل‌‌ها و جلسات و عقب‌‌افتادگی کاری باشند.

۱۱. به کارمندان بن و مزایا دهید

علاوه‌‌ بر مزایایی مثل ساعت کاری منعطف و دورکاری و مراقبت‌‌های مربوط به سلامتی، می‌‌توانید برای تلفن، سفر، رستوران یا مراکز تفریحی به کارمندان کارت‌‌های تخفیف بدهید. برخی شرکت‌‌ها و موسساتی که در این حوزه فعالیت دارند را پیدا کرده و با آنها وارد گفتگو شوید.

۱۲. به رشد فردی و شغلی کارمندان توجه کنید

شرکت‌‌های بزرگ می‌‌دانند آموزش در مراحل ابتدایی پس از استخدام بسیار موثر است، اما شرکت‌هایی که در نگهداشت کارمندان مستعد موفق بوده‌‌اند خوب می‌‌دانند آموزش دنباله‌‌دار و سرمایه‌گذاری در رشد دائم کارمندان حرف اول را می‌‌زند. به‌‌روز کردن مهارت‌‌های کارمندان و صرف سرمایه و وقت در این راه و ایجاد امکان دسترسی به آموزش‌‌های مرتبط شغلی نه تنها موجب خرسندی و وفاداری آنها می‌‌شود بلکه در عملکرد کلی شرکت هم تاثیر خواهد داشت.

۱۳. از ابتدا کسانی را استخدام کنید که از نظر فرهنگی با شرکت شما سازگارند

همه‌‌ی ما حداقل یک مهارت داریم و کم و بیش تجربه. اما همه توانایی هماهنگی با تیم کاری و ارزش‌های شرکت شما را ندارند. اگر در ابتدا افرادی که از نظر فرهنگی مناسب هستند را انتخاب کنید تا حدودی می‌‌توانید نگهداشت آنها در شرکت را در دراز مدت تضمین کنید. این افراد سریع‌‌تر با دیگر کارمندان ارتباط گرفته و همراه خواهند شد. طبق مقاله‌‌ای در هاروارد بیزنس، استخدام نادرست مهمترین عامل از دست دادن کارمندان است و ۴۱ درصد از کارفرمایان معتقدند بهای استخدام نادرست هر کارمند چیزی معادل ۲۵ هزار دلار خواهد بود.

۱۴. مدیر خوبی باشید

طبق گزارشی در سال ۲۰۱۸، حدود ۵۰ درصد از کارمندان به خاطر نارضایتی از مدیریت کار خود را ترک می‌‌کنند. یک مدیر خوب، «رئیس» نیست بلکه «مربی» است. فرق اساسی این دو در این است که درحالیکه یک رئیس در جزئیات کاری کارمندش دخالت می‌‌کند، مربی می‌‌داند کارمندانش مثل بازیکن تیم هستند و تنها کاری که باید انجام دهد این است که در حالیکه به آنها اختیار عمل می‌‌دهد آنها را به سمت هدف هدایت و حمایت می‌‌کند.

۱۵. زمان درست خداحافظی را بشناسید

متاسفانه هیچ استراتژی نمی‌‌تواند نگهداشت کارمندان را به طور کامل تضمین کند. گاهی واقعا لازم است با کارمندان‌‌تان خداحافظی کنید، بازنشسته شوند یا دنبال کار مناسب‌‌تری بروند. اینکه بدانید چه موقع باید کارمندانتان را رها کنید و اینکه با رفتار و شیوه‌‌ای انسانی این را انجام دهید شاید بهترین استراتژی در نگهداشت کارمندان باشد. کارمندانی که می‌‌مانند باید احساس امنیت کنند و ببینند هر موقع قصد رفتند داشتند با آنها نیز انسانی رفتار خواهد شد.

چرا کارمندان می‌‌مانند و چرا می‌‌روند؟

درست است که تلاش برای نگهداشت کارمندان لازم است اما بررسی دلایلی که کارمندان شرکت خود را ترک می‌‌کنند نیز ضروری است. همان‌‌طور که موقع استخدام یک نیرو، برایش معارفه می‌گذارید زمانی که قصد ترک شرکت را دارد نیز باید همین روال را طی کنید. باید بدانید چرا شما را ترک می‌‌کند و همچنین باید اطلاعات شغلی او به شرکت کاملا منتقل شود. از این راه می‌‌توانید امنیت دارایی و اطلاعات مربوط به شرکت را حفظ کنید.

 

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=7972
  • منبع : اچ‌آر مدیا

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.