1
سراب آرامش در بیابان خبر

مازوخیسم خبر بدخوانی

  • کد خبر : 9114
مازوخیسم خبر بدخوانی
علاقه به اخبار، برآمده از اجتماعی‌بودن انسان و میل او به لمس موقعیت‌های ناشناخته است. هیچ روزی نیست که جهان «بی‌خبر» باشد. روزانه اخبار زیادی از جنگ، جرم، جنایت، فحشا، ستم، آلودگی، بحران و هرج‌و‌مرج در جریان است.

▪️بسیاری از مردم اخبار را پیگیری می‌کنند، چون تمایل دارند تصویر بهتر و کامل‌تری از دنیای پیرامون‌شان داشته باشند، اما آنچه در مجموع از اخبار دریافت می‌شود، این است که جهان، دائماً در حال بدتر شدن است و انسان، با سرعت بسیار به سمت آشفتگی حرکت می‌کند.

▪️انسان از لحاظ زیستی، خودش را محتاج به دانستن می‌داند. حس امنیتی که پس از دانستن، روان فرد را احاطه می‌کند، او را وادار به دنبال‌کردن اخبار می‌کند. آگاهی از اخبار، این ذهنیت را به فرد می‌دهد که گویی با تمام دنیا در ارتباط است، در جهان کوچکی زندگی می‌کند و از ناشناخته‌های بسیاری مطلع است.

▪️مردم با سرک‌کشیدن به اخبار، ناخودآگاه تلاش می‌کنند تا خودشان را به یک چالش رایگان دعوت کنند. اضطراب و تنشی که مواجهه با اخبار، به فرد می‌دهد، هیجان‌های فروخفتۀ درونش را زنده می‌کند و به او، حس حیات می‌دهد. مهم‌تر از همۀ اینها، اطلاع از اخبار روز، برای برخی افراد به منزلۀ یک ابزار ارتباطی است. کمک می‌کند تا از جمع‌ها مطرود نشوند و همیشه حرفی برای گفتن داشته باشند.

▪️اما آنچه در این میان بحث‌برانگیز است، بمباران‌شدن ذهن با اخبار است؛ اخباری که در اکثر مواقع، منفی‌اند و کاری جز به‌هم‌ریختن سلامت روان مخاطبان خود ندارند. در واقع، اکثر انسان‌ها در مواجهه با این سؤال که «خبر خوب یا خبر بد؛ اول کدام را می‌خواهید بشنوید؟»، اول خبر بد را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل ساده، مهم است که آیا پیگیری اخبار، در نهایت مفید است یا خیر.

▪️باوری وجود دارد که می‌گوید «کسی‌ که هرگز به روزنامه نگاه نمی‌کند، مطلع‌تر از کسی است که روزنامه می‌خواند.» در مقابل، باور دیگری هست که می‌گوید «اخبار، ادراک ما از زمان پیش رویمان را منفجر می‌کند.» «به‌روز بودن»، خواستۀ درونی بسیاری از انسان‌هاست، اما به نظر می‌رسد که این خواسته، به‌راحتی به محلی برای سوءاستفاده تبدیل می‌شود. رسالت بسیاری از خبرها، جذب و معتاد کردن مخاطب به مصرف خبر است، وگرنه حامل اطلاعات ویژه‌ای از یک رویداد خاص نیستند. رسانه‌ها با پوشش هیجان‌انگیزی که به‌زور بر تن اخبار منفی می‌کنند، بیشتر درصدد تأمین منافع شخصی‌شان هستند تا اینکه در سودای انتقال اطلاعات باشند.

▪️هر رسانه‌ای، با توجه به نگاه و دیدگاهی که دارد، بخشی از واقعیت را نمایش می‌دهد. علاوه بر این، تلاش می‌کند تا محیط کاربری‌اش را طوری طراحی کند که مخاطب «مثل آنکه تصادف یک ماشین را دیده باشد، نتواند سرش را برگرداند و نگاه نکند». رسانه‌ها معتقدند «اخبار بد، فروش می‌کند» و به همین دلیل بر مخابرۀ اخبار منفی تمرکز می‌کنند. اطلاعات بی‌فایده را در قالب خبر فوری به خورد مردم می‌دهند و مخاطب را بی‌هوا در باتلاقی از احساسات و افکار آزاردهنده و منفی رها می‌کنند.

▪️رها شدن از چرخۀ اخبار منفی و مقابله با ورودی‌های ناخوشایند ذهن، کار آسانی نیست. برخی معتقدند «مطلع‌بودن»، عامل نجات و رستگاری است و این در حالی است که لزوماً همۀ خبرنگاران و مطلعان از اخبار، انسان‌های رستگار و شادی نیستند. واژۀ «خبر بد خوانی»، در سال ٢٠٢٠، به‌عنوان واژۀ سال واژه‌نامۀ آکسفورد شناخته شد و این در حالی است که بسیاری از مردم، خودشان را برای پیگیری و تولید اخبار بد توجیه می‌کنند. متخصصان، در امان ماندن از شر اخبار منفی را، تنها در قطع کامل آنها می‌دانند.

▪️با این ‌همه، اگر بنا باشد که فرد، در عین باخبر بودن از اوضاع و احوال جهان، قادر به کنار کشیدن خودش از سیطرۀ اخبار بد و منفی باشد، لازم است بیش از هر چیز، به لوازم آرامش خودش بیندیشد.

🗞️ ‌بخشی از متن «سراب آرامش در بیابان خبر» که در شمارهٔ ۱۴۶ ماهنامهٔ مدیریت ارتباطات به چاپ رسیده است.

🔻نسخهٔ چاپی ماهنامه را از دیجی‌کالا  و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید. برای تهیه اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9114
  • نویسنده : مصطفی سلیمانی
  • منبع : ماهنامه مدیریت ارتباطات

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.