2

‍ ⁠ زن بودن، مرد شدن

  • کد خبر : 9163
‍ ⁠ زن بودن، مرد شدن
یکصد‌وشصت‌وپنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، به مدیر مسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد.

پرونده ویژه این شماره به مسئله جنسیت در ارتباطات بینافردی می‌پردازد.  در ادامه نگاهی داریم به این شماره.

پرونده‌ی تعاملات جنسیتی در زندگی روزمره‌ی ایرانی

بخش عمده‌ای از کنشمندی‌های مردم در قلمرو زندگی روزمره به روابط و ارتباطات انسانی وابسته است. در واقع بخش مهمی از روزمرگی‌ها و تجربه‌های زیسته‌ی ما در زندگی به نوع و جنس روابط‌مان با دیگران برمی‌گردد و بخشی از این روابط به نوع تعاملات ما با جنس دیگر وابسته است. چه آنکه جنس مخالف ماست و چه آنکه هم‌جنس ماست. از این رو زیست-جهان هر انسانی در جامعه‌ی امروز سرشار از تجربه‌های ارتباطی و تعاملات جنسیتی در زندگی روزمره است. واقعیت این است که بخشی از بحران‌ها، آشفتگی‌ها و چالش‌هایی که در روابط اجتماعی و ارتباطات انسانی ما در ایران معاصر وجود دارد، ناشی از تشتت آرا و عادت‌واره‌هایی است که تعاملات جنسیتی را به یک مسئله تبدیل کرده است. در این شماره از مجله تلاش کردیم به ابعاد مختلف تعاملات جنسیتی به‌عنوان یکی از سویه‌های مهم ارتباطات انسانی و اجتماعی بپردازیم؛ مسئله‌ای که از یک سو به‌دلیل نگرش‌های سنتی و متصلب از مفهوم جنسیت و از سوی دیگر به واسطه‌ی خوانش‌های افراطی برخی گفتمان‌های مدرن، موجب شده تا تعاملات جنسیتی در جامعه‌ی ما با خطاهای شناختی و مخاطرات رفتاری همراه شود و ارتباطات انسانی ما را با چالش مواجه کند.
در این پرونده با فاطمه علمداری، پژوهشگر اجتماعی گفت‌وگوی مفصل داشته‌ایم. او در این باره گفته است: «وقتی از جنسیت در تعاملات روزمره صحبت می‌کنیم، دقیقاً از زاویه‌ی اجتماعی‌ وارد می‌شویم که هم امر زیستی را در نظر می‌گیریم، هم امر روانی و هم امر اجتماعی را. امر روزمره در بسترهای فرهنگی و اجتماعی متفاوت فرق می‌کند و حتی بر اساس ارزش‌ها و هنجارهای محیطی حتی بر امر جنسی و تنانه هم تأثیر می‌گذارد. اینجا صحبت از نقش و تأثیرگذاری فرهنگ و عوامل اجتماعی بر تنانگی و امر جنسی است.»

سکوتی خطرناک‌تر از نزاع

طبق روال چند شماره اخیر و بعد از انتشار سلسه گفت‌وگوهای امیرعباس تقی‌پور، مدیر مسئول ماهنامه مدیریت ارتباطات با هادی خانیکی، یونس شکرخواه، حسن نمکدوست تهرانی و حسین انتظامی، اینبار نوبت به حجت‌الله ابوبی رسید. حجت‌الله ایوبی در سلسله گفت‌وگوهایی درباره گفت‌وگو از وضعیت مایوس‌کننده امروز و امیدواری به آینده می‌گوید. ایوبی زمانی رایزن فرهنگی ایران در فرانسه بوده، زمانی سکاندار مدیریت سینمای کشور، وقتی رئیس مؤسسه فرهنگی اکو بوده و در کنار همه‌ی اینها همواره پژوهشگر بوده است. ایوبی معتقد است: «مهم‌ترین خطر این سکوت آن است که نخست مدیران ارشد  کشور از نظرات کسانی که بایستی سخن بگویند و سخنان‌شان ارزشمند است، بی‌بهره می‌مانند؛ کسانی که سخن‌شان مبتنی بر عمری تلاش است. ما در کشورمان از حضور بزرگان فرزانه، دردانه و منحصربه‌فردی برخورداریم که باید به سخن‌گفتن واداریم‌شان و از آنها بخواهیم که به ابراز مخالفت بپردازند.» در ادامه گفته‌های او درباره‌ی گفت‌وگو را می‌خوانید.

◽️ جز این‌ها در این شماره مطالبی از؛ دکتر بابک زمانی، کامبیز نوروزی، اشکان قشقایی، نیوشا طبیبی، مریم بهریان، مصطفی سلیمانی و… می‌خوانید.

◾️ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به شما کمک می‌کند که از جهان جدید، جهان ارتباطات سردربیاورید.
◾️◾️◾️
نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را از دیجی‌کالا  تهیه کنید. نسخه الکترونیکی آن را در طاقچه و مگیران بخوانید، همچنین برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

سفارش از دیجی‌کالا 👇

https://www.digikala.com/product/dkp-13986122

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9163
  • منبع : روابط عمومی

برچسب ها

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.