6

بیانیه کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک

  • کد خبر : 8015
بیانیه کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک
محمد سلطانی‌فر رئیس کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک با قرائت بیانیه کمیته علمی این رویداد گزارشی از مقالات دریافتی و نحوه ارزیابی و بررسی آنها ارائه کرد.

به گزارش ماآنلاین، محمد سلطانی‌فر رئیس کمیته علمی پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک، در بخشی از بیانیه این رویداد تاکید کرد: در برگزاری دوره‌های مختلف این همایش بارها از ارتقای دانش فعالان حوزه روابط ‌عمومی و توانایی و تسلط آنها در حوزه تِک و علوم روز صحبت به میان آمده است.

در متن کامل این بیانیه که محمد سلطانی‌فر آن را در همایش قرائت کرد، آمده است:

پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک در حالی برگزار می‌شود که طی بیش از ۱۵ سال گذشته، استفاده و به کارگیری از فناوری‌های روابط عمومی الکترونیک در میان دستگاه‌های اجرایی و جامعه علمی ارتباطات کشور فراگیر شده و اکنون بسیاری از نهادهای روابط عمومی در سراسر کشور مشتاقانه خواهان پیاده‌سازی فناوری‌های به روزتر مانند بهره‌گیری از تکنولوژی‌های هوش‌مصنوعی هستند و رویکرد سازمان‌ها به سمت این پدیده تکنولوژیک حرکت کرده است.

در برگزاری دوره‌های مختلف این همایش بارها از ارتقای دانش فعالان حوزه روابط ‌عمومی و توانایی و تسلط آنها در حوزه تِک و علوم روز صحبت به میان آمده است. بر این اساس دبیرخانه دائمی کنفرانس روابط ‌عمومی توانسته با برگزاری دوره‌های گوناگون در قالب کارگاه‌ها و پنل‌های آموزشی، همایش‌های سالیانه، انتشار کتاب‌ و نشریات مرتبط و فرهنگسازی در حیطه ارتقا دانش تکنولوژیک روابط عمومی به تولید دانش در این عرصه کمک نماید و موجب ارتقا جایگاه روابط عمومی و ارتباطات در کشور شود.

اکنون به همت دبیرخانه همایش و همکاری استادان و پژوهشگران علوم ارتباطات و مشارکت صاحب‌نظران این حوزه شاهد تولید مقالات در زمینه موضوع اصلی این دوره بودیم اما با این وجود این اتفاق آخرین حلقه ارتقا جامعه روابط عمومی نبوده و این چرخه نیازمند اقدامات مکمل دیگری است.

فراخوان پانزدهمین همایش روابط عمومی الکترونیک در ابتدای آبان ‌۱۴۰۱ با محوریت «هوش مصنوعی، انسان طبیعی و روابط عمومی فراگیر» منتشر شد. پس از بررسی موضوعات و نیازهای روز جامعه ارتباطی در راستای ارتقا دانش تکنولوژیک در حوزه هوش مصنوعی توسط اعضای کمیته علمی همایش شامل محمد سلطانی‌فر، سعیدرضا عاملی، یونس شکرخواه، داوود زارعیان، حسن بشیر، شهیندخت خوارزمی و حمید ضیایی‌پرور، سیزده محور برای آن در نظر گرفته شد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود:

هوش مصنوعی و روابط عمومی، از اپراتور تا مغز متفکر / هوش مصنوعی و آخرین دستاوردهای آن در قلمروهای علمی و تکنولوژیک / ابعاد انسانی و اخلاقی روابط عمومی‌ هوشمند / روابط عمومی هوشمند و احترام به طبیعت و محیط‌‌زیست / کسب و کارهای روابط عمومی هوشمند / هوش مصنوعی و ضرورت حفظ امنیت و حراست از داده‌ها / هوش مصنوعی، الگوها و ظرفیت‌های جدید روابط عمومی هوشمند / بازنگری در سازوکارهای روابط مبتنی بر هوش مصنوعی / روابط عمومی منطقه‌ای و جهانی با تکیه بر هوش مصنوعی / رصد و پایش محتوا در روابط عمومی هوشمند / شتابگرها و نرم افزارهای توسعه‌دهنده هوش مصنوعی در روابط عمومی هوشمند / روابط عمومی، رسانه‌های اجتماعی و کارکردهای هوش مصنوعی / روندهای آینده روابط عمومی هوشمند

پس از پایان مهلت دریافت آثار که در دو نوبت این زمان به دلیل درخواست شرکت‌کنندگان تمدید شد، تعداد ۱۸ مقاله از میان آثار دریافتی واجد شرایط شناخته شدند و برای بررسی نهایی توسط اعضای کمیته علمی انتخاب شدند.

از جمله معیارهای بررسی آثار توسط کمیته علمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انطباق مقاله با محورهای همایش / جذابیت موضوعی و انتخاب عنوان و کلمات کلیدی مناسب / توزیع و پردازش متعادل مطالب و دسته بندی آن / ارتباط منطقی عنوان، مقدمه، متن، جمع بندی و نتیجه گیری / ذکر حداقل مطالب حاشیه‌ای / بیان مستدل و علمی مطالب (بهره مندی از ساختار علمی) / نوآوری، ارائه نگاهی تازه به موضوع و یا ارائه یافته‌های نو / روشمند بودن تحقیق مطابق روش های تحقیق معتبر علمی / ارجاع‌دهی صحیح و استفاده مطلوب از منابع اصلی، جدید و گستردگی آن / رعایت اصول ویراستاری علمی و به کارگیری مناسب اصطلاحات

بدین ترتیب تمامی مقالات توسط اعضای کمیته علمی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، در نهایت پس از جمع‌بندی نتایج و آرا اعضای کمیته، باتوجه به میانگین امتیازات کسب شده سه مقاله برای ارائه در همایش برگزیده شدند.

* «نقش استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صنعت روابط عمومی» تالیف مشترک مهدی هاشملو و مریم همتی

* «فریب با اثر کلونی» نوشته سعید نوری‌آزاد

* «راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در تشخیص کلمات کلیدی سایت» نوشته مشترک مریم حاجی اسمعیلی و مرتضی کللی خورموجی، مهدی کرمی و مهرشاد کاکاسلطانی

کمیته علمی همایش با بررسی محتوای مقالات دریافت شده ضمن تشکر از تمامی مولفین برای نگارش این مقالات ارزشمند، موارد زیر را اعلام می‌دارد تا راهنمایی باشد برای ارتقا جامعه ارتباطی و بهبود مقالات برای همایش‌های آتی:

  • آثار تالیف شده با توجه به آنکه به صورت داوطلبانه به رشته تحریر درآمده و این نکته، ارزشمندی آن‌ها را افزایش می‌دهد، اما هنوز تا رسیدن به معیارها و استانداردهای نگارش مقالات علمی در حوزه روابط عمومی هوشمند فاصله دارد.
  • شفاف بودن روش تحقیق از ارکان اصلی یک مقاله است که متاسفانه در تعدادی از مقالات توضیحات کاملی ارائه نشده بود.
  • ارجاعات و منابع استفاده شده در برخی مقالات به درستی مشخص نشده و حتی با علوم و پیشرفت‌های روز حوزه هوش‌مصنوعی فاصله بسیاری داشتند. روش غالب در منابع علمی برای ارجاعات روش APA است که شیوه نامه آن در اکثر ژورنال‌های علمی و پژوهشی وجود دارد.
  • برخی از مقالات ترجمه محور است، اخذ منابع علمی دنیا نه تنها نکوهیده نیست بلکه در صورت استفاده دقیق و به جا ستوده نیز هست اما ترجمه کلمه به کلمه حرف‌های دیگران ضرورتا به معنای ارایه و تولید مقاله علمی نیست. بنابر این عدم برخورداری از ساختار و ارکان مقاله علمی نیز مانند سال‌های گذشته در برخی از مقالات به چشم می‌خورد.
  • عدم انطباق و کلی‌گرایی مقالات دریافتی با محورهای همایش از دیگر مسائل قابل مشاهده در اکثر مقالات بود.

خدا را سپاسگزاریم که اکنون به همت دبیرخانه همایش و همکاری استادان، نخبگان، فرهیختگان و پژوهشگران روابط عمومی و علوم ارتباطات و مشارکت صاحب نظران و پژوهشگران این حوزه شاهد تولید مقالاتی بیشتر و انجام تحقیقاتی فراگیرتر در  زمینه کاربردهای روابط عمومی الکترونیک در جامعه هستیم.

کمیته علمی همایش تلاش وافر همه کسانی که با مشارکت در این رخداد علمی، به رونق دانش و حرفه روابط عمومی الکترونیک کمک کرده‌اند ارج نهاده و آرزوی تندرستی و موفقیت روزافزون برای همه شما دارد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8015

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.