6

دستیارانی هوشمند برای تولید صنایع خلاق

  • کد خبر : 9086
دستیارانی هوشمند برای تولید صنایع خلاق
از جمله مطالب شماره ۱۶۰ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» می‌توان به مطلبی با عنوان «صانع یا دستیار؟/ دربارۀ هوش مصنوعی در صنایع خلاق: مفاهیم، رویکردها و کاربردها» نوشته شبنم لشگری، پژوهشگر اشاره کرد.

به گزارش ماآنلاین، از جمله مطالب شماره ۱۶۰ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» می‌توان به مطلبی با عنوان «صانع یا دستیار؟/ دربارۀ هوش مصنوعی در صنایع خلاق: مفاهیم، رویکردها و کاربردها» نوشته شبنم لشگری،    پژوهشگر اشاره کرد. مطلبی که در بخشی از آن چنین آمده است:

▪️هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری نوظهور، علاقه‌مندان زیادی در بین صاحبان صنایع خلاق و فرهنگی پیدا کرده است. این فناوری فرصت‌های متعدد و بی‌نظیری پیش روی این صنایع قرار می‌دهد.

▪️خلاقیت به‌عنوان یکی از صفات انسانی، در طول تاریخ نقش مهمی در توسعه فرهنگ و هنر و شکل‌دادن به نحوهٔ درک انسان از واقعیت داشته است. خلاقیت را می‌توان به‌عنوان یک ویژگی ذاتی انسان در تمامی تلاش‌های انسانی مشاهده کرد. با این حال، تعداد کمی از صنایع برای استفاده از ظرفیت خلاقیت انسانی و بهره‌برداری از آن طراحی شده‌اند.

▪️یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مطالعه صنایع خلاق، تأثیر آن بر اقتصاد کلان است. از آنجایی که صنایع خلاق مبتنی بر نوآوری و خلاقیت هستند، این ظرفیت را دارند که با رویکردها و اکتشافات نوآورانۀ خود بر سایر صنایع تأثیر بگذارند. اصلی‌ترین سود این صنایع به جامعه حفظ و گسترش فرهنگ است. بر خلاف سایر بخش‌ها که کالای استانداردشده تولید می‌کنند که با فرهنگ مبدأ سنخیتی ندارند، در تولید محصولات صنایع خلاق به لحاظ فرهنگی و تاریخی،‌ ایده‌آل‌های جامعهٔ مصرف‌کننده نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

▪️این ملاحظات در بخش‌های خلاق سنتی همانند معماری و موسیقی قابل مشاهده است؛ بنابراین می‌توان گفت که صنایع خلاق یک قطعۀ حیاتی از حفظ فرهنگ هستند که ارتباط بین جوامع،‌ فرهنگ و دنیای تجارت را تقویت
می‌کنند.

▪️کاربست جدی هوش مصنوعی در صنایع خلاق در مقیاس انبوه، نسبتاً جدید است، اما با سرعتی چشم‌گیر در حال افزایش است. هوش مصنوعی در صنعت موسیقی امکان افزایش کارایی کسب‌وکار در زمینه‌های ایجاد، توسعه و توزیع محتوا و همچنین امکان تولید محتوا (موزیک) را فراهم می‌کند. این فناوری در صنعت نشر به‌منظور ترجمهٔ خودکار استفاده می‌شود. هوش مصنوعی به ناشران اجازه می‌دهد زمان مورد نیاز برای ترجمۀ کتاب را قبل از انتشار به میزان قابل توجهی کاهش دهند و از این طریق هزینه‌ها نیز کاهش می‌یابد.

▪️کسب‌وکارهای مربوط به صنایع خلاق از این قابلیت‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات مرتبط با محتواهای قبلی خود، مانند میزان درگیرسازی مخاطب یا نفوذ و انتشار استفاده می‌کنند. این اطلاعات می‌تواند برای پیش‌بینی درآمدهای آینده، توسعۀ کمپین‌های بازاریابی،‌ ارتقای کیفیت خدمات و بهبود روابط با مشتری کاربرد داشته باشد

▪️هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که تولیدات فرهنگی را بهبود ببخشد و مخاطبان بیشتری را از طریق ایده‌های نوآورانه‌ای که حاصل همکاری دانش بشری و ظرفیت هوش مصنوعی برای ارائه پیشنهادهای متفاوت است، جذب کند؛ بنابراین کاربرد هوش مصنوعی در صنایع خلاق می‌تواند تولیدات متنوع‌تری را به همراه داشته باشد. به‌طور مثال در صنعت معماری به افراد بدون دانش قبلی امکان می‌دهد که رندرها و طرح‌های باکیفیتی تولید کنند. هوش مصنوعی در صنعت هنرهای نمایشی به‌منظور خلق ایده‌های نوآورانه برای طراحی صحنه به کار می‌رود.

▪️هوش مصنوعی به‌عنوان یک فناوری نوظهور مورد استقبال جامعه دانشگاهی و زیست‌بوم استارتاپی و خلاق ایران قرار گرفته است. پلتفرم «داستان» نمونه‌ای از کاربرد هوش مصنوعی در بخش خلاق است که برای کودکان داستان و تصویرسازی شخصی‌سازی‌شده می‌سازد. این پلتفرم به کاربران اجازه می‌دهد که عکس انتخابی خودشان را در پلتفرم وارد کنند و تصویرسازی با استفاده از این تصاویر انجام شود.

نسخهٔ چاپی شمارهٔ ۱۶۰ ماهنامهٔ مدیریت ارتباطات را از دیجی‌کالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید. برای تهیه اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9086
  • نویسنده : شبنم لشگری | پژوهشگر
  • منبع : شماره ۱۶۰ ماهنامه «مدیریت ارتباطات»

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.