6

رسانه صرفاً یک‌ واسطه نیست

  • کد خبر : 8965
رسانه صرفاً یک‌ واسطه نیست
میلاد نوری، مدرس و پژوهشگر فلسفه در شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» در مطلبی با عنوان «متافیزیکِ رسانه» به این موضوع پرداخت که فلسفه با خودآگاهی و خوداندیشی، واقعیت وساطت‌یافته را در بی‌واسطگی‌اش ارزیابی می‌کند تا دریابد رسانه چگونه با واقعیت آمیخته است؟ 

به گزارش ما آنلاین، میلاد نوری، مدرس و پژوهشگر فلسفه در شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» در مطلبی با عنوان «متافیزیکِ رسانه» به این موضوع پرداخت که فلسفه با خودآگاهی و خوداندیشی، واقعیت وساطت‌یافته را در بی‌واسطگی‌اش ارزیابی می‌کند تا دریابد رسانه چگونه با واقعیت آمیخته است؟

در بخشی از متن نوشته‌شده توسط او چنین می‌خوانیم:

▪️فلسفه به مثابه پرسش از وجود موجودات، واقعیت پیشاتأملی جاری رسانه را موضوع نظرورزی می‌سازد. پرسش این است که «چیست بنیان هستی آن‌چه رسانه نام می‌گیرد؟»

▪️رسانه زادگاه ایده‌هایی‌ست که چیستی‌اش را تعین می‌بخشند. مک‌لوهان می‌گوید رسانه پیام است. بدین معنا رسانه صرفا پیام‌رسان نیست که فقط نقش واسطه‌ای داشته‌ باشد. رسانه در وساطت‌گری‌اش پیام‌ها را تولید، بازتولید و تفسیر می‌کند. رسانه خودش پیام است و هستی‌اش بر پیامی استوار می‌شود که در خودِ آن تولید شده‌ است اما چنین نیست که ورودی و خروجی این تولیدگری بدون هیچ ابهامی پیش چشم باشد.

▪️این تولیدگری مبهم و تو در تو است؛ به‌طوری که حتى مالکان، گردانندگان و مخاطبان رسانه نیز ابعاد آن را بازنمی‌شناسند. رسانه نیز همچون هر شأنی از واقعیت با دو وجه حاضر و غایب تحقق دارد. پیام نیز با ظهور و خفای خود اندیشیده می‌شود.

▪️هرگاه آدمی پیام را در مقام اندیشندگی می‌آفریند و با وساطت رسانه انتقال می‌دهد، آشکار نیست که رسانه با پیام چه خواهدکرد. انباشت نیروهای شناخته و ناشناخته‌ای که حول رسانه به مثابه پیام جریان دارند، ابعاد مخفی و ناشناخته‌ای به آن می‌بخشد. اندیشهٔ فلسفی با نظرورزی در باب واقعیت پیشاتأملی رسانه، ظهور و خفای آن را موضوع تأمل می‌سازد.

شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به مدیرمسئولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی در ۷۶ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است. نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را می‌توانید از دیجی‌کالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید و برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8965
  • نویسنده : میلاد نوری- مدرس و پژوهشگر فلسفه
  • منبع : شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.