8

روابط‌عمومی برای دیکتاتورها

  • کد خبر : 9093
روابط‌عمومی برای دیکتاتورها
شماره ۱۶۱ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» با پرونده‌ای ویژه دربارۀ «روابط عمومی دیکتاتورها» با مدیر مسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد.

به گزارش ما آنلاین، شماره ۱۶۱ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» با پرونده‌ای ویژه دربارۀ «روابط عمومی دیکتاتورها» با مدیر مسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد.

پروندهٔ اصلی شمارهٔ ۱۶۱ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» که جلد این شماره هم به آن اختصاص دارد، دربارهٔ شرکت‌های روابط‌عمومی و سفیدشویی اقتدارگرایی است. مسئلۀ بنیادی این پرونده آن است که امروزه رهبران اقتدارگرا در تمام جهان می‌دانند که یک تصویر خوب در خارج از کشور، مزایای زیادی برای‌شان به همراه دارد. این تصویر، دستیابی به اهداف سیاست خارجی را آسان‌تر و به حاشیه راندن منتقدان خارج‌نشین را امکان‌پذیرتر می‌کند، همچنین کار را برای تبعیدی‌ها سخت‌تر و عرصه را بر کنشگران داخلی تنگ‌تر می‌سازد و موجب تقویت مشروعیت این دولت‌ها در خارج از کشور می‌شود. پس شرکت‌های روابط‌عمومی و مشاوران لابی‌گر، ابزارهای مفیدی برای بسیاری از رژیم‌ها هستند تا خود را حکومتی «عادی» جلوه دهند. دیکتاتورها از سراسر جهان نمایندگانی را در لندن و واشنگتن استخدام می‌کنند تاسوابق حقوق بشری خود را اصلاح کنند و اتهامات فساد را کم‌اهمیت جلوه دهند. محسن محمودی، مترجم و پژوهشگر علوم سیاسی که گردآوری این پرونده بر عهده او بوده سه مقالۀ بنیادی را برگزیده تا دیدی جامع از مسئلۀ «پیوند نظام‌های اقتدارگرا با شرکت‌های روابط‌عمومی» به دست دهد. در مقالهٔ نخست الکساندر دوکالسکیس به سراغ شرکت‌های روابط‌عمومی و عادی‌سازی‌ اقتدارگرایی رفته است. در مقالهٔ دوم، کاترین اینگر از شیوه‌های‌ ارتباط نظام‌های بسته با شرکت‌های روابط‌عمومی و ضرورت ثبت خدمات شرکت‌های روابط‌عمومی و لابی‌گری برای کشورهای خارجی نوشته است و در نهایت لورا اسمیت، بر شرکت روابط‌عمومی «برسون-مارستلر» و کسب درآمد آن از پذیرش نمایندگی جنایتکاران جنگی تمرکز کرده است.

پیش پاافتاده معمولی نیست

دیگر پرونده این شماره از ماهنامه دربارهٔ «زندگی روزمره و ارتباطات» است. زندگی روزمره به همان نسبت که برای ما بدیهی و آشناست، پیچیده و مبهم نیز هست و با پیچیده‌تر شدن جوامع، پیچیده‌تر هم می‌شود. با توجه به این که حالا خود «زندگی» در جامعۀ ما از اهمیت بیشتری نسبت به گذشته برخوردار شده و به مثابه یک شعار در مطالبات سیاسی هم مطرح می‌شود، فهم زندگی روزمره و چیستی آن ضرورت بیشتری پیدا کرده است. بدون شک یکی از ویژگی‌های مهم زندگی روزمره در جهان امروز این است که با ابزارها و فناوری‌های ارتباطی گره خورده و بالطبع مدیریت ارتباطات انسانی و اجتماعی بدون آن ممکن نیست. پرونده‌ای درباره «زندگی روزمره و ارتباطات» از همین حیث و برای فهم این نسبت با مطالبی از رضا صائمی، نویسنده و منتقد، محمد هندی، پژوهشگر مطالعات فرهنگی و گفت‌وگویی با فردین علیخواه، جامعه‌شناس و پژوهشگر مطالعات زندگی روزمره شکل گرفت.

انسداد گفت‌وگو؟

از جمله دیگر مطالب شمارهٔ ۱۶۱ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» می‌توان به گفت‌وگوی امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول این ماهنامه با حسن نمکدوست‌تهرانی، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری اشاره کرد. گفت‌وگویی که نمکدوست در آن از انسداد تعامل در امروز جامعهٔ ایران گفته و سیل مهاجرت را نشانهٔ شکست گفت‌وگو در جامعه دانسته است. تقی‌پور همچنین در مطلبی دیگر با عنوان «میزگردی دربارۀ وضعیت امروز روابط عمومی کشور با حضور فعالان آن» به گفت‌وگو با رضا لیاقت‌ورز و رضا کریمی پرداخته است.

از آلن تورن تا آشپزی هندی

مقاله‌ای از حجت‌الله ایوبی، دانشیار دانشکدۀ مطالعات جهان دانشگاه تهران با عنوان «دوران بازگشت به خویشتنِ خویش» که در آن نگاهی به جامعۀ فرامدرن ارتباطاتی و کنشگرانش از دیدگاه آلن تورن انداخته مطلب دیگری است که در تازه‌ترین شمارهٔ ماهنامهٔ «مدیریت ارتباطات» آمده است. یادداشت‌هایی از نیوشا طبیبی‌گیلانی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر فرهنگ خوراک دربارۀ پیوند آشپزی هندی و ایرانی، فاطمه باباخانی، روزنامه‌نگار محیط‌زیست و میلاد نوری، مدرس و پژوهشگر فلسفه و همچنین گزارشی در مورد کاربرانی که برای فرار از فیلترینگ به سراغ وی‌پی‌ان‌ها می‌روند و … دیگر مطالب شماره ۱۶۱ ماهنامهٔ «مدیریت ارتباطات» هستند.

نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را از دیجی‌کالا تهیه کنید. همچنین برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9093

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.