به گزارش ما آنلاین، مهدی محسنی، کارشناسروابطعمومی در شماره ۱۶۰ ماهنامه مدیریت ارتباطات در مطلبی با عنوان «روابط عمومی در زمانۀ هوش مصنوعی» نگاهی مختصر به تأثیر تحولات فناوری در ارتباطات و روابط عمومی معاصر انداخت. در بخشی از مطلب او چنین آمده است:
▪️روابط عمومی در دنیای دیجیتال بهعنوان یک حوزۀ مهم و حیاتی، با تحولات و گسترش روزافزون فناوری، شکل و شمایل جدیدی به خود گرفته است. استفاده از رسانههای اجتماعی، وبلاگنویسی، پادکست و ویدئوهای آنلاین در روابط عمومی به برندها و سازمانها امکان میدهد تا با مخاطبان خود، تعامل برقرار کنند.
▪️روابط عمومی در عصر دیجیتال و با تأثیر رسانههای اجتماعی، به شکل قابل توجهی تغییر کرده است. رسانههای اجتماعی به برندها امکان میدهند تا با مخاطبان خود ارتباطی مستقیم و دوطرفه برقرار کنند و گفتوگویی بین سازمان و مخاطب شکل بگیرد. رسانههای اجتماعی فرصتی مناسب را برای انتشار محتوای ارزشمند، آموزشی و کاربرپسند فراهم میکنند. همچنین برندها میتوانند از استراتژیهای تبلیغاتی هدفمند در این پلتفرمها بهرهبرداری کرده و با استفاده از ابزارهای تحلیلی، میزان اثربخشی کمپینهای خود را ارزیابی کنند.
▪️روابط عمومی دیجیتال به استراتژی برند یا سازمان برای برقراری ارتباط با مخاطبان در فضای دیجیتال گفته میشود. روابط عمومی دیجیتال شامل استفاده از ابزارها و تکنیکهای مختلفی مانند وبسایت، رسانههای اجتماعی، ایمیلها، وبلاگها و ویدئوهاست. این روشها به سازمانها برای برقراری ارتباط با مخاطبان، انتشار اطلاعات، جمعآوری نظرات و دریافت بازخورد کمک میکنند.
▪️با توسعۀ فناوریهای هوش مصنوعی، امکانات و کاربردهای بیشتری برای بهبود روابط عمومی در دنیای دیجیتال پدیدار خواهند شد. هوش مصنوعی امکان ایجاد سیستمهای پاسخگویی خودکار را به سازمانها ارائه میدهد.
▪️این سیستمها میتوانند بهصورت خودکار به سؤالات و درخواستهای پرتکرار مخاطبان پاسخ داده و اطلاعات مورد نیاز را ارائه دهند. به مرور زمان، این سیستمهای پاسخگویی خودکار درک بهتری از ساختار جملات و معنای آنها خواهند داشت و پاسخهای دقیقتری ارائه میدهند.
▪️همچنین، سازمانها میتوانند محتوای خود را بر اساس نیازها و سلیقۀ مخاطبان سفارشیسازی کنند. این امر برای تولید محتوای کاربرپسند و مطابق با رفتارها و علایق مخاطبان بسیار اهمیت دارد. جالب است بدانید که میتوان برای بهبود تجربۀ کاربری و افزایش درگیری و جذب مخاطبان نیز از هوش مصنوعی استفاده کرد.
▪️بهکارگیری این فناوری در تبلیغات، نقش مهمی در بهبود کارایی و افزایش تأثیرگذاری آن ایفا میکند. با تحلیل دادههای مربوط به علایق و سلایق مخاطبان، میتوان تبلیغات را بهصورت هوشمند و هدفمند طراحی کرد و به گروههای خاصی از مخاطبان نمایش داد. با استفاده از هوش مصنوعی و تحلیل دادهها، میتوان رقابتها و تحولات در صنعت را پیشبینی و استراتژیهای مناسب را برای روابط عمومی دیجیتال طراحی کرد.
▪️هوش مصنوعی همچنین امکان شناسایی و تحلیل نقاط قوت و ضعف رقبا را برای بهبود استراتژیهای سازمان فراهم میکند. روابط عمومی در دنیای معاصر نیازمند تطبیق با تحولات فناوری و استفاده از ابزارهای جدید است. این تغییرات شامل برقراری تعامل فعال و گفتوگو با مخاطبان، استفاده از پلتفرمهای دیجیتال و تغییر در نگرش و رویکرد به روابط با مخاطبان است. تغییرات و تحولات همواره در حوزۀ روابط عمومی و ابزارهای دیجیتال رخ میدهند، اما آنچه اهمیت دارد، سازگاری با این تغییرات و بهرهمندی از آنان در جهت شناخت مخاطبان و رشد و ارتقای سازمان است.
نسخهٔ چاپی شمارهٔ ۱۶۰ ماهنامهٔ مدیریت ارتباطات را از دیجیکالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید. برای تهیه اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.