4

سیل مهاجرت‌ها نشانۀ شکست گفت‌وگو در جامعۀ ماست

  • کد خبر : 9099
سیل مهاجرت‌ها نشانۀ شکست گفت‌وگو در جامعۀ ماست
حسن نمکدوست‌تهرانی، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری در گفت‌وگو با ماهنامه «مدیریت ارتباطات» از انسداد تعامل در امروز جامعهٔ ایران گفته و سیل مهاجرت را نشانهٔ شکست گفت‌وگو در جامعه دانسته است. 

به گزارش ما آنلاین، از جمله مطالب شماره ۱۶۱ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» می‌توان به گفت‌وگوی امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول این ماهنامه با حسن نمکدوست‌تهرانی، استاد ارتباطات و روزنامه‌نگاری اشاره کرد. گفت‌وگویی که نمکدوست در آن از انسداد تعامل در امروز جامعهٔ ایران گفته و سیل مهاجرت را نشانهٔ شکست گفت‌وگو در جامعه دانسته است.

نمکدوست در بخشی از این گفت‌وگو که ویدئو آن در ادامه قابل ملاحظه است چنین می‌گوید:

▪️گفت‌وگو اشکال مختلفی دارد. گفت‌وگوها همیشه الزاماً به هدف خاصی منتج نمی‌شوند. مثلاً یک نوع از آن گفت‌وگوی صحبت‌گشایانه است. مارک تواین می‌گوید «بسیاری از عشق‌ها با صحبت دربارۀ آسمان و هوا آغاز می‌شود».

▪️اما برخی از گفت‌وگوها غایتی را دنبال می‌کنند که این غایت می‌تواند شناخت عمیق‌تر یا در سطوح بالاتر، تفاهم باشد. تفاهم یعنی دو طرف به یک نقطۀ الزاماً مشترکی برسند که بر سر آن توافق داشته باشند.

▪️رویکرد ارتباطات اما به موضوع تفاهم و گفت‌وگو به شکلی دیگر است. رویکرد دانش ارتباطات پل‌زدن بر تفاوت‌هاست، نه از بین بردن آنها. یعنی ما نسبت به مواضع هم شناخت داریم و هیچ‌کدام هم از اندیشه‌های خود عدول نخواهیم کرد، ولی من وجود و هویت شما را به رسمیت می‌شناسم، شما نیز وجود و هویت مرا. به این ترتیب می‌توانیم با هم راحت‌تر تعاملات‌مان را ادامه دهیم و زندگی را برای هم راحت‌تر کنیم.

متن کامل این گفت‌وگو در ماهنامه شماره ۱۶۱ «مدیریت ارتباطات» آمده است. نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را از دیجی‌کالا تهیه کنید. همچنین برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

 

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=9099
  • منبع : شماره ۱۶۰ ماهنامه «مدیریت ارتباطات»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.