7
از فهم مسئله تا حل آن

ضرورت اجماع

  • کد خبر : 8827
ضرورت اجماع
امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول ماهنامه «مدیریت ارتباطات» در مطلبی با عنوان «ضرورت اجماع از فهم مسئله تا حل آن» نوشته است به نظر می‌رسد فراهم‌کردن شرایط حضور و نقش‌آفرینی نخبگان و تشویق و ترغیب آنان برای مشارکت در صفر تا صد رسیدن به یک برنامه جامع و مورد وفاق همه و بعدتر از آن هم نظارت بر اجرای درست آن ضروری و حتی حیاتی است.

به گزارش ما آنلاین، امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول ماهنامه «مدیریت ارتباطات» در شماره ۱۵۹ این ماهنامه چنین نوشته است:

«آن‌چه این روزها و ماه‌ها کشور تجربه می‌کند، نشان از شکاف عمیق نسلی دارد. بخش‌هایی از جامعه حتی تاب و توان شنیدن سخنان برخی مقامات رسمی را ندارند. این مقامات هم که شنیدن حرف تمام مردم از بدیهی‌ترین وظایف آن‌هاست، نه‌تنها نمی‌شنوند، بلکه گاهی سخنانی به زبان می‌آورند که انسان حیران می‌ماند. آیا گفتار خودشان را باور دارند؟ یا وظایف خودشان را نمی‌شناسند یا شاید هم منافع‌شان در گرو نشنیدن و ندیدن است!
نتیجه وضع موجود، دوقطبی‌تر شدن جامعه، سوءاستفاده بیشتر مخالفان توسعه و آبادانی کشور، ناامیدتر شدن مردم و به‌ویژه جوانان به آینده خود و کشور، افزایش بی‌اندازه مهاجرت به سایر کشورها، دور شدن از مسائل اساسی، غلبه حواشی به اصول، هدررفت انرژی‌ها و… است.

به نظر می‌رسد اگر بخواهیم از شرایط موجود با کمترین هزینه عبور کنیم (که یک ضرورت است و شاید دیر شود)، بایستی دست به دامان نخبگان علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی از هر طیف و جناحی شویم.
وضعیت جاری حکایت از این دارد که ما حتی در فهم مسائل نیز دچار مشکل هستیم؛ نه حالا بلکه از گذشته مسائل را بد، فهم کرده‌ایم. مگر نه این که نتیجه شکاف امروز ریشه در راه‌حل‌های به‌کاربسته در دیروز دارد؟
بنابراین به نظر می‌رسد فراهم‌کردن شرایط حضور و نقش‌آفرینی نخبگان و تشویق و ترغیب آنان برای مشارکت در صفر تا صد رسیدن به یک برنامه جامع و مورد وفاق همه و بعدتر از آن هم نظارت بر اجرای درست آن ضروری و حتی حیاتی است.

تجربه نشان داده هرگاه دایره مشورت و نظرخواهی را پیش از وضع قوانین، گسترده‌ کرده و طیف‌های وسیع‌تری از جامعه را به مشارکت طلبیده‌ایم، در هنگام اجرا نیز حمایت بیشتر جامعه هدف را جلب و جذب کرده‌ایم. بدون شک، نشستن پشت درهای بسته و تأکید بر دانسته‌ها و باورهای خودمان و تبدیل آن به قانون نمی‌تواند نتیجه‌ای برای حل ابرچالش‌های امروز دربر داشته باشد. به نظرم فراهم‌کردن زمینه‌های مناسب برای مشارکت بیشتر نخبگان، وظیفه ارتباطی‌هاست. روابط‌عمومی‌ها، روزنامه‌نگاران، فعالان و متخصصان جامعه اطلاعاتی تبحر و تخصص لازم را برای این اقدام دارند؛ به شرط آن که نهادهای رسمی قدرت به آن‌ها اعتماد کنند و اراده‌ای برای گذار از این وضعیت داشته باشند.»

شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات» به مدیرمسئولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی در ۷۶ صفحه و با قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است. نسخه چاپی «مدیریت ارتباطات» را می‌توانید از دیجی‌کالا و نسخه دیجیتال آن را از مگیران و طاقچه تهیه کنید و برای اشتراک با ۸۸۳۵۶۰۷۶ تماس بگیرید.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8827
  • نویسنده : امیرعباس تقی‌پور، مدیرمسئول ماهنامه «مدیریت ارتباطات»
  • منبع : شماره ۱۵۹ ماهنامه «مدیریت ارتباطات»

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.