8

عدالت اجتماعی با اینستاگرام!

  • کد خبر : 8789
عدالت اجتماعی با اینستاگرام!
در ماجرای مجادله محمدمهدی هاتف، مترجم کتاب «پیشرفت علم و مسائل آن» اثر لری لاون و نشر نی، اگر شبکه‌های اجتماعی در دسترس عموم جامعه قرار نداشت، آیا امکان مطالبه‌گری و احقاق حق برای یک مترجم در رسانه‌های رسمی وجود داشت؟!

به گزارش ما آنلاین، سیدحسین قوامی، روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه و مدیر روابط‌عمومی با اشاره به جدل پیش‌آمده میان محمدمهدی هاتف، مترجم کتاب «پیشرفت علم و مسائل آن» اثر لری لاون و نشر نی بر سر حق‌الترجمه، در اینستاگرام، از امکانی که شبکه‌های اجتماعی برای احقاق حق فراهم می‌کنند نوشته است:

«عدالت اجتماعی چیست و چه ربطی به شبکه‌های اجتماعی دارد؟! می‌خواهم با ذکر مثال و رسم شکل! این موضوع را به صورت ساده توضیح دهم!

مترجمی به نام محمدمهدی هاتف، طی قراردادی به ارزش ده میلیون تومان کتابی به نام «پیشرفت علم و مسائل آن» را برای نشر نی ترجمه کرده است. براساس قرارداد، مبلغ یک میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت دریافت کرده اما خبری از پرداخت مابقی مبلغ قرارداد نشده است، لذا هشت ماه پس از چاپ ترجمه با ناشر تماس گرفته و سراغ مابقی مبلغ قرارداد را می‌گیرد اما ناشر می‌گوید؛ ویراستاری کتاب حدود ۱۴ میلیون هزینه برداشته است (یعنی بیشتر از حق‌ مترجم!) و به استناد بندی از قرارداد که هزینه ویرایش از حق‌ ترجمه کم می‌شود، مترجم بدهکار نیز شده است! بنابراین مترجمی که دانش و تخصص و زحمات چند ماهه‌اش را به باد رفته می‌بیند، خونش به جوش آمده و در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام مطلبی تحت عنوان «درباره هنر چاپیدنِ مترجم» می‌نویسد و شرح ماوقع را بیان می کند. این نوشته مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد و اصطلاحا وایرال می‌شود. سه روز بعد ناشر وادار به عذرخواهی شده و قول می‌دهد که جبران مافات کند.

این مثال بسیار ساده، دستاورد بسیار مهمی برای نقش موثر شبکه‌های اجتماعی در برقراری عدالت اجتماعی است. مگر نه این است که عدالت اجتماعی را تخصیص منصفانه منابع در یک جامعه می‌دانند؟! پس امکان دسترسی منصفانه به رسانه و تریبون در یک جامعه نیز نه تنها در راستای تقویت عدالت اجتماعی است، بلکه در ایجاد شفافیت و جلوگیری از تبعیض و بی‌عدالتی نقش انکارناپذیری دارد. در جامعه‌ای که عموم افراد امکان اعلام ظلم و بی‌عدالتی را داشته باشند و بتوانند به راحتی دیدگاه‌های خود را بیان کنند، حتما هزینه خاطی و ظالم افزایش می‌یابد و قطعا منجر به کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

در گزارش‌های صداوسیما همواره از مضرات شبکه‌های اجتماعی صحبت شده و آن را عامل تمام سیئات و بلایای طبیعی و غیرطبیعی از فروپاشی خانواده تا سوراخ شدن لایه ازن می‌دانند! در حالی که اگر شبکه‌های اجتماعی در دسترس عموم جامعه قرار نداشت، آیا امکان مطالبه‌گری و احقاق حق برای یک مترجم در رسانه‌های رسمی وجود داشت؟! ساختار شبکه‌های اجتماعی و تعاملی، برخلاف رسانه‌های رسمی، انتخاب‌گرانه است و با رعایت میزان قابل قبولی از آزادی ارتباطات و اطلاعات، بیش از سایر فضاهای ارتباطی حقوق انسانی و اجتماعی افراد را حفظ می‌کند و می‌تواند با دیدبانی مناسب جامعه نقش بسیار موثری در توسعه عدالت اجتماعی ایفا کند. بنابراین عقل حکم می‌کند که دولت‌ها به جای محدود کردن کانال‌های ارتباطی، آن‌ها را در جهت افزایش شفافیت و برقراری عدالت اجتماعی گسترش داده و با به‌دست آوردن نبض جامعه، در جهت افزایش سرمایه‌های اجتماعی گام برداند.»

این مطلب نخستین بار در شبکه اجتماعی قلم‌اندیش منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8789
  • نویسنده : سیدحسین قوامی، روزنامه‌نگار، استاد دانشگاه و مدیر روابط‌عمومی
  • منبع : قلم‌اندیش

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.