20

هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت‌ ارتباطات منتشر شد

  • کد خبر : 3124
هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت‌ ارتباطات منتشر شد
هفتاد و دومین شماره ماهنامه تحلیلی، آموزشی و اطلاع‌رسانی مدیریت ‌ارتباطات، اردیبهشت ۱۳۹۵ منتشر شد. در سرمقاله جدیدترین شماره این نشریه با عنوان «رسانه‌ها و چالش تأمین منابع پایدار»، امیرعباس تقی‌پور از ضعف مشترک اقتصادی رسانه‌های دولتی و خصوصی سخن به میان ‌آورد، یعنی بی‌توجهی به مقوله‌های «اقتصاد رسانه» و «قواعد بنگاه‌داری».

به گزارش ما آنلاین،  وی در راه رهایی از این چالش رسانه‌ها را این گونه مطرح می‌کند:
«تأمین اقتصاد رسانه‌ها ضامن حیات آن‌ها است که به نظر معیوب می‌آید و به‌طور طبیعی روند اثربخشی و مطلوبیت رسانه‌ها نزد مخاطبانشان دچار اشکال می‌شود. آموزش دستیابی رسانه‌ها به اصول و قواعد اقتصادی و بنگاه‌داری که تضمین‌کننده منابع پایدار برای تولید رسانه است، به همت و تدبیر ذی‌نفعان میسر است. به نظر می‌رسد وظیفه و حقوقی نیز متوجه حکومت، مدیران و کارکنان رسانه‌ها و مخاطبان است.»

* توقف قطار رسانه‌ها در ایستگاه سرگردانی
در گفت‌وگوی ویژه هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات، گفت‌وگوی ساره گودرزی با فریدون صدیقی از اساتید عرصه روزنامه‌نگاری را می‌خوانیم که از چالش‌های روزنامه‌نگاری می‌گوید: «در وضعیت کنونی جامعه ما که مخاطب جلوتر از رسانه حرکت می‌کند، آنچه تهدیدی برای رسانه‌های سنتی محسوب می‌شود، روی‌گردانی و کم‌اعتنایی مخاطب است. قطعاً بخشی از نیازهای مخاطب از طریق ورود به شبکه‌های اجتماعی و دستیابی به اخبار به‌روز تأمین می‌شود، پس به روزنامه‌خوانی و رادیو و تلویزیون دیداری و شنیداری تأخیری نیازی ندارد. به اعتقاد من کار روزنامه‌نگار تبدیل زغال به الماس است. زیاد خواندن، زیاد دیدن و زیاد نوشتن به روزنامه‌نگار، بینش، درک و دریافت می‌دهد. نگاه یک روزنامه‌نگار به پدیده‌ها نباید اتفاقی باشد بلکه باید تحلیلی باشد و زمانی می‌تواند به تحلیل برسد که از حداقل جامعیت برخوردار باشد.»
در هفدهمین مقاله از سلسله مقالات «بصری‌سازی محتوا در ارتباطات» نیز مریم سلیمی به مبحث «گرافیک اطلاع‌رسان و گردشگری» پرداخت. او در این مطلب آورده است:‌ گرافیک از جمله وسایل ارتباطی است که سه عملکر مهم آن عبارتند از: ۱- معرفی ۲- اطلاع‌رسانی ۳- ارائه و ترویج که این سه عملکرد منجر به کارآمدی گرافیک در عرصه گردشگری شده است. در این مقاله به عملکرد اطلاع‌رسانی گرافیک و تأثیر آن بر توسعه گردشگری پرداخته شده است.
در بخش نگاه ماه، مقاله «بررسی اعتبار فضای رسانه‌های اجتماعی برای روابط‌عمومی‌ها» نوشته کارولین مائه‌کیم و ویلیام.جی.براون منعکس شده است. همچنین در بخش مقاله ماه، مقاله «جامعه اطلاعاتی؛ شاهراه توسعه و پیشرفت» نوشته قاسم آزادی ‌احمدآبادی چاپ شده که در آن موضوع جامعه اطلاعاتی به مثابه یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه جوامع چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین‌الملل مورد بررسی قرار گرفته است.
علیرضا سمیعی در بخش تحلیل‌ماه این شماره ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات به تحلیل «نقش رسانه‌ها در مقابله با رواج شایعه» پرداخته و انگیزه‌ها و دلایل رواج شایعه را مورد واکاوی قرار داده است.
در بخش گفت‌وگو نیز این مطالب در هفتاد و دومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات درج شده است:
– گفت‌وگوی محمدحسن خازنی با محسن امینی، استاد ارتباطات حول محور ارتباطات سازمانی با عنوان «ارتباطات انسانی و الکترونیک در سازمان باید کنار یکدیگر قرار گیرند»
– گفت‌وگو با حسین امامی در خصوص خبرنویسی در رسانه‌های اجتماعی و تلفن همراه با عنوان «روزنامه‌نگاری موبایلی حرکت در مسیر توییت‌نویسی است»
– گفت‌وگوی منوچهر دین‌پرست با هاشم رجب‌زاده، استاد دانشگاه مطالعات خارجی اوساکا در مورد نظام اجتماعی ژاپن با عنوان «امروز بیشتر ژاپنی‌ها برای آینده نگران هستند»
– گفت‌وگو با باشین ناگایا، استاد دانشگاه تویو ژاپن با عنوان «تصویر درستی از ژاپن امروز ندارید»

* قواعد نوین روابط‌عمومی و بازاریابی
در پرونده بازاریابی این شماره ماهنامه مدیریت ‌ارتباطات که زیر نظر امیرعلی خلج منتشر شد، به عناوین زیر پرداخته شده است:
– «قواعد قدیمی روابط‌عمومی و بازاریابی در دنیای آنلاین کارآمد نیستند» نوشته رابرت اسکابل
– «قواعد نوین روابط‌عمومی و بازاریابی کدامند؟ پیش به سوی هم‌گرایی روابط‌عمومی و بازاریابی» نوشته رابرت اسکابل
– «نورومارکتینگ ردپای علوم عصب‌شناختی در بازاریابی» نوشته احسان سلطانی‌فر و زهرا کبیری
* رسانه‌ها و تغییرات آب و هوا
در پرونده رسانه‌ با نظارت سیدتقی کمالی نیز این مطالب به چشم می‌خورد:
– «رسانه و تغییر اقلیم در ایران؛ چالش‌ها و دستاوردها» نوشته گیتی خزاعی
– «رسانه‌های ما چقدر به مخاطره تغییر اقلیم که پدیده‌ای علمی و واقعی است اهمیت می‌دهند؟» نوشته مهدی زارع
– «جایگاه تغییر اقلیم در رسانه‌های ایران؛ از سیاست ملی تا برنامه رسانه‌ای» نوشته سیدتقی کمالی

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=3124
  • منبع : ماهنامه مدیریت‌ ارتباطات

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.