7
شماره 152 ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

که کار از دست رفت…

  • کد خبر : 8225
که کار از دست رفت…
شماره جدید ماهنامه مدیریت با پرونده‌ای درباره «مرجعیت رسانه‌ای خارج از ایران» به مدیرمسئولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری علی ورامینی منتشر شد.

به گزارش ما آنلاین، به نقل از روابط عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات، در ادامه نگاهی کوتاه داریم به مطالبی که در شماره ۱۵۲مدیریت ارتباطات، می‌خوانیم:

شلیک با دوربین

در پرونده‌ اصلی شماره اخیر ماهنامه مدیریت ارتباطات به چرایی و تبعات انتقال مرجعیت رسانه‌ای به خارج از ایران پرداخته شده است. از هر دریچه‌ای بخواهیم به وضعیت رسانه‌ای امروز ایران نگاه کنیم، نمی‌توان آن را مُنفک از ساختار سیاسی و اقتصاد سیاسی دید.

وضعیتی که در آن خبر جعلی بیداد می‌کند، رسانه ملی کمترین مخاطب را دارد، مرجعیت رسانه‌ای به بیرون از ایران منتقل شده و رسانه‌های مستقل تحت فشارهای شدیدند. مردم آخرین مقصر در این وضعیت هستند؛ شاید هم بی‌تقصیرترین.

در واقع اصلی‌ترین مقصران این وضعیت تصمیم‌گیرانی هستند که مرجعیت رسانه‌ای را در این سال‌ها به سمت خارج از ایران سوق دادند.

احتمالاً کارگزاران امنیتی اواخر دهه‌های ۷۰ و ۸۰ هیچ بینشی از روندهای آیندۀ فناوری ارتباطاتی نداشتند. لابد گمان می‌کردند با حذف روزنامه‌نگاران منتقد و سوق‌دادن آنان به خارج از کشور از «شَر»شان خلاص می‌شوند.حالا تاریخ به نحوی رقم خورد که بعد از دو دهه رسانه‌های فارسی‌زبان لندنی نه‌فقط به بحرانی برای ساختار سیاسی که معضلی برای امنیت و انسجام کلیت ایران تبدیل شده‌اند. رسانه‌هایی که بیشتر توپخانه علیه ایران هستند تا رسانه.

درباره مسئله بیرون رفتن مرجعیت رسانه‌ای از ایران و تبعاتش مطالبی از عباس عبدی، احمد موثقی، مسعود سپهر، ماشالله شمس‌الواعظین، مجید رضاییان، فریدون صدیقی و… در این پرونده می‌خوانید.

توده‌ها به فرو ریختنِ نمادهایی نیاز دارند

کار روشنفکری در نهایت می‌خواهد به تغییر عینی منجر شود و در نظر نماند، چطور می‌تواند واکنش‌های پس‌زنندۀ جامعه را نسبت به صحبت از عقلانیت در وضعیت هیجانی نادیده بگیرد؟ اساساً چطور می‌تواند گوش شنوایی پیدا کند؟ این شاید یکی از مهم‌ترین مباحث ارتباطات سیاسی در این روزهای ما باشد؛ ارتباطات سیاسی‌ای که امروز وضعیت تروماتیکی دارد.

آن ‌هم وقتی نه حزب سیاسی‌ای وجود دارد و نه جامعۀ مدنی قوی‌ای. اینها را با آرش حیدری، استاد جوان جامعه‌شناسی دانشگاه علم و فرهنگ به بحث گذاشتیم؛ اینکه نسبت عقلانیت و اعتراض چیست.

او در تبیین حذف میانه‌ها و حملۀ توده‌ها به نهادها و کسانی که در وضعیت موجود نقشی نداشتند، می‌گوید: «توده‌ها به فرو ریختنِ نمادهایی نیاز دارند تا احساس پیروزی کنند. پس به سمت این نمادها هجوم می‌برند، به قصد فروریختن آن و تا زمانی که در سطح نمادین می‌مانند غالباً فریب می‌خورند…»

از علی ارتباطات تا وحید آگاه

از ارتباطات فرهنگی تا بیش روابط عمومی

وحید آگاه، استاد حقوق عمومی و حقوق ارتباطات به امکان یا امتناع محدودیت اینترنت در قانون اساسی ایران پرداخت است، نیوشا طبیبی در ادمه سلسله‌های بحث‌هایش درباره زیباشناسی غذا، تاریخ آشپزخانه ایرانی را بررسی کرده است. محسن محمودی در مقاله‌ای بلند از سریال‌سازی گسترده توسط عربستان و ترکیه گفته و رویکرد ارتباطات فرهنگی که پشت این صنعت وجود دارد.

هم‌چنین جعبه‌ابزار روابط عمومی بخش جدیدی  است که به شماره چهارم خود رسیده و در آن متون مهم و جدید حوزه بخشی که در آن روابط عمومی ترجمه می‌شود. در این بخش و در ادامه ترجمه کتاب «مقدمه‌ای بر روابط عمومی: ارتباطات مسئولانه استراتژیک، دیجیتالی و اجتماعی» نوشته جنیس تروگی پیج و الرنس جی. شاهد بررسی تحولات مهم در تاریخ مدرن روابط عمومی و تبیین رشد مدل کسب‌وکار آژانس‌های روابط عمومی هستیم و فهرستی مختصر از چالش‌هایی را که روابط عمومی در سال‌های آینده با آن مواجه خواهد شد مشاهده می‌کنیم.

اعضای تحریریه این شماره را حسن نمکدوست تهرانی، محسن محمودی، نرگس کیانی، مسعود شاه‌حسینی، آرمین هاشمی، امیر جدیدی و امین شکاری تشکیل می‌دهند و رئیس شورای سیاست‌گذاری این ماهنامه سیدغلامرضا کاظمی‌دینان، مدیر اجرایی و هماهنگی: بهنام تقی‌پور، طراحی جلد: جلیل نوربخش، گرافیک: نگار آشتیانی و روابط‌عمومی یگانه قاسمی هستند.

شماره ۱۵۲ ماهنامه مدیریت ارتباطات را می‌توان از دیجی‌کالا یا نسخه الکترونیک تمامی شماره‌ها را از مگیران، طاقچه و کتابراه تهیه کرد. علاقمندان جهت تهیه نسخه فیزیکی یا دریافت اشتراک می‌توانند با شماره ۰۲۱۸۸۳۵۶۴۳۶ تماس بگیرند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8225

    نوشته های مشابه

    ثبت دیدگاه

    دیدگاهها بسته است.