7

نقش تبلیغات TTL در اقناع افکار عمومی

  • کد خبر : 8669
نقش تبلیغات TTL در اقناع افکار عمومی
اگر بپذیریم که تبلیغات عصر جدید از زمان چاپ نخستین روزنامه‌ها متولد شد و با اختراع رادیو و تلویزیون و فراگیر شدن اینترنت در دوره‌های مختلف تغییر کرد از همان ابتدا، هدف از تبلیغات ارسال پیام به مخاطب بوده است.

پیامی که مخاطب را ترغیب به انجام کاری کند. مناقشه اصلی در همین نقطه آغاز می‌شود که آیا تبلیغات برای تبلیغات است یا هدف نهایی و غایی آن اقناع و همسوسازی ذهن و اندیشه مخاطب با مبلغ است. آن‌گونه که نگارنده در یادداشتی، ذیل عنوان «اقناع، اوج قله روابط‌عمومی» به این موضوع پرداخته است، اقناع نتیجه یک فرآیند تبلیغی موفق به‌شمار می‌آید. بازاریابی و تبلیغات مانند یک اقیانوس وسیع و بی‌انتهاست که وقتی وارد هر کدام از شاخه‌های آن شوید، گویی وارد دنیایی بی‌کران شده‌اید. هر گوشه‌ از فضای تبلیغات برای خودش دنیایی دارد که هرچه جلوتر می‌روید، نکات بیشتری برای یادگیری وجود دارد. در زمینه تبلیغات و بازاریابی سه فعالیت مهم و عمده وجود دارد که بسیاری از بازاریابان و فعالان حوزه تبلیغات آن‌ها را به کار می‌گیرند. این سه فعالیت تبلیغاتی تحت عناوین فراخط (ATL)، فرو خط (BTL) و میان‌خط (TTL) شناخته می‌شوند.
جذابیت ذاتی بازار سرمایه فرصت‌های بی‌نظیری را برای کارگزاری‌های بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌ها و مؤسسات مالی ایجاد کرده است. اغلب شرکت‌ها و موسسات مالی تلاش می‌کنند هر چه بیشتر خدمات خود را معرفی کنند تا از فرصت ایجادشده بیشترین بهره را ببرند. برای موفقیت در تبلیغات دیجیتال، تعریف پویش یا کمپین، شناسایی رسانه‌ مناسب کمپین و پیاده‌سازی بی‌عیب‌ونقص آن در زمان مناسب، اهمیت زیادی دارد. به طوری که این مسائل تفاوت میان کمپین‌های موفق و ناموفق، بازگشت یا هدررفت سرمایه و استفاده‌ مناسب از موقعیت‌ها را مشخص می‌کنند. مدیریت کمپین موضوعی است که بیشترین اهمیت را در دریافت بازده از تبلیغات دیجیتال به همراه دارد. موسسات مالی عمدتا، در فضای پیچیده‌ تبلیغات دیجیتال دو نوع کمپین را در بر می‌گیرند که در ادامه شرح داده می‌شوند:
شیوه نخست:
کمپین تبلیغاتی برندآگاهی Brand Awareness
به بیان ساده، کمپین‌های آگاهی از برند، کمپین‌هایی هستند که آگاهی ذهنی مشتریان از برند را در ذهن مخاطبان هدف افزایش می‌دهند. چه خدمات شما در فضای اینترنت ارائه شود و چه در خارج از فضای اینترنت (مثلا خدماتی که نیاز به حضور در شعب مالی، تجهیز منابع و سرمایه‌گذاری دارند)، این نوع کمپین‌ها بسیاراثربخش و مناسب‌اند. اجرای کمپین تبلیغاتی برندآگاهی عامل موفقیت بیشتر شرکت‌ها و بانک‌ها محسوب می‌شود، زیرا موجب شناخته شدن این برندها از جانب مشتریان می‌شود. این تبلیغات جامعه شهری را تا سطح روستا وجامعه ارزشمند کشاورزی دربرمی‌گیرد.
تبلیغات در جستجو (Search Ads)
تبلیغات در جستجو روشی است که در آن تبلیغ شما در نتایج موتورهای جستجو نشان داده می‌شود، ویژند یا برند بر اساس کلیدواژه‌ها در جستجوی اپ‌استورها نیز دیده می‌شود.

تبلیغ در پیام‌رسان‌های اجتماعی (Social Media Ads)
تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی نظیر پیام‌رسان‌های تلگرام، اینستاگرام و توییتر و به تازگی تردز یکی از کارآمدترین روش‌های تبلیغاتی در ایران است. حال تصور کنید با ترکیب تبلیغات موبایلی، ویدیویی، لندینگ‌پیج‌ها و استفاده‌ کارآمد از اینفلوئنسرها تا چه اندازه می‌شود در میان بازار پول وسرمایه دیده شد.
تبلیغات بنری (CPM)
در صورت طراحی کمپین مناسب یکی از روش‌های بهینه تبلیغاتی، ایجاد کمپین‌های بنری خلاقانه و در اختیار داشتن دسته‌ بزرگی از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مرتبط با حوزه‌ بازار سرمایه است که امکان پیاده‌سازی بهترین کمپین‌های بنری را به مشتریان خود می‌دهد.
تبلیغات ویدیویی (CPCV)
یکی از روش‌های کارآمد افزایش برندآگاهی استفاده از فضای تبلیغاتی سایت‌های نمایش ویدیو و یا اپلیکیشن‌های پربازدید است. تبلیغات ویدیویی به خوبی در حافظه‌ افراد باقی می‌ماند و آن‌ها را به تعامل وامی‌دارد.
تبلیغات همسان (Native)
تبلیغات همسان تبلیغاتی است که از نظر فرم و محتوا با پلتفرمی که در آن انتشار می‌یابد، همخوانی دارد. به همین دلیل در نقطه‌ کور کاربر قرار نمی‌گیرد و مثل سایر مطالب وب‌سایت یا اپلیکیشن توجه او را به خود جلب می‌کند.
شیوه دوم: کمپین تبلیغاتی نتیجه‌گرا
کمپین‌های نتیجه‌گرا، کمپین‌هایی هستند که براساس نتایج مورد نیاز برندها برنامه‌ریزی می‌شوند و پرداخت مبلغ در ازای دریافت نتیجه خواهد بود.

درباره تبلیغات و یا ارتباط تبلیغی با جامعه شهری سخن بسیار رفته است، درخصوص جامعه کشاورزی و تولیدی کشور که حوزه عمل وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد ناظر و هادی این حوزه است، نیز در سده اخیر، کار بسیاری شده است که اغلب از عبارت ترویج با مفهومی مشابه، به جای تبلیغ نام برده شده است و به نظر می‌رسد، ضرورت دارد، به تبلیغات نیز در هر سه قالب پیش گفته (ATL,TTL,BTL) پرداخته شود. جامعه تولیدی کشور که عموما در روستاها مستقر است، از ویژگی‌های خاص خود برخوردار است. توانمندی‌های این بخش هر روز بر سفره مردم نمایان است؛ تولید میلیون‌ها تن گندم توسط کشاورزان ایرانی که امنیت غذایی را براساس برنامه ملی تولید گندم، نقش می زنند. بی‌شک تبلیغ خدمات انجام شده در بخش کشاورزی می‌تواند به تبیین، همسوسازی افکار عمومی در حمایت از بخش مولد کشاورزی کشور و در نهایت تحکیم پایه‌های امنیت غذایی به عنوان مولفه اصلی امنیت ملی منجر شده و سرمایه اجتماعی آن را قوت بخشد.

رامین امینی‌زارع/ دانش‌آموخته دانشگاه تهران

 

لینک کوتاه : https://cmmagazine.ir/?p=8669
  • نویسنده : رامین امینی‌زارع

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

دیدگاهها بسته است.